Gå til innhold

pco, ivf og masse pergotime

Anbefalte innlegg

Gjest sugarplum

Hei dr. Moen,

Jeg er 27 år, har PCO, brukt pergotime 9 ganger (7 ganger enkel dose, 2 ganger dobbel dose), noe som har resultert i to eggløsninger hvorav en graviditet som endte i spontanabort ca 4+2. Har to spontane graviditeter bak meg (begge endte i sponanabort, uke 4 og 6).

Er trøtt og sliten både fysisk og psykisk av all hormonbehandlingen og prøvingen over så lang tid, og vil gjerne ta prøverør - bare for å prøve det som er mulig, og deretter akseptere min evt barnløshet (orker ikke prøve så mye mer, har alt forsøkt i 5 år). Legen min sier at jeg ikke kan få prøverør, siden jeg får eggløsning av pergotime, og vil at jeg skal fortsette med tablettene ut året.

Han vil heller ikke undersøke noe omkring mine tre spontanaborter da jeg ikke på forhånd kunne vise til et levende foster.

Lurer på:

1. Er ikke 9 ganger nok?

2. Hvorfor kan jeg ikke få prøverør?

3. Skal man ikke få utredning når man har hatt tre spontanaborter, uansett hvor langt man har kommet?

4. kan jeg søke meg til ivf uten at lege er involvert (søker for meg)?

Håper du kan svare meg, beklager at det ble langt.

hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19024-pco-ivf-og-masse-pergotime/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg skjønner at dere synes situasjonen er fortvilet. Jeg tror heller ikke det er nødvendig med prøverør i og med at du har eggløsning og kan bli gravid. Du har hatt abort i 4 uke, men det er kanskje mest som en positiv test og ikke som egentlig foster. Du er i et 'grenseland' for utredning for tilbakevendende aborter. Selv hos de med mange aborter finner i de fleste tilfeller ikke årsak til aborten. Vi vet at det er større risiko for aborter etter eggløsningsstimulering. Du burde kanskje henvises til en IVF-klinikk for vurdering, de kan også gjøre annet enn IVF. Søk evt til en privat klinikk, hvis dere har økonomi til det. Men en rådgivning koster jo ikke enormt.

Hei Sugarplum,

beklager at jeg "blander" meg inn på denne måten, men jeg har sett innlegg fra deg på flere forum og skjønner godt du er fortvilet.

Jeg ser dr. Moen har gitt deg et godt svar, og jeg vil bare si at å komme seg til en skikkelig spesialist eller ivf-avdeling er viktig. Ikke alle gynekologer er like oppdatert eller interessert i emnet ufrivillig barnløshet, og kompetansen blir deretter. Hvis du vil kan du spørre på forum for ufrivillig barnløshet om anbefaling av lege, bare husk å skrive hvor i landet. Hvis du ikke ønsker å legge denne informasjonen ut på nettet, send meg en mail på [email protected] så skal jeg sjekke for deg.

Husk at du har alltid anledning å få en "second opinion" hvis du ikke er fornøyd med svaret fra legen din. Det er din kropp, og legen skal behandle deg på dine premisser!

Ønsker deg lykke til sugarplum, og ta gjerne kontakt hvis du ønsker.

Mvh.

Anne, styremedlem i FUB

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...