maja62 Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Hei.Mitt prolaktin-nivå er forhøyet fra 1150 i febr.d.å. til 2560 nå i mai. Progesteron er på 1.4. Jeg er nå 43 år, 17 år siden siste fødsel. Har endel plager med muskel- og skjelettsmerter, fibromyalgi. Skal utredes videre av revmatolog ihht sjøgrens syndrom. Lurer på hva årsaken til forhøyet prolaktin kan være, og ikke minst symptomene dette gir!! Min lege kunne ikke særlig meget om emnet ferietid....... Går på attføring, ingen jobb, deprimert. Jeg har mye hodesmerter, trykk i pannen og bak øynene, svimmel og kvalme. Har lest litt om svulst på hjernen, der prolaktin ble nevnt, ikke beroligende for meg akkurat nå! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/190128-prolaktin/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Prolaktin er et hormon som dannes i hypofysen og som styrer melkeproduksjonen, ellers har det ikke større betydning. Det kan øke av mange årsaker som lavt stoffskifte, bruk av medikamenter, hormoner og en rekke andre medikamenter (psykofarmaka). Sjeldent kan det være en godartet svulst på hypofysen. I mange tilfeller finner man ikke forklaring. Ved en verdi som du antyder vil det ofte være aktuelt med undersøkelse av hypofysen, f.eks, CT eller MR. Ved tumor eller andre årsaker kan man behandle med hormon (f.eks, parlodel), operasjon er som regel ikke nødvendig. Jeg vet ikke årsak til at din lege målte disse hormoner. Progesteron skal tas en uke før menstruasjon for at man får noe ut av den analysen, i andre deler av syklus (får eggløsning) vil verdien være lav. Vennlig hilsen Mette H Moen PS en svulst på hypofysen vil hvis den blir meget stor gi synsforstyrrelser, ikke symptomer du nevner, så ta det med ro til du igjen skal til legen. PPS kan du presse melk ut av brystene? det kan man ofte med forhøyet prolaktin 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/190128-prolaktin/#findComment-1315540 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.