AGA1365380535 Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Hei! JEg er en kvinne på 33 år som nå er gravid for sjette gang. Jeg har tre barn, men jeg har også hatt to MA i uke 13 og 15 mellom nr. 2 og 3. Jeg var hos legen i dag for å få tatt en tidlig UL - jeg er 6 uker og 3 dager på vei. Vi kunne ikke se hjerteaktivitet, kun plommesekken. Legen beroliget meg med at det var tidlig, så jeg skulle ikke bekymre meg. Apparatet på legekontoret er heller ikke spesielt avansert. Jeg har ny time om to uker, men saken er den at jeg bekymrer meg veldig!! Har lest en del innlegg på sider for gravide og jeg ser at det er veldig vanlig at man ser et bankende hjerte når man er 6-7 uker på vei. Siden jeg har mistet to ganger før, er jeg kanskje ekstra bekymret. En annen ting er, at jeg er forferdelig kvalm - det har jeg vært i to uker nå, og jeg orker nesten ikke tanken på å gå to uker til også kanskje få beskjed om at det ikke er noe håp. Jeg vil gjerne vite, i kalde fakta, hvor stor sjanse det er for at det er liv når man ikke finner hjerteaktivtet i uke 6+3. Jeg er helt sikker på at jeg er kommet så langt på vei. Må også tilføye at jeg er slank rundt livet, så det burde være greit å få gode bilder. Jeg vil gjerne ha et realistisk svar - jeg vet jo selvfølgelig at du ikke kan si helt sikkert det ene eller det andre, men jeg foretrekker å vite slik at jeg evt. kan innstille meg på det verste hvis sjansen er stor for nettopp det. På forhånd takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/190518-tidlig-ultralyd-og-hjerteaktivitet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Du er på grensen til at man kan forvente at se hjerteaktivitet, og selv om du er sikker på at du vet når du ble gravid, så kan graviditeten likevel være kommet kortere. Hvis du er så kvalm tyder det på at du fortsatt er gravid, så jeg synes absolutt du bør være optimist. Graviditetstesten vil være positiv lenge etter en abort, så det sier ikke så mye, men ved en blodprøve kan man måle om graviditeten utvikler sge normelt, men da må du ta to blodprøver med noen dagers mellomrom. At du er slank om livet spiller ingen rolle når man tar ultralyd fra vagina. Tidlig ultralyd kan berolige i mange tilfeller, men kan også som her skape unødig engstelse. Så jeg synes du skal være optimist. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/190518-tidlig-ultralyd-og-hjerteaktivitet/#findComment-1317302 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AGA1365380535 Skrevet 13. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2005 Du er på grensen til at man kan forvente at se hjerteaktivitet, og selv om du er sikker på at du vet når du ble gravid, så kan graviditeten likevel være kommet kortere. Hvis du er så kvalm tyder det på at du fortsatt er gravid, så jeg synes absolutt du bør være optimist. Graviditetstesten vil være positiv lenge etter en abort, så det sier ikke så mye, men ved en blodprøve kan man måle om graviditeten utvikler sge normelt, men da må du ta to blodprøver med noen dagers mellomrom. At du er slank om livet spiller ingen rolle når man tar ultralyd fra vagina. Tidlig ultralyd kan berolige i mange tilfeller, men kan også som her skape unødig engstelse. Så jeg synes du skal være optimist. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen Tusen takk for beroligende svar! Det var faktisk utvendig UL jeg tok, så da er det antakelig enda vanskeligere å se hjerteaktivitet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/190518-tidlig-ultralyd-og-hjerteaktivitet/#findComment-1317585 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.