Gå til innhold

Etter skilsmisse - hvem betaler for hva?

Anbefalte innlegg

Gjest Snart alenemamma

Vårt ekteskap går ubønnhørlig mot slutten. Vi har to barn på 1 og 6 år. Slik jeg har forstått det får ikke lenger den personen som har foreldreretten bidrag fra den andre når vi tjener omtrent det samme. Er dette riktig?

Min mann er en skikkelig gnitalus som f.eks. synes jeg er råflott og sløsete når jeg kjøper nye sko til barna når de gamle er for små. (Bare et lite eksempel blant svært mange.)

Jeg ser derfor for meg at det vil være jeg som må kjøpe inn det meste av klær og annet utstyr. Men dette blir jo ikke helt rettferdig. Hvordan løser dere andre skilte en sånn praktisk sak?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/190849-etter-skilsmisse-hvem-betaler-for-hva/
Del på andre sider

Fortsetter under...

skorpionfisken

Gå inn på www.trygdeetaten.no og regn ut bidraget på bidragskalkulatoren der. Det er ikke slik at det faller bort om man tjener det samme, det har med hvor mye barna er på hver plass. Jo mer samvær jo mindre bidrag.

Men bidraget er jo ikke stort da. Der får du også info om støtte til barnepass, ekstra barnetrygd og skatteklasse II. Har man eneomsorgen så er det litt ekstra stønader likevel.

Nå har jeg en ex som ikke er gnien, så jeg vet ikke hvordan du skal fordele utgiftene. En venninne av meg har en ex som er gnien. Hun måtte til slutt nekte barna å ha med de tingene hun hadde kjøpt til far (ski, sykler og lignende). Da skjønte han at hvis han skulle slippe å betale nytt utstyr for å ha hos seg så måtte han spleise på sitt.

Kanskje dere kan opprette en felles konto for utgifter til barna? Noen hundrelapper i måneden hver. Da ser det ikke så stort ut for ham om du plutselig tar ut 1000 til sykkel.

Det er ikke noe som heter foreldrerett, som det er ikke helt lett å vite hva du mener.

Det heter derimot hovedomsorg til den ene foreldren, og samværsrett for den andre. Den med samværsrett skal betale bidrag til den andre. Hvor mye, avhenger av inntektene og hvor mye samværet er på.

Har dere derimot delt omsorg og lik inntekt, skal det ikke betales bidrag.

Loven sier at bidraget skal dekke alt fra den med samvær, med unntak av konfirmasjon, tannregulering og briller - det skal begge foreldre dele på.

Betaling ut over dette, må man jo prøve å finne løsninger på seg imellom. Men ser man kun på hva loven sier, skal altså bidrag dekke alt med noen få unntak.

Vi har to unger og på papiret bor Lille Frø hos meg og poden hos pappan. Vi har ungene så og si like mye alikevel. Han tjener såpass mye mer enn meg (i tillegg til at de er to voksne i husholdningen) så jeg får et lite bidrag fra ham, men det settes på en sparekonto foreløbig.

Ungene har to av det meste, han skal i utgangspunktet sørge for skoleklær og -utstyr til poden og jeg til vesla. Det eneste de har kun ett sett av er vel skiutstyr og skøyter tror jeg. De har til og med sykler begge stedene foreløbig, når de blir eldre og kan sykle mellom blir det vel en sykkel på hver antar jeg.

Men nå har jeg en eks som ikke er gnien da!

Gjest ekstrajobb

Bidraget, som ved lik inntekt blir latterlig lite, skal dekke alt. Bidraget tar utgangspunkt i "hvor mye det koster å ha et arn". Eksempelvis koster det 800.- kr per måned å ha et barn, av disse skal du dekke 400.- og han 400.-. 800.- får man jo mange kvadratmeter for. Loven tar ikke høyde for gniene fedre. Far til mitt barn har i løpet av seks år kjøpt henne 1 - en - genser, resten er dekkt av bidraget (hah), meg og mine foreldre.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...