Gå til innhold

Anbefalte innlegg

ja, som dere sikkert vet så har vi nå forelsket oss helt i Frankrike.. Og vi er blitt kjent med mange fine mennesker som vi øsnker vi kunne snakket med - uten tolk.

Jeg hadde valgfag fransk i 9.klasse og husker ikke annet enn veldig unyttige ting: "blomsten står i vasen" - "gutten er i huset" - tallene, og høflighetsfrasene. En kommer ikke langt i en samtale med det greiene der! hehe

Burde jeg melde meg på friundervisninga - f.eks til høsten -og innbille meg at jeg skal klare å snakke fransk til sommeren igjen????

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/191161-kan-jeg-l%C3%A6re-fransk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bien sûr, madame!

Det kommer sikkert fort tilbake, det du (evt) kunne. Og så lærer du sikkert mer brukelige fraser på friundervisninga :)

Har hatt litt mer fransk enn deg,da,- men duverden så mye man forstår - særlig skriftlig.

Kanskje du skal låne med deg en fransk bok,- eller kjøpe noen franske ukeblad og ta med en ordbok i ferien? Skikkelig god unnskyldning for å lese smuss-blader du sikkert ikke ville drømme om å lese på norsk ;-)

Bien sûr, madame!

Det kommer sikkert fort tilbake, det du (evt) kunne. Og så lærer du sikkert mer brukelige fraser på friundervisninga :)

Har hatt litt mer fransk enn deg,da,- men duverden så mye man forstår - særlig skriftlig.

Kanskje du skal låne med deg en fransk bok,- eller kjøpe noen franske ukeblad og ta med en ordbok i ferien? Skikkelig god unnskyldning for å lese smuss-blader du sikkert ikke ville drømme om å lese på norsk ;-)

Ja, skriftlig får vi til å knote oss frem til - det er liksom noen sammenhenger man ser når man leter :)

men det er mulig altså - for folk over 40 å lære seg språket såpass at de skjønner hva vi sier? hehe

Ja, skriftlig får vi til å knote oss frem til - det er liksom noen sammenhenger man ser når man leter :)

men det er mulig altså - for folk over 40 å lære seg språket såpass at de skjønner hva vi sier? hehe

Håper da det skulle kunne gå for oss over 40 også... men jeg må jo innrømme at det meste av fransken lærte jeg vel før 30...

Prøv! Det går sikkert bra!

Courage!

Annonse

Helt klart!

Det finnes rullatormodeller, også!;o)

Spøk, til side. Det er fullt mulig å lære språk i voksen alder. Dattra mi begynte med tysk for to år siden og gav meg lekser. Utrolig nok lærte jeg mye fortere enn jeg hadde trodd!

Det er godt å bruke hodet sitt på nye utfordringer.

:o)

Helt klart!

Det finnes rullatormodeller, også!;o)

Spøk, til side. Det er fullt mulig å lære språk i voksen alder. Dattra mi begynte med tysk for to år siden og gav meg lekser. Utrolig nok lærte jeg mye fortere enn jeg hadde trodd!

Det er godt å bruke hodet sitt på nye utfordringer.

Ja - og jeg er sånn skoloholiker - elsker prøver og eksamener og sånn - det er sikkert en diagnose for sånt :-)

Annonse

Ja - og jeg er sånn skoloholiker - elsker prøver og eksamener og sånn - det er sikkert en diagnose for sånt :-)

Hehe!

Det gjør jeg også! Eller, gjorde. Ikke mye prøver og eksamener lenger, gitt!

Dattra mi gav meg gloseprøve, da. Det var gøy!

Husker jeg alltid latet som jeg grudde meg til prøver når "alle andre" gjorde det. Eller jeg lot være å si noe når venninner klaget over mengden prøver/tentamener.

Hehe!

Husker jeg alltid latet som jeg grudde meg til prøver når "alle andre" gjorde det. Eller jeg lot være å si noe når venninner klaget over mengden prøver/tentamener.

Syke, syke menneske! ;)

Hehe!

ja, jeg lærte også å holde kjeft etter reaksjonen i på ungdomsskolen da jeg ropte JA!!!! når vi skulle ha stiloppgave .hehe

Gjest den ekte noor

Bare å hive seg på friundervisninga det:)

Tok selv tysk oppfriskning der, og gikk stort sett med folk fra 35+. De eneste ungmøyene i klassa var vi som skulle ta privatist eksamen.

Kunne ikke mye tysk da jeg starta da, hadde tatt et år gjennom sonans nettgymnas, men der lærer man jo ikke så mye muntlig*s*.

Sto på eksamen gjorde jeg og:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...