Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er etter to år endelig gravid (mistet i uke 5 i våres). Sist torsdag tok jeg en blodprøve hos legen. Dette var 17 dager etter eggløsing. Verdien viste kun 43. Kontordamen kunne opplyse av referanseområdet var 22-100 (analysert på Fürst i Oslo). Til tross for at verdien ligger innen referanseområdet, så ble jeg ganske bekymret. Har lest diverse steder på nettet at verdien bør være 2-300. Tok for sikkerhets skyld en graviditetstest i går kveld, og den ble tydelig positiv. Er det virkelig vanlig å ha en så lav hCG-verdi, og likevel klare å gjennomføre svangerskapet? Progesteronverdien var på 22. Er dette en grei verdi?

Kan du si noe om verdiene mine? Jeg er veldig redd for å miste igjen. Skal ta en ny prøve igjen til torsdagen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/191224-hcg-tidlig-i-svangerskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer så mye med graviditeten:) Så morsomt.Jeg har hatt en SA nå i mai, og håper at ting skal klaffe fortest mulig... Ser frem til det.

Jeg trorhelt sikkert at du ikke har noe å engste deg for. På adressen under her kan du gå innå se på hva som er innen normalgrensen, og der er jo du:)

Ta det med ro, vet det er lettere sagt enn gjort..., og nyt tiden. Vet jeg selv kommer til å være engstelig neste gang for det å miste er utrolig tøft. Men får hele tiden høre at man skal TENKE POSITIVT:)

Dette går bra!

Masse lykke til!

Klem

http://www.bobrow.net/kimberly/birth/hcglevels.html

Mette Moen, Gynekolog

Du har tatt prøvene veldig tidlig, og man må ha to prøver av hCG for å bedømme utviklingen av svangerskapet. Progesteron på 22 er noe lav, i vanlig syklus bør den være over ca 30 og den øker i graviditeten. Men noe klart svar får man ført når neste serie med prøver ar tatt og man ev. har undersøkt med ultralyd. Vi får håpe et beste. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Du har tatt prøvene veldig tidlig, og man må ha to prøver av hCG for å bedømme utviklingen av svangerskapet. Progesteron på 22 er noe lav, i vanlig syklus bør den være over ca 30 og den øker i graviditeten. Men noe klart svar får man ført når neste serie med prøver ar tatt og man ev. har undersøkt med ultralyd. Vi får håpe et beste. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Hei og takk for svar. Jeg venter spent på den prøven jeg skal ta i morgen.

Du sier at progesteronverdien min er litt lav. Er det noe jeg kan gjøre med det? Det virker ikke som at legen min reagerer noe på denne verdien (men vet ikke hvor kompetent vedkommende er). Jeg smører meg med ProgestaCare hver morgen og kveld, men kanskje jeg trenger noe sterkere for ikke å miste barnet? Skal progesteronverdien bli høyere også på neste blodprøve?

Gratulerer så mye med graviditeten:) Så morsomt.Jeg har hatt en SA nå i mai, og håper at ting skal klaffe fortest mulig... Ser frem til det.

Jeg trorhelt sikkert at du ikke har noe å engste deg for. På adressen under her kan du gå innå se på hva som er innen normalgrensen, og der er jo du:)

Ta det med ro, vet det er lettere sagt enn gjort..., og nyt tiden. Vet jeg selv kommer til å være engstelig neste gang for det å miste er utrolig tøft. Men får hele tiden høre at man skal TENKE POSITIVT:)

Dette går bra!

Masse lykke til!

Klem

http://www.bobrow.net/kimberly/birth/hcglevels.html

Tusen takk for gode ord. Jeg vet det er viktig å tenke positivt, men det jammen ikke lett. Er vanligvis en positiv person, men nå bekymrer det meste meg. :-) Håper det går over etter hvert. Da jeg ble gravid i våres ble jeg overlykkelig og gledet meg volsomt. Ble derfor skikkelig skuffet når jeg mistet. Det er nok det som henger i. Hvorfor skulle jeg være så heldig, liksom.

Hei og takk for svar. Jeg venter spent på den prøven jeg skal ta i morgen.

Du sier at progesteronverdien min er litt lav. Er det noe jeg kan gjøre med det? Det virker ikke som at legen min reagerer noe på denne verdien (men vet ikke hvor kompetent vedkommende er). Jeg smører meg med ProgestaCare hver morgen og kveld, men kanskje jeg trenger noe sterkere for ikke å miste barnet? Skal progesteronverdien bli høyere også på neste blodprøve?

Ville bare si at jeg i dag tok ny blodprøve, og samtidig ba jeg om utskrift av resultatene fra sist uke. Tro det eller ei: Jeg fikk oppgitt feil verdier på telefon sist. hCG var ikke 43 men 421. Progesteronen var 53 og ikke 22. Må si jeg ble veldig lettet. Dette stemmer jo bedre med sånn jeg så for meg at det skulle være.

Viktig lærdom: Be alltid om skriftelige resultater.

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Tusen takk for gode ord. Jeg vet det er viktig å tenke positivt, men det jammen ikke lett. Er vanligvis en positiv person, men nå bekymrer det meste meg. :-) Håper det går over etter hvert. Da jeg ble gravid i våres ble jeg overlykkelig og gledet meg volsomt. Ble derfor skikkelig skuffet når jeg mistet. Det er nok det som henger i. Hvorfor skulle jeg være så heldig, liksom.

Nye verdier lyder mye bedre! Hilsen Mette H Moen

Fortsetter på denne tråden, jeg. I dag fikk jeg svar på de siste blodprøvene. hCG viste 3100 syv dager etter forrige prøve (som viste 421). Antar derfor at alt er som det skal. Jeg har spottet litt brunt de siste dagene, men håper dette gir seg snart.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...