Gå til innhold

gravid: beholde barnet eller ikke?

Anbefalte innlegg

Gjest londonvandreren

Som en annen også sier det her - du kan få full permisjon dersom du jobber 6 av de siste 10 månedene før barnet blir født.(ring for sikkerhets skyld trygdekontoret å få helt nøyaktige tall) Og om du da kan jobbe de neste 6 månedene, bør det gå greit? Selv løp jeg til arbeidskontoret og meldte meg ledig da jeg oppdaget jeg var gravid -nyutdannet og alt. På den måten tjente jeg opp nok arbeidstid til full permisjon. Så ikke la tid gå til spille - pass på å jobbe om mulig i 6 måneder - så har du ett år fri med den lille.

La i hvert fall ikke økonomien avgjøre om du bærer det fram eller ikke.

Og en ting til - du blir aldri noen supermor. Ingen blir det. De finnes ikke! Men om du kan lære barnet ditt at ting ordner seg og at det går an å improvisere og ta ting når de kommer, selv om det ikke var helt planlagt - da har du vært et flott forbilde et barn vil takke deg for siden!

tusen takk :)

Fortsetter under...

Gjest sammen surium

hei :)

Tok ikke svaret ditt ille opp i det hele tatt, hadde lurt selv for å være ærlig :)

Jeg er 24 og han er 28. Så dårlig tid har vi absolutt ikke. Han har som sagt en datter fra før av på 6 år (det var veldig tilfeldig at han da ble far).

Vi har en veldig sterk kjærlighet, men har hatt problemer siden jeg var så lenge borte. Ble "slengt" :) sammen i samboerskap og har nå i 6 mnd prøvd å bli kjent med hverandre på nytt igjen.

Jeg har da denne jobben. Vært her i 2 mnd. Har ingen rettigheter.

Men det skal ikk ha noe å si..alt ordner seg hvis man vil...men er så usikker.Som du sier; ett barn forandrer alt.

Hiv deg over telefonen og sjekk hvilke rettigheter du faktisk kan ha! Som sagt, regnes også det å være arbeidsledig (registrert arbeidssøker) som å være i arbeid og gir rett til opptjening av permisjon - så dette bør du undersøke nærmere, om du ikke alt har gjort nettopp det, da - men... om du har arbeidstillatelse her,tror jeg du kan ha en sjanse. Om ikke annet, trenger de deg kanskje i kassa på Rema? 6 måneders jobbing - kanskje blir du sykmeldt pga. svangerskapet, også - klarer du, vet du, selv om du kanskje er utdannet i noe annet!

Så som sagt - ikke tenk økonomi mer enn nødvendig

Gjest sammen surium

Nei, jeg bor og jobber i norge

men kan ikke arbeidsgiveren min si meg opp på grunnlag av dette? siden det er i prøvetiden min? de kan jo finne på en annen unnskylding for å bli kvitt meg?

Men jeg er villig til å bare måtte gå hjemme i 3 mnd så kan min kjære ta sine 3 mnd. og etter det så må vi finne en dyktig hjelper... men takk for linkene. skal lese nøye.

Om du blir oppsagt, blir du arbeidsledig - og er dermed definert som i arbeid - dette går bra!

Gjest londonvandreren

Fikk ett svar på at jeg ikke kunne være gravid i andre uke grunnet siste mens eller noe? kan noen forklare meg dette? etter mine "regninger" så er jeg 2 uker på vei? forrige samleie brukte jeg angrepille etterpå og hvis forsteret har overlevd det kan det være alvorlig skadet....

Gjest sammen surium

tusen takk :)

Det ser ut som om det økonomiske kan ordne seg her - ikke sant?

Da er det det psykologiske igjen...og det er vanskeligere.

Derfor vil jeg bare nevne at hver gang (!) jeg er gravid - de første 3 månedene - er jeg veldig usikker på hvordan dette skal gå, om jeg kan regne med partneren min osv. osv. - jeg har siden skjønt at dette nok er naturens måte å forberede seg på svangerskapet på. -

Mitt poeng er at de første ukene av et svangerskap er det noen av oss som blir nedtrykte og pessimistiske - og bare ser de negative sidene ved det som skal skje. Så ta den muligheten med i betraktning når du nå går og grubler - kanskje er det noen hormoner og slikt som også gjør deg mer nedtrykt og pessimistisk enn du vanligvis er. For jeg synes jo jeg merker litt håp her, også - og egentlig et ønske om å la barnet komme, denne gangen? Siden dere er to, siden også han gleder seg, siden du er i tvil - - det kan tenkes det bare er psyken din som forsøker å få overblikk over alle farene ved dette som skjer - slik at du kan ta et valg. Det er ikke sikkert at de problemene du ser, handler om gode grunner for abort. Det kan hende at du bare trenger å se ting litt i svart/hvitt for at de blir tydeligere, da. Jeg synes du har sett godt nok etter - nå må du se på alt det hvite - det lyse - alt det gode som også kan skje - om du for eksempel føler du har støtte i partneren din i dette, ja, da er du veldig heldig!

Og til sist - å få barn, får fram sider i deg som du ikke visste at du hadde, engang. Det er det mange som har opplevd - ta Ingrid Kristiansen, løperen, for eksempel- som løp mye bedre etter fødslene, enn før - hadde jeg bare visst det da jeg ventet med å fa barn, sa hun, da. Kanskje får et barn fram det beste i deg også - hvem vet?

Lykke til med det vanskelige valget du skal ta!

Gjest hva er det du tenker på?

Fikk ett svar på at jeg ikke kunne være gravid i andre uke grunnet siste mens eller noe? kan noen forklare meg dette? etter mine "regninger" så er jeg 2 uker på vei? forrige samleie brukte jeg angrepille etterpå og hvis forsteret har overlevd det kan det være alvorlig skadet....

Hvordan er det egentlig du innretter deg - dere, er det vel riktigere å si -hvordan er det dere innretter dere? Jeg synes da virkelig du har sagt at dere brukte kondom - men nå sier du det er angrepille -

jeg tror i hvert fall ikke at kroppen _din_ har godt av denne typen behandling med hormoner og aborter - hvorfor gjør du det - dere det - på denne måten?

Annonse

Hvordan er det egentlig du innretter deg - dere, er det vel riktigere å si -hvordan er det dere innretter dere? Jeg synes da virkelig du har sagt at dere brukte kondom - men nå sier du det er angrepille -

jeg tror i hvert fall ikke at kroppen _din_ har godt av denne typen behandling med hormoner og aborter - hvorfor gjør du det - dere det - på denne måten?

Utelukker det ene det andre? Les hva hun skriver nedover i tråden, så forstår du vel hva hun skriver.

Gjest londonvandreren

Forklaring; jeg brukte P pillen jasmin helt til noen mnd sideen hvor jeg leste at den hadde blitt satt opp på overvåkning av legemiddel industrien pga mange dødsfall blant unge. jeg sluttet da fort og jeg og kjæresten min bestemte oss for å bruke kondom til jeg fant meg noen nye p-piller som ikke ville påvirke humøret mitt alt for mye (de 2 andre typene jeg har brukt gjorde meg til en megge)!

kondombruken gikk bra helt til for 3 uker siden, hvor den sprakk. dermed måtte jeg benytte meg av en angrepille.

Vi hadde samleie ca.1 uke etter det og trodde alt var i den skjønneste orden; men det var det ikke! jeg har blitt gravid.

Svar nok?

jeg er ikke en uforsvalig person. bare klønete noen ganger ...

Gjest londonvandreren

Det ser ut som om det økonomiske kan ordne seg her - ikke sant?

Da er det det psykologiske igjen...og det er vanskeligere.

Derfor vil jeg bare nevne at hver gang (!) jeg er gravid - de første 3 månedene - er jeg veldig usikker på hvordan dette skal gå, om jeg kan regne med partneren min osv. osv. - jeg har siden skjønt at dette nok er naturens måte å forberede seg på svangerskapet på. -

Mitt poeng er at de første ukene av et svangerskap er det noen av oss som blir nedtrykte og pessimistiske - og bare ser de negative sidene ved det som skal skje. Så ta den muligheten med i betraktning når du nå går og grubler - kanskje er det noen hormoner og slikt som også gjør deg mer nedtrykt og pessimistisk enn du vanligvis er. For jeg synes jo jeg merker litt håp her, også - og egentlig et ønske om å la barnet komme, denne gangen? Siden dere er to, siden også han gleder seg, siden du er i tvil - - det kan tenkes det bare er psyken din som forsøker å få overblikk over alle farene ved dette som skjer - slik at du kan ta et valg. Det er ikke sikkert at de problemene du ser, handler om gode grunner for abort. Det kan hende at du bare trenger å se ting litt i svart/hvitt for at de blir tydeligere, da. Jeg synes du har sett godt nok etter - nå må du se på alt det hvite - det lyse - alt det gode som også kan skje - om du for eksempel føler du har støtte i partneren din i dette, ja, da er du veldig heldig!

Og til sist - å få barn, får fram sider i deg som du ikke visste at du hadde, engang. Det er det mange som har opplevd - ta Ingrid Kristiansen, løperen, for eksempel- som løp mye bedre etter fødslene, enn før - hadde jeg bare visst det da jeg ventet med å fa barn, sa hun, da. Kanskje får et barn fram det beste i deg også - hvem vet?

Lykke til med det vanskelige valget du skal ta!

er nok mye rare følelser og hormoner i meg ja :) begynner jo å gråte når jeg leser innlegget ditt... og du har helt rett; jeg har nok noe håp om at dette barnet skal bæres frem... ser det allerede for meg...

Er nok bare en person som vil gjøre "de rette" valgene..analyserer alt for mye.. og i tillegg er "redd" for reaksjonene eksternt. Venner + familie + jobb.

Og jeg VET det ikke skal ha noe å si...

takk for veldig bra innlegg :)

Gjest moralsiten

Forklaring; jeg brukte P pillen jasmin helt til noen mnd sideen hvor jeg leste at den hadde blitt satt opp på overvåkning av legemiddel industrien pga mange dødsfall blant unge. jeg sluttet da fort og jeg og kjæresten min bestemte oss for å bruke kondom til jeg fant meg noen nye p-piller som ikke ville påvirke humøret mitt alt for mye (de 2 andre typene jeg har brukt gjorde meg til en megge)!

kondombruken gikk bra helt til for 3 uker siden, hvor den sprakk. dermed måtte jeg benytte meg av en angrepille.

Vi hadde samleie ca.1 uke etter det og trodde alt var i den skjønneste orden; men det var det ikke! jeg har blitt gravid.

Svar nok?

jeg er ikke en uforsvalig person. bare klønete noen ganger ...

Dette er jo bare stjerneeksempelet på hvor effektive tabloidenes oppslag om medisiners bivirkninger er! Lurer på hvor mange andre jenter som slutta med pillene av samme grunn, og nå er uønska gravide. Heldgvis følger det ingen bivirkninger av svangerskap.

Man regner uker fra 1. dag i siste mens.. altså den uka du har mensen er uke 1, den uka du har eggløsning og BLI GRAVID er uke 2. Den uka du skal f mensen egentlig er da mors uke 4, og fosterets uke 2. Man bruker alltid mors uke. Dvs. at man er to uker kortere på vei enn det man sier... Så du er nok i uke 4 tenker jeg, hvis du skulle hatt mensen denne uka.

Dette er jo bare stjerneeksempelet på hvor effektive tabloidenes oppslag om medisiners bivirkninger er! Lurer på hvor mange andre jenter som slutta med pillene av samme grunn, og nå er uønska gravide. Heldgvis følger det ingen bivirkninger av svangerskap.

Geniale de skrekk-oppslagene der, ja. Øker antall aborter vesentlig mer enn fødselsraten, får man håpe.

En liten risk for blodpropp virker som en overkommelig pris for å slippe å bli preggo.

Annonse

Nei, jeg bor og jobber i norge

men kan ikke arbeidsgiveren min si meg opp på grunnlag av dette? siden det er i prøvetiden min? de kan jo finne på en annen unnskylding for å bli kvitt meg?

Men jeg er villig til å bare måtte gå hjemme i 3 mnd så kan min kjære ta sine 3 mnd. og etter det så må vi finne en dyktig hjelper... men takk for linkene. skal lese nøye.

Graviditet er ikke under noen omstendigheter gyldig oppsigelsesgrunn.

Geniale de skrekk-oppslagene der, ja. Øker antall aborter vesentlig mer enn fødselsraten, får man håpe.

En liten risk for blodpropp virker som en overkommelig pris for å slippe å bli preggo.

Ja, risikoen for blodpropp i forbindelse med svangerskap er visstnok langt større enn risikoen for blodpropp ved p-pillebruk. I tillegg kommer alle de andre tingene man kan bli syk eller dø av i forbindelse med graviditet og fødsel.

Ja, risikoen for blodpropp i forbindelse med svangerskap er visstnok langt større enn risikoen for blodpropp ved p-pillebruk. I tillegg kommer alle de andre tingene man kan bli syk eller dø av i forbindelse med graviditet og fødsel.

Neddopp! Og de fleste kan jo finne ut om de er spesielt disponerte for blodpropp, før de velger prevensjonsmiddel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...