Gå til innhold

Hvor skadelig er 2 sigaretter om dagen?

Anbefalte innlegg

Gjest anonym for idag

Jeg er gravid i 7. måned og røyker 2 sigaretter om dagen. Jeg klarer ikke å slutte helt, og har konstant dårlig samvittighet.

Jeg lurer på hvor mye skade 2 sigaretter om dagen gjør for fosteret. (vekst, fare for for tidlig fødsel, morkakeløsning, o.l.??)

Jeg trenger ingen moraliserende innlegg, kun fakta.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19043-hvor-skadelig-er-2-sigaretter-om-dagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

2 cigarett om dagen, ger ca 4 cigarett om dagen för barnet.

Nikotinet i cigaretterna drar samman blodkärlen i moderkakan, detta gjör att blodflödet till barnet minskar och att barnet av den anledningen får mindre syre(oxygen). Barnvikten är ofta mindre än normalt. Barn till rökande mödrar, får efter förlossningen ofta abstinens när de inte får det dagliga intaget av cigaretter. de blir därför mera skrikiga och inte nöjda. När amningen sedan kommer igång, så får de i sig nikotinet igen i modersmjölken. Detta hoppas jag var fakta och inte moraliserande, som du skrev. Lycka till vidare!

Min gutt veide 4320gr./53cm. ved fødsel og han var som en "engel" i spebarns og småbarnsperioden.

Jeg røkte over dobbelt så mye som deg, hele 5 om dagen!

(og bare for å nevne det så veide han hele 8,6 kilo når han var 3mnd.)

Synes du skal fortsette å røyke dine to sigaretter hvis du trives med det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...