Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er plaget med sopp, både på huden, i munnen og i underlivet. Jeg har noen ekstra kilo, kanskje 8? kun plassert på magen og ryggen. Jeg er slapp i perioder og når soppen er på topp føler jeg meg sliten og tom, og sexlysten er svært liten da. Jeg har lest og hørt dette kan ha en sammenheng, men min lege sier min sopp på huden ikke har noen sammenheng med soppen i underlivet og ihvertfall ikke med fettplasseringa. Det er jeg neimen ikke sikker på! Jeg har lest det jeg har funnet på norsk om FRD og Nystatin, men det var lite. Hva er FRD? Er det det jeg har? Hvor får jeg Nystatin? Er det alternativ legemiddel eller får jeg det på apotek, uten eller med resept? Kan jeg bli helt frisk? Har hørt om en kur uten sukker og gjær. Hva består den av? Må jeg ikke spise noe sukker og gjær? Vær så snill og svar meg, for jeg er forferdelig lei og sliten av å ikke bli tatt på alvor. Det er innmari fortvilende å ha sopp hele tiden ogt går veldig utover sexlivet. Når overlegen på gynekologen avfeier meg med har du prøvd youghurt naturell? får jeg lyst til å grine. Må jeg si at jeg har prøvd alt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/190244-slapp-med-sopp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 2 uker senere...
Mette Moen, Gynekolog

Jeg vet ikke hva FRD står for, jeg skal svare deg når jeg er tilbake fra freie.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Jeg har forsøkt å finne ut av hva FRD betyr, men uten resultat. Jeg kan derfor ikek svare deg presist, men vedlegger informasjon om underlivssopp.

vennlig hilsen Mette H Moen

SOPP SOM KOMMER IGJEN OG IGJEN

Det antas at 75% av alle kvinner får skjedekatarr forårsaket av sopp minst en gang i livet og 2-3 % av disse vil få tilbakevendende infeksjoner. Forskjellige faktorer kan disponere for dette: Graviditet, antibiotika, diabetes, karbohydrat-rik kost, tettsittende syntetiske klær, allergi overfor såpe eller parfyme og muligens hormoner (f.eks, i p-piller). Det er lett å behandle en enkel episode med sopp, men meget vanskelig å forebygge ny infeksjon. Det anbefales å forsøke langtidsbehandling (6 måneder) med enten Canesten stikkpille (500 mg) eller Diflucan tablett (50-100 mg) hver uke. Det vil halvere risiko for tilbakefall, men hindrer ikke hos alle.

Det er ikke vist at skylling med eddik, bruk av yoghurt eller lignende har effekt, men det er jo lov å prøve, om alt annet svikter.

Partner behandles bare hvis han har symptomer. (Sopp regnes ikke som smittsomt)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/190244-slapp-med-sopp/#findComment-1329911
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Jeg har forsøkt å finne ut av hva FRD betyr, men uten resultat. Jeg kan derfor ikek svare deg presist, men vedlegger informasjon om underlivssopp.

vennlig hilsen Mette H Moen

SOPP SOM KOMMER IGJEN OG IGJEN

Det antas at 75% av alle kvinner får skjedekatarr forårsaket av sopp minst en gang i livet og 2-3 % av disse vil få tilbakevendende infeksjoner. Forskjellige faktorer kan disponere for dette: Graviditet, antibiotika, diabetes, karbohydrat-rik kost, tettsittende syntetiske klær, allergi overfor såpe eller parfyme og muligens hormoner (f.eks, i p-piller). Det er lett å behandle en enkel episode med sopp, men meget vanskelig å forebygge ny infeksjon. Det anbefales å forsøke langtidsbehandling (6 måneder) med enten Canesten stikkpille (500 mg) eller Diflucan tablett (50-100 mg) hver uke. Det vil halvere risiko for tilbakefall, men hindrer ikke hos alle.

Det er ikke vist at skylling med eddik, bruk av yoghurt eller lignende har effekt, men det er jo lov å prøve, om alt annet svikter.

Partner behandles bare hvis han har symptomer. (Sopp regnes ikke som smittsomt)

Det betyr funges related deseas eller noe. Alt dette vet jeg fra før. HVorfor vet ikke forskere mer enn dette? Jeg har prøvd alt det du skriver.

Jaja. Verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/190244-slapp-med-sopp/#findComment-1393077
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...