Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Da jeg oppdaget at jeg var gravid ble det tatt en gynekologisk undersøkelse hvor det bble konstatert at jeg hadde streptokokk gruppe B i underlivet. Ny prøve ble tatt etter bare ett par uker og den viste fortsatt det samme. Nå er jeg i uke 29 av graviditeten og leste i ukens Hjemmet om en dame som mistet sønnen sin rett etter fødselen pga av streptokokk gruppe B. Hun advarte nå andre som ventet barn og som også var bærere av denne bakterien. Det var også intervju med en lege i den samme artikkelen som sier at dette er en svært farlig bakterie og at mange barn dør av slik infeksjon i siste del av svangerskapet og at det er den mest fryktede bakterien i forbindelse med fødsel. Jeg er nå livredd og lurer på hvordan jeg skal forholde meg til dette nå. Legen som tok prøvene mente jeg bare skulle ta det med ro og meddele denne informasjonen til fødeavdelingen når fødselen var i gang. Problemet er at jeg nå er så redd for at barnet kanskje kan dø av dette før fødselen evt. under fødselen. For 2 år siden fødte jeg en sønn etter en svært komplisert fødsel hvor både tang og sugekopp ble tatt i bruk. Sønnen min scoret dårlig på testene som ble tatt rett etter fødselen pga at navelstrengen var surret flere ganger rundt hodet. Jeg er livredd for at noe skal gå galt denne gangen også og da skulle jeg ønske at jeg i alle fall ikke hadde smittsomme bakterier som kan skade min neste sønn. Forrige fødsel startet med vannavgang. Vannet gikk ca. 31 timer før barnet ble født. Er dette noe som jeg bør ta hensyn til med streptokokkbakterier. Hva bør og kan jeg gjøre for å forhindre at mitt ufødte barn ikke blir smitett?

Fortsetter under...

Nå har jeg søkt rundt på nettet og lest masse om det, og det er helt tydelig at så lenge de vet om det på fødeavdelingen går det bra. Da følger de med babyen og gir den antibiotika hvis den blir syk, eller ved andre sykehus får man antibiotika intravenøst under fødsel for å forhindre at barnet blir smittet. Det er kun farlig når man ikke vet at man er smittet og smitter barnet.

Men hvis jeg hadde vært i din situasjon ville jeg muligens ringt en jordmor eller fødeavdelingen, fortalt om hvordan du har det, og fått informasjon om hva som er praksisen på sykehuset du skal føde på.

Gjest sansara

Jeg hadde disse streptokokkene jeg også da jeg gikk gravid. Og leste også masse artikler om akkurat det samme som du har lest.

Jeg var livredd og helt sikker på at noe kom til å skje. De visste om det på sykehuset, og fulgte godt med på både meg og sønnen min.

Sønnen min ble smittet, han ble syk og lå på intensivavdelingen noen dager. Det var aldri dramatisk, men han hadde høy CRP. For vår del ble han smittet på vei ut under selve fødselen. Han ble tatt med tang og sugekopp og fikk en rift i hodet. Dette gjorde at han var mer utsatt for smitte enn hvis fødselen hadde vært noe mindre komplisert.

Vel, jeg synes du skal slappe av. Nå vet du om det, legen vet om det og sykehuset gir du beskjed.

Snakk gjerne med en jordmor om det du har lest og frykten din.

Den samme bakterien gjør gjerne at fødselen starter noe tidlig.

Du har snart nådd de ukene hvor det er mindre kritisk å føde.

Jeg vil anbefale deg å slappe av. Vær heller litt ekstra på vakt og nyt resten av graviditeten!

Lykke til!

Gjest lampefot 77

Heisann!! Jeg har også denn bakterien og er 21 uker på vei. Fikk også en frisk gutt for ett år siden.For ni uker siden tok jeg kontakt med legen min pga brun utflod. Det ble da oppdaget at jeg hadde denne bakterien. Jeg hadde den trolig sist svangerskap uten å vite om det.Legen min sa at trolig har så mange som 40prosent av oss denne bakterien. Så den er nokså vanlig. Syntes også det var litt skummelt i begynnelsen og leste alt jeg kunne komme over på nettet. Men har nå nærmest glemt hele bakterien. Min fastlege sa at hvis jeg fødte prematurt ville jeg få antibiotika intravinøst under fødselen. "Fullgåtte" barn takler bakterien fint. Dessuten er det ikke vanlig at barnet smittes i det hele tatt. Du kan sikkert også be legen din om en pencillin(?)kur helt i slutten av svangerskapet hvis du er veldig engstelig.Så holder bakterien seg borte ei stund. Men legen vil sikkert synes du er litt hysterisk.

Da jeg var på ultralyd denne gangen var jeg ikke på sykehuset. Legekontoret mitt har heller begynt å samarbeide med en kvinnespesialist/spesialist på ultralyd. Da jeg spurte han om denne bakt. kunne gjøre skade på foster/født barn avfeide han det fullstendig. Han sa det fantes dokumenterte tilfeller som ikke trengte å ha noe med bakterien å gjøre og at slike tilfeller like ofte forekom hos kvinner som ikke hadde bakterien(eks. premature med hjernehinnebetennelse, senabort osv.) Og for tidlig fødsel har ingen sammenheng med bakterien.

Håper du slapper av og får en fin tid frem til fødselen:) Lykke til!!!

Heisann!! Jeg har også denn bakterien og er 21 uker på vei. Fikk også en frisk gutt for ett år siden.For ni uker siden tok jeg kontakt med legen min pga brun utflod. Det ble da oppdaget at jeg hadde denne bakterien. Jeg hadde den trolig sist svangerskap uten å vite om det.Legen min sa at trolig har så mange som 40prosent av oss denne bakterien. Så den er nokså vanlig. Syntes også det var litt skummelt i begynnelsen og leste alt jeg kunne komme over på nettet. Men har nå nærmest glemt hele bakterien. Min fastlege sa at hvis jeg fødte prematurt ville jeg få antibiotika intravinøst under fødselen. "Fullgåtte" barn takler bakterien fint. Dessuten er det ikke vanlig at barnet smittes i det hele tatt. Du kan sikkert også be legen din om en pencillin(?)kur helt i slutten av svangerskapet hvis du er veldig engstelig.Så holder bakterien seg borte ei stund. Men legen vil sikkert synes du er litt hysterisk.

Da jeg var på ultralyd denne gangen var jeg ikke på sykehuset. Legekontoret mitt har heller begynt å samarbeide med en kvinnespesialist/spesialist på ultralyd. Da jeg spurte han om denne bakt. kunne gjøre skade på foster/født barn avfeide han det fullstendig. Han sa det fantes dokumenterte tilfeller som ikke trengte å ha noe med bakterien å gjøre og at slike tilfeller like ofte forekom hos kvinner som ikke hadde bakterien(eks. premature med hjernehinnebetennelse, senabort osv.) Og for tidlig fødsel har ingen sammenheng med bakterien.

Håper du slapper av og får en fin tid frem til fødselen:) Lykke til!!!

Hei.

Jeg vil bare si tusen takk for de svar jeg har fått på innlegget mitt. Jeg er mye roligere nå og skal prøve å nyte tiden jeg har igjen som gravid uten å engste meg for mye. Så tusen takk til dere alle!

Gjest ikketanoesjanser

Jeg har også dette og har født et barn uten komplikasjoner. MEN jeg bor i USA og her har de rutiner på at alle som har dette får penicillin intravenøst under fødsel. Dette for å hindre at babyen skal bli smittet. Når vannet går skal dessuten babyen være ute innen 24 timer. Jeg er så glad forat vi blir tatt så godt vare på! Det er da ingen vits i å ta noen sjanser??!! Dersom du skal føde på sykehus er det ikke noe problem å få penicillin! Dette er vanlig prosedyre i England og!

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Streptokokk B er veldig vanlig hos kvinner og har som regel ikke betydning. Det har ingen hensikt å forsøke å få dem bort i løpet av svangerskapet for de kommer fort tilbake. Ved normale fødsler tas det ikke hensyn til at den fødende huser den bakterie, men ved for tidlig fødslen (før uke 37) eller langvarig vannavgang gis antibiotikum i forb. med fødselen. Du skal altså ikke gjøre noe før fødselen, men kan gjøre oppmerksom på at du har denne bakterie ved innkomst til fødslen (det står helt sikkert i dine papirer). Det du beskriver med hensyn til forrige fødsel skal ses om isolert fenomen som absolutt ikke behøver å gjenta seg. Jeg synes altså du skal ta det helt med ro og følge de vanlige rutiner (ca 10-30% av alle gravide har denne bakterie, de fleste uten å vite det). Lykke til med svangerskapet. Vennlig hilsen Mette H Moen

PS jeg er på ferie, men når jeg er tilbake om et par uker skal jeg finne henvisning til en engelsk hjemmeside som gir god informasjon.

• 2 uker senere...
Mette Moen, Gynekolog

Streptokokk B er veldig vanlig hos kvinner og har som regel ikke betydning. Det har ingen hensikt å forsøke å få dem bort i løpet av svangerskapet for de kommer fort tilbake. Ved normale fødsler tas det ikke hensyn til at den fødende huser den bakterie, men ved for tidlig fødslen (før uke 37) eller langvarig vannavgang gis antibiotikum i forb. med fødselen. Du skal altså ikke gjøre noe før fødselen, men kan gjøre oppmerksom på at du har denne bakterie ved innkomst til fødslen (det står helt sikkert i dine papirer). Det du beskriver med hensyn til forrige fødsel skal ses om isolert fenomen som absolutt ikke behøver å gjenta seg. Jeg synes altså du skal ta det helt med ro og følge de vanlige rutiner (ca 10-30% av alle gravide har denne bakterie, de fleste uten å vite det). Lykke til med svangerskapet. Vennlig hilsen Mette H Moen

PS jeg er på ferie, men når jeg er tilbake om et par uker skal jeg finne henvisning til en engelsk hjemmeside som gir god informasjon.

Her er referansen, vennlig hilsen Mette H Moen

http://www.gbss.org.uk/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...