Gå til innhold

Rot,rot,rot...

Anbefalte innlegg

*host*

Er det slik å forstå at du mener det er kvinnens ansvar å holde hjemmet i "noelunde orden"?

I så fall; hvorfor?

NEI, det er ikke det jeg mener, men jeg ser på det som helt naturlig i de tilfeller hvor en av partene er hjemmeværende at det meste av husarbeidet også faller på denne personen.

Hvis det er en "heldagsjobb" å ta seg av to små, så kan jeg ikke fatte og begripe at man samtidig tillater at det er 3 voksne på 15 unger i en barnehage.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/191278-rotrotrot/page/3/#findComment-1327004
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• MsSophie

5

• petter smart

5

• løvinne71

4

• Klara Q

2

Gjest fditås

He, he vet ikke om det er noe poeng å diskutere videre når slike usakligheter kommer.

Men en arbeidsdag består av 7,5 timer. Så tar det kanskje halv time til jobb og en halvtime tilbake om man er heldig.

I løpet av alle disse timene, rekker man å få gjort litt av hvert både av husarbeid og lek med barna.

Ikke vet jeg hva du bruker alle disse timene til. Du mener kanskje at barn ikke kan leke litt på egenhånd?

Barna må leke en god del på egenhånd for noe husarbeid må gjøres. Det gjør helt sikkert kona til innsenderen også. Å forvente at det skal være ryddig og rent til enhver tid er for mye forlangt når man har ansvaret for to små. Alderen på de små og hvor krevnde de er har også mye å si da en unge kan trenge langt mere oppmerksomhet enn en annen.

Jeg synes det er stygt gjort å kritisere andre som ikke greier å holde husent strøket til enhver tid. Ingen hensikt å skape splid i et forhold noe du legger litt opp til her til innsenderen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/191278-rotrotrot/page/3/#findComment-1327014
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Barna må leke en god del på egenhånd for noe husarbeid må gjøres. Det gjør helt sikkert kona til innsenderen også. Å forvente at det skal være ryddig og rent til enhver tid er for mye forlangt når man har ansvaret for to små. Alderen på de små og hvor krevnde de er har også mye å si da en unge kan trenge langt mere oppmerksomhet enn en annen.

Jeg synes det er stygt gjort å kritisere andre som ikke greier å holde husent strøket til enhver tid. Ingen hensikt å skape splid i et forhold noe du legger litt opp til her til innsenderen

Jeg legger da overhodet ikke opp til å skape splid i et forhold. For noe tull.

Har det slått deg at jeg kanskje kjenner meg igjen i situasjonen til den mannen?

Det er ganske slitsomt å være ute i jobb og komme hjem til et rotete hus.

Jeg sier ikke at det må være ryddig til enhver tid. Kjære vene, jeg er da ikke helt fanatisk på det området.

Men jeg vedder på at hvis situasjonen hadde vært snudd på hodet og det var damen som hadde klaget på en rotete mann, så hadde hun fått masse støtte.

Jeg derimot synes det er deilig og se at også menn kan misstrives med rot. Det er ihvertfall ikke jeg vant med her på hjemmebane.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/191278-rotrotrot/page/3/#findComment-1327058
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Jo, jeg synes faktisk han bør bidra mer hjemme når hun passer små barn hele dagen.

Er ellers ikke uenig i ditt forslag i annet avsnitt, særlig ettersom hun synes å mistrives i husmorrollen.

Jeg foreslår at du leser hovedinnlegget en gang til og ser hva han virkelig skriver og hva han gjør.

Han er da ikke noe overmenneske han heller som skal rekke over alt.

jeg fikk ihvertfall inntrykk av at han bidrar ganske mye.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/191278-rotrotrot/page/3/#findComment-1327065
Del på andre sider

Gjest fditås

Jeg foreslår at du leser hovedinnlegget en gang til og ser hva han virkelig skriver og hva han gjør.

Han er da ikke noe overmenneske han heller som skal rekke over alt.

jeg fikk ihvertfall inntrykk av at han bidrar ganske mye.

Hvordan tror du det er for den som er hjemme og ser på rotet hele dagen? Tror du hun liker det? Tror du ikke hun er frustrert over det? Jeg tipper på at hun bare ikke rekker å få tatt det. Selv om det var enkelt for deg å gjøre husarbeid med små barn så trenger det ikke være det for andre. Mange faktorer spiller inn og du var nok i en enklere situasjon enn henne tror jeg. Jeg synes man skal være forsiktig med å gi støtte til den ene eller andre i slike saker fordi det er så mye en ikke vet. Er problemet stort så anbefaler jeg dem heller å oppsøke et familievernkontor.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/191278-rotrotrot/page/3/#findComment-1327103
Del på andre sider

Gjest fditas

Jeg har aldri brukt lekegrind til barna mine.

Denne diskusjonen har jeg vært med på 120 ganger tidligere.

Jeg vet med meg selv at hvis jeg hadde hatt en hjemmeværende mann, mens jeg hadde vært ute i jobb, og det som hadde møtt meg da jeg kom hjem var rot og griseri overalt, hadde jeg blitt sint, frustrert og lei meg.

Leker kan jeg saktens tåle. Ungene må få lov til å leke seg.

Og ja, det blir mye mer rot her i huset, nå når jeg er ute i jobb. Jeg har ikke så god tid til å få unna ting som tidligere.

Ungene er tidlig ferdig på skole, og de drar hjem og lager seg mat og roter.

Rotet møter meg allerede i gangen med 14 par sko og skolesekker som ligger slengt. For ungene har gjerne med seg flere venner hjem.

Da jeg var hjemme, gikk jeg rundt og puslet, vasket klær, redde opp senger osv. Ikke noe stress.

Tror du noen gidder re senger før vi drar på skole og jobb her i huset?

Kveldene er veldig korte. Ungene skal kjøres til fritidsaktiviteter, og det blir veldig lite igjen av kvelden.

Å være hjemmeværende er en drøm for mange. Greier man ikke å holde det sånn noenlunde i orden da, er man ustrukturert.(Hvis det da ikke finnes naturlige forklaringer som sykdom og bevegelseshemning)

Skolebarn må da kunne greie å rydde opp sitt eget rot. Om du rydder etter dem gjør du dem en bjørnetjeneste. Det er viktig at de lærer å ta ansvar for seg selv og sitt eget rot.. Når det gjelder fritidsaktiviteter så husker jeg at vi alltid tok buss til slikt. Det må vel også dine barn kunne klare? usynlig omsorg handler om å la barna stå på egne ben. Da lærer de også at man ikke skal ta det som en selfølge at andre yter dem service sånn uten videre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/191278-rotrotrot/page/3/#findComment-1327130
Del på andre sider

Annonse

Det stemmer ikke. Forskning viser at en vasket nøyere før i tiden. I tillegg måtte mye mer gjøres for hånd. Alt tok lenger tid før.

De hadde heller ingen avlastning i form av eldre barn ved sine første barn.

Og de fikk neppe noen avlastning av andre kvinner som var hjemme.

Men de hadde tid til å være sosiale med disse, selv om de gjorde mye mer hjemme.

Såvidt jeg kan huske å ha lest så viser undersøkelser at hjemmeværende mødre på 50-tallet brukte mer tid på husarbeide og mindre tid på ungene. I dag er det vel omvendt og det må jo gå på bekostning av noe.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/191278-rotrotrot/page/3/#findComment-1327265
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Hvordan tror du det er for den som er hjemme og ser på rotet hele dagen? Tror du hun liker det? Tror du ikke hun er frustrert over det? Jeg tipper på at hun bare ikke rekker å få tatt det. Selv om det var enkelt for deg å gjøre husarbeid med små barn så trenger det ikke være det for andre. Mange faktorer spiller inn og du var nok i en enklere situasjon enn henne tror jeg. Jeg synes man skal være forsiktig med å gi støtte til den ene eller andre i slike saker fordi det er så mye en ikke vet. Er problemet stort så anbefaler jeg dem heller å oppsøke et familievernkontor.

Diskuterer jeg med Elextra nå?

Er dere samme person?

Nei, jeg tror det er mer frustrende å vasse i rot enn å gjøre noe med det. For meg er det ihvertfall slik.

Det kan godt hende kona hans er deprimert, ikke vet jeg.

Nå var det du som satte i gang denne diskusjonen. Jeg er lei husarbeidsdiskusjoner, hvem som har det lettest og hvem som har det vanskeligst av utearbeidende eller hjemmeværende. Man blir ikke enig uansett, da det oppleves så forskjellig fra person til person.

Jeg trives med begge deler.

Og dessuten var ikke jeg ute etter å gi noe kritikk av kona hans i utgangspunktet.

Det var du som grep tak i det, da jeg sa at det var deilig å lese om en mann som ikke likte rot, og spurte om vi skulle gifte oss.

Hvorfor du lot deg provosere av det, fatter jeg ikke. jeg mente det bare humoristisk.

Det kan godt være at kona hans har det tyngre enn jeg som hjemmeværende. Tåpelig å sammenligne slik.Umulig å vite og svare på.

Jeg har vært hjemmeværende først med ett, så med to og så med 3 barn.

Jeg har greid meg mye alene både som hjemmeværende og utearbeidende. Mannen min har hatt en jobb,som har medført at han bare var hjemme i helgene i perioder. Andre perioder kom han hjem bare hver 14 dag. Da hadde jeg 2 barn og full jobb. Nå har vi 3 barn, og jeg har vært alene med dem med deltidsjobb, mens mannen min har vært borte i 4 måneder.

Hva som oppleves som slitsomt, tror jeg er så individuelt.

Da jeg hadde svangerskapspermisjon med den minste , nikoste jeg meg hjemme i ett år.

Jeg hadde et hav av tid til å ta meg av minstemor, gjøre husarbeid, hjelpe til med lekser, være med i korpsstyret og følge opp deres fritidsaktiviter.

Jeg vet at andre ser på det å være hjemme som slitsomt. Men man kan i ihvertfall ikke klage på at det ikke er tid nok. Da tror jeg heller det handler om at man ikke trives med å være hjemme.

Det kan jo hende det gjelder denne kona.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/191278-rotrotrot/page/3/#findComment-1327281
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Skolebarn må da kunne greie å rydde opp sitt eget rot. Om du rydder etter dem gjør du dem en bjørnetjeneste. Det er viktig at de lærer å ta ansvar for seg selv og sitt eget rot.. Når det gjelder fritidsaktiviteter så husker jeg at vi alltid tok buss til slikt. Det må vel også dine barn kunne klare? usynlig omsorg handler om å la barna stå på egne ben. Da lærer de også at man ikke skal ta det som en selfølge at andre yter dem service sånn uten videre.

Jeg rydder etter dem og de rydder sitt eget rot.

Dette er så opp og ned. Men sine plikter har de.

11-åringen kan ikke ta buss til den ene av sine fritidsaktiviteter.

Den ligger på andre siden av byen. Vi bor i Oslo, og han må da bytte buss midt i narkostrøket. Det er han for liten til etter min mening.

Ellers er ikke de andre fritidsaktivitene lenger unna enn at de kan gå.

Men da de var yngre, måtte de likevel kjøres, da det ikke er så veldig lett for små barn og bære på tuba og barriton. Dessuten likte jeg å være der å høre på øvingen.

14-åringen går på dans, spiller piano og tennis. Til dansen tar hun buss. Til pianoen og tennisen går hun.

Hun er såpass selvstendig at hun tar buss alene til tannlegen, legen og fotpleien.

He he, du er litt rask med å gjette deg frem til hvordan vi har det hjemme hos oss.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/191278-rotrotrot/page/3/#findComment-1327290
Del på andre sider

Gjest anonym for anledningen

Jeg ble faktisk ganske provosert av innlegget ditt!

Dette er det klassiske eksempelet på hvordan en utearbeidende og "fraværende" far, ikke har noe som helst begrep om hvor krevende det er å passe to små barn, og attpåtil forventer at hans hjemmeværende kone skal gjøre alt i huset alene i tillegg!

At dere hadde det ryddig tidligere, har lite med saken å gjøre! Det er ingen kunst for 2 voksne mennesker som begge kan passe på seg selv.

Men med to små barn i huset, er det en helt annen sak.

-For det første produseres adskillig mere søl og rot med to små i huset!

-For det andre, har dere sikkert adskillige FLERE TING som kan skape rot, (leker, barneutstyr etc)

Og sikkert tre ganger så mye klær som skal vaskes!

Og på toppen av det hele: Adskillig MINDRE TID til å gjøre alt dette!!

For jeg antar at barna dine er ganske små. Og da kommer oppgaver som bleieskift, stell, påkledning og mating i tillegg til, det nå adskillig mere omfattende, husarbeidet!

For ikke å snakke om at de krever tilsyn og oppmerksomhet nærmest til enhver tid. Så det er ikke anledning til å konsentrere seg om et "rydde/vaske-prosjekt" særlig lenge av gangen!

Med to små barn tar alt MYE TID!!

Bare å komme seg en liten tur i butikken, eller et annet ærend, kan ta halve dagen.

Med alle forberedelser før man kommer seg avgårde og tilsvarende når man er hjemme igjen!

Dagen har tross alt ikke såååå mange timer!

Min første tanke er at du burde vært i hennes sko i et par uker, så du fikk litt bedre forståelse av hvordan hennes hverdag er!

At hun reagerer med tårer når du kritiserer henne, er vel tegn nok på at hun sikkert gjør så godt hun kan, men hverken tid eller krefter strekker til!

Det er det utakknemmelige med husarbeid: Det legges bare merke til det som ikke er gjort!

Når hun blir konfrontert med at hennes innsats ikke lever opp til dine forventninger, er det ikke rart at hun blir både fortvilet og oppgitt!!

At man i småbarnsperioden også får mindre søvn, og er mere stresset enn vanlig, gjør jo heller ikke saken bedre.

Synes du virker utrolig egoistisk som "unnskylder deg" med at du jobber overtid 1-2 timer pr dag!

Har du tenkt på at de timene ekstra du er borte, tilsvarende gir henne "ekstrajobb" ved at hun får mindre avlastning, og dermed tid/mulighet til å gjøre andre ting?

Enten i egen interesse for å samle overskudd og krefter. Eller for den saks skyld gjøre husarbeid uforstyrret i noen timer, mens du tar med deg ungene ut?

Har selv vært hjemme i permisjon med to små barn. (1 år imellom) Og jeg misunte ofte mannen min som kunne ta seg "fri" fra oppgavene hjemme, og "bare" dra på jobb!

Han hadde nemlig det privilegiet å f.eks. kunne gjøre et lite ærend på få minutter - ALENE!!!

For meg var det et stort prosjekt å dra i butikken og kjøpe et brød!

Og ikke minst hadde han ikke ansvaret for andre enn seg selv, FLERE TIMER hver dag!!

Mens jeg ikke engang kunne regne med å få tatt en dusj, eller gå på toalettet i fred!

Det hendte jeg stod klar i døra med skoene på, når han kom hjem fra jobb, bare fordi jeg måtte UT!! Og bort fra ansvaret for en stund..

Det å være hjemme med små barn, er en utrolig selvutslettende oppgave. Så behovet for "alene tid" og avlastning bør ikke undervurderes!

Så istedet for å klage og sammenligne med fortiden: Prøv heller å sette deg litt mere inn i hennes hverdag, og gjør heller en bedre innsats på hjemmebane selv!

Deres livssituasjon er totalt forandret, og arbeidsmengden er betydelig større!!

Så jeg tror du må innse at du ikke slipper så billig unna lenger...

Er faktisk rimelig uenig med deg.

Som mann skulle jeg mer enn gjerne vært hjemmeværende med barn - og skulle gladelig gjort rimelig mye av husarbeidet om madammen kunne finansiert Familien AS.

Og jo, har prøvd det litt - og anser det som en nærmest paradislignende situasjon sammenlignet med jobben.

Og langt bedre enn hva jeg og ofte opplever - at jeg kommer hjem til et kaos uten like når jeg vet madammen har vært hjemme hele dagen.

Men i motsetning til trådstarter er barna her i barnehage - hvilket gjør irritasjonen noe større.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/191278-rotrotrot/page/3/#findComment-1327295
Del på andre sider

Da er vi to, for jeg ble provosert av innlegget ditt.

Du mener altså at når han jobber 8 timer pluss 1-2 timer overtid (noe han kanskje MÅ gjøre fordi hun er hjemme og de trenger pengene - dette fenomenet har t.o.m. feministen Yssen kritisert kvinner for), han kommer hjem og rydder leker og vasker opp, så gjør han ikke nok? Hvilken verden lever du i?

Det har blitt en beleielig myte (skapt av kvinner) at det er så slitsomt å være hjemme med barn at en ikke orker å gjøre noe som helst annet. Dette er tull. De fleste barn sover gjerne litt på dagen og de er i større eller mindre grad i stand til å underholde seg selv. Det går fint an å gjøre litt husarbeid.

Det pussige er jo at kvinnene før i tiden både rakk å ta seg av flere unger og ta seg av husarbeidet, til tross for at mannen ikke gjorde noe som helst hjemme og de hadde færre hjelpemidler. Hvorfor klarer dagens kvinner så mye mindre enn kvinner gjorde før?

"Hvorfor klarer dagens kvinner så mye mindre enn kvinner gjorde før?"

Hehe... Skal jeg fortelle deg hvorfor jeg ikke får gjort alt husarbeidet som jeg burde, selv om babyen min gjerne observerer at jeg henger opp klær, og sover flere timer per dag...? Det er pga internett. Dol er mer spennende enn å stå på kjøkkenet og vaske opp og veldig mye artigere enn å fly rundt med støvsugeren. ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/191278-rotrotrot/page/3/#findComment-1327300
Del på andre sider

Synes mye tyder på at hun ikke trives med å være hjemmeværende. Jeg vet jeg selv hadde tørnet gal om jeg skulle være det, men det er liksom politisk ukorrekt av damer å mene slikt og det i seg selv kan lett sette en person i en passifiserende og selvdestruktiv sinnstilstand.

Overrask henne med en hushjelp. Hushjelpen holder ikke orden i huset, men de holder det rent. Det koster deg ett par hundrelapper annenhver uke, og det vil være et utrolig sterkt signal til dama di om at du bryr deg om henne, ogat du har forståelse for at det kan være hardt å være hjemme.

Et annet tips kan være at dere allierer dere med nær hjemmeværende familie (fx. besteforeldre), om at de kan ha barna noen timer på dagtid fast i løpet av uken. Da kan hun få tid til å gjøre sine egne ting kun for seg selv.

Disse tingene kan gjøre det lettere for henne å motivere seg til å holde orden hjemme, samtidig som hun har overskudd.

Lykke til

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/191278-rotrotrot/page/3/#findComment-1327324
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Hehe... Skal jeg fortelle deg hvorfor jeg ikke får gjort alt husarbeidet som jeg burde, selv om babyen min gjerne observerer at jeg henger opp klær, og sover flere timer per dag...? Det er pga internett. Dol er mer spennende enn å stå på kjøkkenet og vaske opp og veldig mye artigere enn å fly rundt med støvsugeren. ;)

Mellom mitt forrige innlegg og dette innlegget har jeg støvsuget gangen og stua, pakket noen klær i en bag (siden jeg vi reiser bort i morgen)og tatt en liten prat med mannen min. Likevel rekker jeg å dole som du ser;)

Hi hi, skryter fælt her nå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/191278-rotrotrot/page/3/#findComment-1327326
Del på andre sider

Annonse

Gjest KariKruskakli

Da er vi to, for jeg ble provosert av innlegget ditt.

Du mener altså at når han jobber 8 timer pluss 1-2 timer overtid (noe han kanskje MÅ gjøre fordi hun er hjemme og de trenger pengene - dette fenomenet har t.o.m. feministen Yssen kritisert kvinner for), han kommer hjem og rydder leker og vasker opp, så gjør han ikke nok? Hvilken verden lever du i?

Det har blitt en beleielig myte (skapt av kvinner) at det er så slitsomt å være hjemme med barn at en ikke orker å gjøre noe som helst annet. Dette er tull. De fleste barn sover gjerne litt på dagen og de er i større eller mindre grad i stand til å underholde seg selv. Det går fint an å gjøre litt husarbeid.

Det pussige er jo at kvinnene før i tiden både rakk å ta seg av flere unger og ta seg av husarbeidet, til tross for at mannen ikke gjorde noe som helst hjemme og de hadde færre hjelpemidler. Hvorfor klarer dagens kvinner så mye mindre enn kvinner gjorde før?

Jeg er litt enig med deg jeg Pette Smart, men det er vel farlig å si.

Jeg har en mann som ikke gjør stort i huset, så jeg kan godt sette meg inn i situasjonen til denne mannen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/191278-rotrotrot/page/3/#findComment-1327329
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

*host*

Er det slik å forstå at du mener det er kvinnens ansvar å holde hjemmet i "noelunde orden"?

I så fall; hvorfor?

Ikke kvinnens ansvar, men den hjemmeværendes ansvar. Enten det nå er mannen eller kvinnen.

Når begge er hjemme, er det begges ansvar.

Man skal ikke gå hele dagen og spare opp husarbeid til den utearbeidende kommer hjem. Det er blodig urettferdig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/191278-rotrotrot/page/3/#findComment-1327335
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

NEI, det er ikke det jeg mener, men jeg ser på det som helt naturlig i de tilfeller hvor en av partene er hjemmeværende at det meste av husarbeidet også faller på denne personen.

Hvis det er en "heldagsjobb" å ta seg av to små, så kan jeg ikke fatte og begripe at man samtidig tillater at det er 3 voksne på 15 unger i en barnehage.

Fint å se at noen er enig med meg her også.

Virker som det har blitt så populært å gi inntrykk av at det er et slit å være hjemme med barna. Da bør man heller komme seg raskt ut i jobb.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/191278-rotrotrot/page/3/#findComment-1327340
Del på andre sider

hare1365380455

Du skulle ikke avsløre det.... Tuller;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/191278-rotrotrot/page/3/#findComment-1327348
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ikke kvinnens ansvar, men den hjemmeværendes ansvar. Enten det nå er mannen eller kvinnen.

Når begge er hjemme, er det begges ansvar.

Man skal ikke gå hele dagen og spare opp husarbeid til den utearbeidende kommer hjem. Det er blodig urettferdig.

Skulle nesten ønske du var min hjemmeværende kone. At du tok deg av barna hele dagen på beste måte, og samtidig holde hus, klær og annet i orden. Antakelig ville du hatt middagen klar når jeg kom hjem også, slik at jeg på ettermiddagen etter min utfordrende jobb bare kunne sette meg ned, gå ut eller gjøre hva jeg måtte ønske ;).

Gosh, jeg er glad jeg ikke er en slik husmor! Men jeg skulle gjerne hatt en ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/191278-rotrotrot/page/3/#findComment-1327405
Del på andre sider

Skulle nesten ønske du var min hjemmeværende kone. At du tok deg av barna hele dagen på beste måte, og samtidig holde hus, klær og annet i orden. Antakelig ville du hatt middagen klar når jeg kom hjem også, slik at jeg på ettermiddagen etter min utfordrende jobb bare kunne sette meg ned, gå ut eller gjøre hva jeg måtte ønske ;).

Gosh, jeg er glad jeg ikke er en slik husmor! Men jeg skulle gjerne hatt en ;)

Hva er galt med å være en slik husmor?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/191278-rotrotrot/page/3/#findComment-1327425
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...