isbe Skrevet 13. februar 2001 Del Skrevet 13. februar 2001 Planlegger vårt andre svangerskap - dvs. vi har en datter på litt over 1 år + at jeg hadde en spontanabort i romjula, så nå er det ny planlegging på gang. Grunnen til at jeg skriver her inne, er litt om hvorfor man bør bruke jordmor - valget mellom jordmor og lege på kontrollene. Ved mitt forrige svangerskap var jeg meget syk. Jeg har en kronisk sykdom, epilepsi, og jeg fikk daglige anfall under svangerskapet (som heldigvis forsvant etterpå), og fikk det også nå da jeg ble gravid igjen i høst. Det er derfor stort grunn til å tro at jeg kommer til å bli mye syk under svangerskapet. I mitt forrige svangerskap gikk jeg mest til lege, men også litt til jordmor. Det var forskjellige jordmødre hver gang, og jeg hadde også ekstra ultralyd kontroller slik at jeg hadde også sykehuset å forholde meg til (+ noen sykehusinnleggelser pga hjernerystelser under fall ved anfallene + premature rier 3 mnd før tida slik at jeg ble lagt inn på regionssykehuset også...). Det ble iallefall utrolig mange folk å forholde seg til, og alle fokuserte veldig på at jeg var syk og måtte ta det med ro osv - den eneste jeg fikk "slappe av" hos var min faste lege. Så til poenget. Denne gangen ønsker jeg minst mulig kontakt med så mange forskjellige personer, og ønsker derfor ikke jordmorkontroller - kun legekontroller - legen synes det er helt OK , men etter deres mening - går jeg glipp av noe dersom jeg helt lar være å gå til jordmor? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19110-planlegger-svangerskap/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velouria Skrevet 13. februar 2001 Del Skrevet 13. februar 2001 Svarer deg selvom jeg ikke er jordmor ) Jeg går kun til lege denne gangen, hadde som du ett ikke helt problemfritt svangerskap sist og syns også det ble litt vel mange å forholde seg til. Jeg lå på sykehuset den siste mnd og hilste på alle på hele RH tror jeg, det virket iallefall sånn.. Jeg får litt ekstra oppfølging denne gangen, bla eksta UL og litt flere kontroller, særlig nå som jeg nærmer meg "den kritiske tiden" i forrige svangerskap. Jeg syns det er helt topp å bare gå til lege, føler at hun sjekker alt hun skal hele tiden og at hun har full kontroll, samt at jeg ikke trenger å forklare meg på nytt for hver kontroll. Det eneste jeg savner ved å gå kun til lege er å snakke om fødselen, legen min skal jo ikke være med på den desverre. Men nå skal jeg på kontroll og journalskriving på sykehuset 1 mnd før termin så da kan jeg snakke om det der. Min lege samarbeider forresten med Helsestasjon for gravide, så jeg kan gå hos lege og jordmor som jeg vil uansett. Dette var vel ikke noe svar på ditt spørsmål, men bare hvordan jeg syns det er å gjøre som du tenker på å gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19110-planlegger-svangerskap/#findComment-84576 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KariV Skrevet 13. februar 2001 Del Skrevet 13. februar 2001 Om jeg var i din situasjon, ville jeg valgt den løsningen som jeg var mest komfortabel med; nemlig bare å gå til legen. Tror ikke stress er bra for noen, spesielt ikke i et svangerskap, når man i tillegg plages av sykdom. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19110-planlegger-svangerskap/#findComment-84581 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest polaris Skrevet 13. februar 2001 Del Skrevet 13. februar 2001 Hei isbe! Jeg er førstegangsgravid, og har valgt å gå kun til lege. Dette fordi min hjemkommune ikke har jordmortjeneste, og fordi jeg ellers syns det er praktisk å forholde seg til en person, samt at legen holder til i 3 min gangavstand fra jobben min! :-) Foreløpig (24 uker på vei) savner jeg ikke det å gå til jordmor, men kanskje når det nærmer seg fødselen at jeg likevel bestiller time hos jordmor på sykehuset (ikke fødeavdeling på dette sykehuset) der jeg var på ultralyd, for å snakke litt om fødsel og sånt som jeg kanskje begynner å lure på da. Siden du allerede har født en gang, er kanskje behovet for å snakke om sånne typiske fødsels-ting mindre, og hvis du ikke selv føler for å gå til jordmor, så skjønner jeg ikke helt hva du skal gå glipp av. Det viktigste er jo at du trives med den eller de du går til, og at du får god oppfølging. Siden du også har plager ved siden av svangerskapet som en jordmor ikke kan gjøre noe til eller fra med, så er det kanskje greit å gå til en lege som dekker hele din situasjon, både svangerskapet og det andre. Gjør det du føler deg mest komfortabel med! Lykke til! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19110-planlegger-svangerskap/#findComment-84633 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsa Prebensen, Jordmor Skrevet 13. februar 2001 Del Skrevet 13. februar 2001 Om du uplevde din förra graviditet jobbig, för att det var många personer att förhålla sig till, så är jag enig i din vurdering att du endast önskar att gå till en person. Eftersom du trivdes bra med din fasta doktor och då du itillägg hade en kompliserad förra graviditet, så är det väll extra bra att gå till doktorn också denna gången. En jordmor har oftare mera tid och pratar oftare mera om förlossningsförberedelser, förlossningen, smärtlindring, hur man mår(inte bara fysiskt) och hur man har det hemma. Detta passar inte alla kvinnor medans andra tycker att de inte fokuserar kring det sjuka, utan runt det friska och normala av en graviditet. Det finns nog många olika jordmödrar och doktorer också som alla jobbar mycket olika. Gjör därför det som känns bäst för dig. Lycka till vidare! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19110-planlegger-svangerskap/#findComment-84820 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.