Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Under mitt svangerskap har jeg fått noen hvite små utvekster på kjønnsleppene. Er dette kjønnsvorter? Den ene er litt stor, ca 3 mm i diamenter, ellers er det bare små hvite prikker - akkurat som små knappnålshoder. Jeg har ikke tidligere hatt kjønnsvorter og visste ikke engang at jeg var smittet av det. Jeg synes disse vortene er ekle, og jeg skammer med over underlivet mitt nå. Jeg har 4 uker igjen av svangerskapet, og jeg gruer meg til jordmor får se disse vortene. Kan disse vortene være skadelig for barnet? Jeg skal ta keisersnitt pga av bekkenskade jeg har. Hva skal jeg gjøre for å fjerne disse vortene? Hjelp, er helt knekt pga dette..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/190701-kj%C3%B8nnsvorter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Mange har kjønnsvorte-virus i kroppen uten å få utvekster, men under graviditeten er immunforsvaret svekket og da kan de bryte fram. Det er ikke noe å skamme seg over. Det er veldig vanskelig å behandle under svangerskapet, så kun hvis de er veldig store kan man behandle kirurgisk (I svangerskapet pensler man ikke med cellegift som er den vanlige behandling). Vortene er ikke skadelige for barnet og man ville ikke utføre keisersnitt av den grunnen, men det er altså andre grunner til at det skal utføres hos deg. De vil fort gå tilbake etter fødselen uten behandling.

Du skal ikke være knekt, for det er så vanlig. Vis dem for lege/jordmor, det kan jo være noe helt annet.

Jeg håper at du kan glede deg over graviditeten og ikke bry deg om slik bagatell.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/190701-kj%C3%B8nnsvorter/#findComment-1320901
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...