sommer123 Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Hei!Jeg er en 26 år gammel jente, 0 i para. 4 år siden sist jeg var til gynekolog. Da jeg har sluttet med prevensjon grunnet barneønske så har jeg nå vært til en gynekolog for å sjekke om alt er normalt. Cyt. fra livmorhalsen viser atypiske plateepitel forandringer. Jeg tok en hist. som viste CIN III, grov dysplasi og carcinoma in situ. Er søkt inn til conisering. Det som er litt ekkelt er at jeg ikke har hatt symptomer på at noe er galt. Jeg har følt meg litt oppblåst nede i magen (som ved mens) og har hatt et par tilfeller med smerter ved samleie, men dette relaterte jeg til normalisering av kroppen etter å ha sluttet med prevensjon.Jeg er ganske engstelig for dette, spesielt vedr. funnet carcinom i vevsprøven. Tenker på mulighetene for evt. svangerskap og om det er så mye forandringer at jeg må fjerne mye av livmorhalsen. Har fått beskjed om at det er veldig bra prognose på pasienter med CIN som får utført conisering, men allikevel så er jeg engstelig. Kan noen gi meg en god forklaring på hva CIN egentlig betyr og det samme om carcinoma in situ (jeg har alltid trodd at det er kreft...). Håper på raskt svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/190615-carcinoma-in-situ-p%C3%A5-livmorhalsen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Det er det som er hensikten med celleprøver fra livmorhalsen; at man påviser froandringer FØR det blir til kreft (med ev symptomer). Konisering er et lite og effektivt inngrep hvor det stort sett ikke er noe problem å bli gravid eller å gjennomføre graviditet senere hen. Det er litt forskjellig hvordan man betegner forandringene, CIN grad I-III, Dysplasi (moderat eller grov), carcinoma in situ. Det betyr hvor dypt forandringene går i vevet, men alt er forstadier. vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/190615-carcinoma-in-situ-p%C3%A5-livmorhalsen/#findComment-1317365 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.