Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har vært hos lege i dag, og fått resept på provera. Han kom springende ut etter meg og ga meg de allikevel. Ble litt usikker. Har tidligere tatt blodprøver som har vist noe høye progseteronverdier. Har regelmessig menstruasjon, men har spotting i forkant og etterkant av menstruasjon. Menstruasjonen er ganske kraftig i noen dager. Sluttet på p-piller for snart ett år siden, og spottingen har økt. Jeg spotter mest annenhver måned. Og nå har jeg fått provera, og lurer på om dette hjelper på spottingen, og om vi fortsatt kan prøve å bli gravide mens jeg bruker provera. Leser jo at innvirkning på fosteret er usikkert ved bruk av provera. Øker eller minsker sjansen for å bli gravid når jeg bruker provera? Lurer også på hvorfor jeg har fått provera når mine progesteronverdier var høye. Lest i pakningsvedlegget at de ofte gis når disse verdiene er lave. Lurer og på om spotting har noe å si for muligheten til å bli gravid. Takk for svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/190591-provera/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det diskuteres om blødninger som du beskriver kan skyldes sviktende progesteronproduksjon (lutealsvikt), ev at progesteron-fasen er fort kort (og man kan da ha normal verdi av hormonet). Jeg ville ha ha foretrukket naturlig progesteron som kan fås som stikkpiller som f.eks. brukes i forb. med prøverørsbehandling. Hvis du har forsøkt å bli gravid i mer enn ett år synes jeg du skal henvises til gynekolog.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Du kan ev i en måned måle din temperatur daglig og ta skjema med til legen, så kan man se om fasen fra eggløsning til menstruasjon er for kort (temperaturen stiger noen streker etter eggløsning)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/190591-provera/#findComment-1317342
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...