Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får ikke til å lage pizza. Jeg er supergod på brød og boller, men pizzabunnen sliter jeg med. Når jeg skal lage amerikansk pizza med tykk bunn er den veldig fin på forhånd, men den hever seg ikke i ovnen. Når jeg tar den ut er den flat, hard og litt deigete i midten.

Hvordan skal jeg få dety til?

Gjest pizzakokk
Skrevet

Den skal da ikke heve seg i ovnen, men i bollen før du kjevler den ut. Og under stekingen så holder den seg fin og høy.

Stek på rist med undervarme, så blir den ikke deigete i midten.

Du har i gjær?? ;)

Skrevet

Den skal da ikke heve seg i ovnen, men i bollen før du kjevler den ut. Og under stekingen så holder den seg fin og høy.

Stek på rist med undervarme, så blir den ikke deigete i midten.

Du har i gjær?? ;)

Jeg trodde på en måte at den skulle heve seg i ovnen og bli fin og luftig, sånn som annet bakverk.

Ja, selvfølgelig har jeg i gjær. Deigen virker alltid helt perfekt til det sekundet den går inn i ovnen.

Gjest pizzakokk
Skrevet

Jeg trodde på en måte at den skulle heve seg i ovnen og bli fin og luftig, sånn som annet bakverk.

Ja, selvfølgelig har jeg i gjær. Deigen virker alltid helt perfekt til det sekundet den går inn i ovnen.

Den blir jo fin og luftig, hever seg vel noe der inne, men den er jo egentlig ferdighevet før ovnen.

Skrevet

Jeg bruker deig-oppskriften bak på toro-pakkene til amerikansk pizza, men bytter ut alt eller halvparten av vannet med melk.

Hev godt, kjevle ut og legg på plata, etterhev 15 minutters tid, helst over varmt vann i vasken.

Bruk avkjølt pizzafyll på, og stek litt _under_ midten (ikke nederst eller i midten) av ovnen.

Skrevet

Jeg bruker deig-oppskriften bak på toro-pakkene til amerikansk pizza, men bytter ut alt eller halvparten av vannet med melk.

Hev godt, kjevle ut og legg på plata, etterhev 15 minutters tid, helst over varmt vann i vasken.

Bruk avkjølt pizzafyll på, og stek litt _under_ midten (ikke nederst eller i midten) av ovnen.

Bruk 1,5 eller 2x deigen på toro-fyll-pakken til amerikansk pizza på normalt størrelse stekeplater til ovn.

Skrevet

Er ikke noe gæærnt med ovnen din da?

Sambo er en racer på deig. Han bruker hvetemel, vann, maldon salt, gjær og olivenolje. Alt på slump til 50 g gjær.

Lar den forheve til dobbelt størrelse på lunt sted, og klemmer den rett ut på stekeplata. Kanskje en halv cm tykk, eller litt mer?

Steker på 225 grader. 20-30 minutter.

Legger ikke ost i bunnen (prøvde det en gang, uten særlig hell).

Fyll fra bunnen og opp: saus/kjøttdeig, løk, paprika, sopp, ost.

Skrevet

Er ikke noe gæærnt med ovnen din da?

Sambo er en racer på deig. Han bruker hvetemel, vann, maldon salt, gjær og olivenolje. Alt på slump til 50 g gjær.

Lar den forheve til dobbelt størrelse på lunt sted, og klemmer den rett ut på stekeplata. Kanskje en halv cm tykk, eller litt mer?

Steker på 225 grader. 20-30 minutter.

Legger ikke ost i bunnen (prøvde det en gang, uten særlig hell).

Fyll fra bunnen og opp: saus/kjøttdeig, løk, paprika, sopp, ost.

Tror ikke det er noe galt med ovnen. Har prøvd litt forskjellige ovner, men det med ikke ost i bunnen var et tips. Det skal jeg prøve.

Skrevet

Bruk 1,5 eller 2x deigen på toro-fyll-pakken til amerikansk pizza på normalt størrelse stekeplater til ovn.

Det skal jeg jammen prøve. Tusen takk:-)

Gjest trultemor25
Skrevet

Mel, vann, olje og salt. Tror jeg bruker en 6 dl mel jeg, rundt der. Så lager jeg dette til en deig og lar den heve på et litt varmt sted, enten varmekabelgulvet på badet eller over en kum med varmt vann i. Så kjevler jeg deigen fint ut på en plate med bakepapir, har på ønsket fyll og ost og gjør den klar, så hever jeg den litt igjen før jeg steker den. Putter et kjøkkenhåndkle over og lar den heve et kvarters tid. Bunnen pleier å bli super. Tror heving nr. 2 er viktig altså.

Skrevet

Mel, vann, olje og salt. Tror jeg bruker en 6 dl mel jeg, rundt der. Så lager jeg dette til en deig og lar den heve på et litt varmt sted, enten varmekabelgulvet på badet eller over en kum med varmt vann i. Så kjevler jeg deigen fint ut på en plate med bakepapir, har på ønsket fyll og ost og gjør den klar, så hever jeg den litt igjen før jeg steker den. Putter et kjøkkenhåndkle over og lar den heve et kvarters tid. Bunnen pleier å bli super. Tror heving nr. 2 er viktig altså.

Ja, nå begynner det å gå opp for meg. :-) Tror ikke at jeg har vært så flink med etterheving. Takk skal du ha!

Gjest pizzakokk
Skrevet

Jeg har aldri latt pizzaen etterheve og bunnen blir alltid perfekt, men jeg lar den heve lenge FØR fyllet has på, så etterheving er nok ikke et must.

Skrevet

Jeg har aldri latt pizzaen etterheve og bunnen blir alltid perfekt, men jeg lar den heve lenge FØR fyllet has på, så etterheving er nok ikke et must.

Men er ikke heving før fyllet haes på som faktisk omtales som etterheving? Altså heving mellom kjevlingen og fyllet?

Gjest pizzakokk
Skrevet

Men er ikke heving før fyllet haes på som faktisk omtales som etterheving? Altså heving mellom kjevlingen og fyllet?

"Men er ikke heving før fyllet haes på som faktisk omtales som etterheving? Altså heving mellom kjevlingen og fyllet? "

Jo, heving etter at man har kjevlet ut pizzaen og evt hatt på fyll er jo etterheving, og det gjør altså ikke jeg. Den hver bare i bollen FØR kjevlingen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...