Gå til innhold

Hvordan lære spansk raskt?

Anbefalte innlegg

Gjest Pratmakeren

Hei alle kloke hoder! Jeg skal besøke noen venner i Spania til vinteren. Jeg vil gjerne lære spansk, så jeg kan snakke med alle i familien. Har dere noen tips på hvordan? Kurs?, Lingafonkurs? (Sikkert helt feil skrevet.Finnes det fortsatt noe sånnt, forresten?)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/190780-hvordan-l%C3%A6re-spansk-raskt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ramina

Jeg lærte spansk "på gata"...altså i prat med venner. Samtidig lette jeg opp ord jeg ikke forsto i bøker.

Har derfor ikke prøvd disse språkkursene på kasett eller hva det nå er.

Men det er da verdt å prøve.

Samtidig kan du skrive ned de mest "brukte" ord og fraser og oversette til spansk. Fortsett mer og mer etter som du lærer dem så vil du nok få et godt grunnlag til spaniaturen.

Lykke til a :)

Gjest Pratmakeren

Jeg lærte spansk "på gata"...altså i prat med venner. Samtidig lette jeg opp ord jeg ikke forsto i bøker.

Har derfor ikke prøvd disse språkkursene på kasett eller hva det nå er.

Men det er da verdt å prøve.

Samtidig kan du skrive ned de mest "brukte" ord og fraser og oversette til spansk. Fortsett mer og mer etter som du lærer dem så vil du nok få et godt grunnlag til spaniaturen.

Lykke til a :)

Takk, Ramina :o)

Svarte på feil forum jeg også. Du finner det sikkert, men flytter det over her allikevel jeg :-)

Hva med et CDrom-kurs?

Dette fx: http://www.haugenbok.no/resultat.cfm?st=extended&innbinding_id=32&spraak_koder=spa

Et annet tips er forresten en nettside som heter http://www.travlang.com/languages - der kan du finne fraser på et stort antall språk, deriblant spansk. Velg norsk som morsmål, og spansk som ønsket språk, og så får du opp et antall kategorier med ulike fraser. Også med lydfiler, så du kan øve på uttalen, samt øvelser så du kan teste deg sjøl litt. Muligens også noen linker til andre spansk-ressurser på web.

Annonse

Gjest Pratmakeren

Svarte på feil forum jeg også. Du finner det sikkert, men flytter det over her allikevel jeg :-)

Hva med et CDrom-kurs?

Dette fx: http://www.haugenbok.no/resultat.cfm?st=extended&innbinding_id=32&spraak_koder=spa

Et annet tips er forresten en nettside som heter http://www.travlang.com/languages - der kan du finne fraser på et stort antall språk, deriblant spansk. Velg norsk som morsmål, og spansk som ønsket språk, og så får du opp et antall kategorier med ulike fraser. Også med lydfiler, så du kan øve på uttalen, samt øvelser så du kan teste deg sjøl litt. Muligens også noen linker til andre spansk-ressurser på web.

.

Gjest Ramina

Det skal jeg huske. Folk vil jo gjerne forså én når man prøver så godt man kan.

Takk!

Gleder meg :o)))

Min erfaring er iallefall at spanjolene - våre venner og bekjente - satte stor pris på at vi viste interesse for å prøve å snakke.

Det kunne bli en liten latter i ny og ne over ting vi sa feil, men det var jo bare å ta litt humorsistisk det da.

Det viste respekt at vi ønsket å lære språket :)

Min erfaring er iallefall at spanjolene - våre venner og bekjente - satte stor pris på at vi viste interesse for å prøve å snakke.

Det kunne bli en liten latter i ny og ne over ting vi sa feil, men det var jo bare å ta litt humorsistisk det da.

Det viste respekt at vi ønsket å lære språket :)

Den samme erfaringen har jeg fra Hellas.

:-)

Lån språkkurs på biblioteket, og meld deg på Folkeuniversitetet sitt kurs som har oppstart i september.

Det er også greit å lese gloser, og lære det som er helt basic, slik som "å være"...

Yo soy

Tu eres

Él, ella es

Nos somos

Os sois

Ellos son

.... som betyr det samme som

I am

You are

He, she, it is

We are

You are

They are

Gjest Pratmakeren

Pugge gloser, grammatikk og alt det kjedelige gamle opplegget selvsagt. Trene på dialoger i alle varianter og bruke en helvetes lang tid, jævlig mye energi, og jævlig mye hjernekapasitet.

Snarvei til paradis?

Nei.

Hei du!

Og du er like positiv som du pleier...

God sommer, da :o)

Gjest MrPimmel

Hei du!

Og du er like positiv som du pleier...

God sommer, da :o)

Positiv ja.

Å pugge og lære å bruke ca 3000 ord skulle klare seg som en begynnelse. Det vil si ca 200 timer hard effektiv jobbing. Etter det blir det lettere hvis du får brukt det hver dag.

Det er underlig å begynne å forstå hva folk sier når du ikke har forstått språket før :-)

Hasta luega.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...