Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har fått vite av legen at jeg ubalanse i hormonene. Det medfører svettetokter og uregelmessig mens. I fjor (januar) fikk jeg mitt første barn, og hadde da også svettetokter. Disse avtok i september da jeg fikk igjen mensen. Mensen var regelmessig fram til mars i år. Siden da har det gått ca 60 dager mellom mens. I dag var jeg hos gynokolog og han kunne se på ultralyd at jeg kun hadde et umodent egg og ellers hadde lavt hormonnivå. Jeg spurte om det var noe jeg kunne gjøre, men han svarte at dette var det ikke noe å gjøre med. Stemmer det? Kan man komme i overgangsalderen når man er 36 år, og betyr det at jeg ikke kan få flere barn? Jeg skal kanskje nevne at jeg fikk konstantert Hodkins under svangerskapet (en form for lymfekreft). Fikk cellegiftbehandling hele fjor vår, og strålebehandling i juni. Skal nå visstnok være frisk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/191156-tidlig-overgangsalder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Behandling for Hodgkin kan fremskynde overgangsalderen, men behandlingen kan også gi en 'forbigående' stopp i eggstokkfunksjonen som ser ut som overgangsalder. Med din alder er det nok ikke store muligheter for at funksjonen tar seg opp igjen. Jeg vil foreslå at du bruker hormonerstatning som ikke vil hindre graviditet å oppstå hvis det fortsatt er egg igjen som kan bli befruktet. Man kan ikke med ultralyd si sikkert om 'alt håp er ute'. Man har dessverre ikke mulighet for med hormonbehandling eller prøverørsforsøk å bedre funksjonen i eggstokkene.

Eggdonasjon er en mulighet som ikke er tillatt i Norge.

Men altså, selvom mye tyder på tidlig overgangsalder, så er dte fortsatt et lite håp.

Viktigst er jo at du er blitt frisk og har ett barn.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...