Gå til innhold

Høyt blodtrykk og Prevensjon

Anbefalte innlegg

Gjest fdweghreg

Hei, Jeg har blitt diagnostisert med hypertensjon og da det ble oppdaget hadde jeg et trykk på 230/135 - dette var i 2001. Nå er jeg 25 år, har gått på Renitec Comp siden 2001 og er velregulert med et blodtrykk på 130/75 (ca).Jeg har brukt Implanon som prevensjon i 14 mnd. men er ikke fornøyd med dette da jeg er plaget av småblødninger og korte sykluser (har hatt pauser på ca 13 dager mellom hver mens - ofte mindre ) Slitsomt!! Kan jeg bruke noe annet ? Den tidligere gynekologen min sa at bare Implanon eller hormonspiral var alternativer for meg...men jeg mistenker han for å være en gammel knall ;) Kan jeg bruke minipille eller sprøyte ? Såvidt jeg vet så skal iallefall minipillen inneholde gestagener og det er jo det samme som er i Implanonen....Ellers er jeg frisk og rask og har samboer... Ha en fin dag. Med vennlig hilsen, Aina Kleppe

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/191199-h%C3%B8yt-blodtrykk-og-prevensjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du kan bruke alle former for prevensjon som bare inneholder hormonet gestagen: Minipille, prevensjonsspøyte, Cerazette (østrogenfri p-pille) og de midler du selv omtaler. P-sprøyten vil som regel få menstruasjonene til å stoppe helt opp, men det kan ta lang tid før virkningen er ute av kroppen. Cerazette gir også i noen tilfeller blødningsforstyrrelser, men er like sikker som p-pille. Minipille er mindre sikker enn de andre metodene, men skal tas meget regelmessig, til gjengjeld har den sjelden innvirkning på blødningene eller gir bivirkninger.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...