Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det er nå knappe tre uker siden jeg fødte min førstefødte. Selve fødselen gikk greit, men raskt så jeg ble klippet og sydd i etterkant. Jeg har sett nedentil med et håndspeil og synes faktisk ikke det ser så verst ut, men det ser fremdeles litt åpent ut. Jeg leste på nettet et sted at skjeden for alltid vil være litt mer åpen enn den vil være før man har født. Dette synes jeg er trist og jeg synes det er tungt å vite at jeg kanskje ikke blir som før selv om jeg er flittig med knipeøvelser. Er det virkelig slik? Jeg gruer meg til å ha samleie igjen fordi jeg er redd for at kjæresten min skal synes det er forskjell fra før.

Det føles ut som jeg har tapt noe.

Fornuften sier jeg har hengt meg opp i en bagatell og at jeg burde være takknemlig for at barnet vårt er velskapt og at graviditet og fødsel gikk så greit.

En annen ting:

Jeg har kjøpt vaginalkuler/vektkuler. Vil bruk av disse utgjøre den samme treningen som muskulaturen min får ved hjelp av knipeøvelser?

Takknemlig for svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/190992-etter-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes ikke du skal ta sorgene på forskudd. Det er bare gått tre uker og du kan ikke regne med at du ser sluttresultatet enda. Sårhelingen tar mange uker, og din hormonbalanse er ikke i orden før du får menstruasjonene tilbake, og det kan ta mange måneder. Flittig trening, f.eks,. med kuler vil også ha effekt. Kulene kan gjøre det lettere for noen kvinner å trene ved at man har noe 'å trykke imot', men i seg selv har de ikke effekt. Det er meget sjelden at sexlivet blir dårligere fordi kvinnen har født. Hvis skjeden blir så åpenstående at det er et problem, kan man operere og innsnevre den, men det er sjelden aktuelt. Du kan bare trøste det med at det er en mulighet.

Så jeg synes ikke du skal se på forandringene som et problem, men se det an og være flittig til å trene med knipeøvelser ved enhver anledning, f.eks, når du steller barnet.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/190992-etter-f%C3%B8dsel/#findComment-1322220
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...