Gå til innhold

Rot,rot,rot...

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Hva er galt med å være en slik husmor?

Det er vel ikke noe galt med det, men selv kunne jeg aldri klart det, og jeg tror mange ikke vil trives i en slik rolle.

Men selvfølgelig - det finnes selvfølgelig noen som ville stortrives. Og jeg synes mennene deres er heldige, om de selv ønsker å satse på karriere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/191278-rotrotrot/page/4/#findComment-1327452
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• MsSophie

5

• petter smart

5

• løvinne71

4

• Klara Q

2

Gjest Elextra

Diskuterer jeg med Elextra nå?

Er dere samme person?

Nei, jeg tror det er mer frustrende å vasse i rot enn å gjøre noe med det. For meg er det ihvertfall slik.

Det kan godt hende kona hans er deprimert, ikke vet jeg.

Nå var det du som satte i gang denne diskusjonen. Jeg er lei husarbeidsdiskusjoner, hvem som har det lettest og hvem som har det vanskeligst av utearbeidende eller hjemmeværende. Man blir ikke enig uansett, da det oppleves så forskjellig fra person til person.

Jeg trives med begge deler.

Og dessuten var ikke jeg ute etter å gi noe kritikk av kona hans i utgangspunktet.

Det var du som grep tak i det, da jeg sa at det var deilig å lese om en mann som ikke likte rot, og spurte om vi skulle gifte oss.

Hvorfor du lot deg provosere av det, fatter jeg ikke. jeg mente det bare humoristisk.

Det kan godt være at kona hans har det tyngre enn jeg som hjemmeværende. Tåpelig å sammenligne slik.Umulig å vite og svare på.

Jeg har vært hjemmeværende først med ett, så med to og så med 3 barn.

Jeg har greid meg mye alene både som hjemmeværende og utearbeidende. Mannen min har hatt en jobb,som har medført at han bare var hjemme i helgene i perioder. Andre perioder kom han hjem bare hver 14 dag. Da hadde jeg 2 barn og full jobb. Nå har vi 3 barn, og jeg har vært alene med dem med deltidsjobb, mens mannen min har vært borte i 4 måneder.

Hva som oppleves som slitsomt, tror jeg er så individuelt.

Da jeg hadde svangerskapspermisjon med den minste , nikoste jeg meg hjemme i ett år.

Jeg hadde et hav av tid til å ta meg av minstemor, gjøre husarbeid, hjelpe til med lekser, være med i korpsstyret og følge opp deres fritidsaktiviter.

Jeg vet at andre ser på det å være hjemme som slitsomt. Men man kan i ihvertfall ikke klage på at det ikke er tid nok. Da tror jeg heller det handler om at man ikke trives med å være hjemme.

Det kan jo hende det gjelder denne kona.

Til orientering: fditås er ikke meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/191278-rotrotrot/page/4/#findComment-1327517
Del på andre sider

Er faktisk rimelig uenig med deg.

Som mann skulle jeg mer enn gjerne vært hjemmeværende med barn - og skulle gladelig gjort rimelig mye av husarbeidet om madammen kunne finansiert Familien AS.

Og jo, har prøvd det litt - og anser det som en nærmest paradislignende situasjon sammenlignet med jobben.

Og langt bedre enn hva jeg og ofte opplever - at jeg kommer hjem til et kaos uten like når jeg vet madammen har vært hjemme hele dagen.

Men i motsetning til trådstarter er barna her i barnehage - hvilket gjør irritasjonen noe større.

Hvorfor annonym forresten?

Men til saken:

Hvis barna er i barnehage, er det selvfølgelig en HELT ANNEN SAK! Kan ikke sammenlignes i det hele tatt!

Da har jo den hjemmeværende praktisk talt hele dagen fri, (hvis han/hun ikke jobber hjemmeifra?) og man burde kunne forvente at vedkommende tok seg av det meste husarbeidet!

Da er jo heller ikke barna tilstede og kan produsere nytt rot i løpet av dagen.

Så jeg er enig i at DU har god grunn til å bli irritert når du kommer hjem til "kaos"

Men, du påstår at du gjerne skulle vært hjemmeværende husfar

- hvis du hadde mulighet.

MEN dessverre har du ikke anledning!

Selvfølgelig er det ganske trygt å påstå noe sånt, når du kan dekke deg bak at det allikevel ikke er mulig å gjennomføre i praksis!

Du har prøvd dette "litt"(!?) sier du.(Kan jeg tippe 1 mnd eller 2 pappa perm, mens mor også var hjemme??

Eller at barna også da var i barnehage?)

og du synes dette var paradislignede i forhold til å jobbe.

Nå vet ikke jeg hvor dårlig du liker jobben din, men jeg vil tro at du har et litt for glorifisert bilde av "hjemme-med-små-barn-tilværelsen"

Men hvis du baserer ditt ønske om hjemmetilværelse på at barna er i barnehage, eller er såpass store at de klarer mye selv, så forstår jeg deg godt!

Men med 2-3 mindreårige barn rundt deg hele dagen. Ansvar for alt stell, mating, klesvask, ærend og rydding, og i tillegg har en utearbeidende ektefelle som kommer hjem og forventer ferdig middag, spiser, går fra rydding og oppvask og setter seg på sofaen, legger igjen mer skitne klær, og i tillegg kritiserer deg for at det er rot i huset!

Vel, da har jeg vanskelig for å tro at du ville synes kritikken var berettiget!

Og trådstarter bebreidet jo tydeligvis sin samboer fordi hun ikke lenger fikset å holde huset strøkent til enhver tid..

Og "stakkars, slitne" ham, måtte jo "hjelpe til" og rydde. Selv etter sine lange, tunge dager på jobb..

Og han kunne ikke skjønne hvorfor hun hadde forandret seg!

De hadde jo "bare" fått to barn....

Det provoserer meg!

Og poenget mitt er at de som ikke har erfart det selv, har lett for å undervurdere hvor omfattende jobb det er å holde orden på små barn, hus og hjem - alene.

Her dreide det seg jo også om et ordensmenneske, som sikkert heller ikke var fornøyd med tingenes tilstand.

Dermed antar jeg det var en rimelig god grunn for at hun ikke lenger maktet dette.

Og hva kunne det være mon tro??

Aja!! Kanskje at hun nå, med to barn,nå har over dobbelt så mye å gjøre!

Men bare samme antall timer i døgnet å gjøre ting på!!

Enkel logikk, spør du meg!

Dessuten kan det vel hende at de som er hjemme barn, faktisk PRIORITERER samvær og aktiviteter med barna sine FREMFOR å holde huset strøkent!

Men huff, det er vel egentlig ikke lov det!

Det virker jo som om målestokken på hvor vellykket man er som husmor, er hvor ryddig man klarer å holde huset!

Ditt innlegg, og tilsvarende i denne tråden, er jo levende bevis på hvor undervurdert og lite verdsatt "husmor og omsorgs rollen" fortsatt er...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/191278-rotrotrot/page/4/#findComment-1327582
Del på andre sider

Da er vi to, for jeg ble provosert av innlegget ditt.

Du mener altså at når han jobber 8 timer pluss 1-2 timer overtid (noe han kanskje MÅ gjøre fordi hun er hjemme og de trenger pengene - dette fenomenet har t.o.m. feministen Yssen kritisert kvinner for), han kommer hjem og rydder leker og vasker opp, så gjør han ikke nok? Hvilken verden lever du i?

Det har blitt en beleielig myte (skapt av kvinner) at det er så slitsomt å være hjemme med barn at en ikke orker å gjøre noe som helst annet. Dette er tull. De fleste barn sover gjerne litt på dagen og de er i større eller mindre grad i stand til å underholde seg selv. Det går fint an å gjøre litt husarbeid.

Det pussige er jo at kvinnene før i tiden både rakk å ta seg av flere unger og ta seg av husarbeidet, til tross for at mannen ikke gjorde noe som helst hjemme og de hadde færre hjelpemidler. Hvorfor klarer dagens kvinner så mye mindre enn kvinner gjorde før?

Vet ikke hvor mye jeg jeg gidder å kommentere innlegget ditt jeg "Petter Smart"

Jeg leste nemlig et annet innlegg lenger ned hvor du innrømmer at du selv ikke ville ha greid å følge opp datidens kvinner,

Samtidig kan du ikke forstå hvorfor nåtidens kvinner ikke klarer det!

Regner med at du selv ser selvmotsigelsen i dette???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/191278-rotrotrot/page/4/#findComment-1327657
Del på andre sider

Gjest Elextra

Men til saken:

Hvis barna er i barnehage, er det selvfølgelig en HELT ANNEN SAK! Kan ikke sammenlignes i det hele tatt!

Da har jo den hjemmeværende praktisk talt hele dagen fri, (hvis han/hun ikke jobber hjemmeifra?) og man burde kunne forvente at vedkommende tok seg av det meste husarbeidet!

Så jeg er enig i at DU har god grunn til å bli irritert når du kommer hjem til "kaos"

Selvfølgelig er det ganske trygt å påstå noe sånt, når du kan dekke deg bak at det allikevel ikke er mulig å gjennomføre i praksis!

Du har prøvd dette "litt"(!?) sier du.(Kan jeg tippe 1 mnd eller 2 pappa perm, mens mor også var hjemme??

Nå vet ikke jeg hvor dårlig du liker jobben din, men jeg vil tro at du har et litt for glorifisert bilde av "hjemme-med-små-barn-tilværelsen"

Men hvis du baserer ditt ønske om hjemmetilværelse på at barna er i barnehage, eller er såpass store at de klarer mye selv, så forstår jeg deg godt!

Men med 2-3 mindreårige barn rundt deg hele dagen. Ansvar for alt stell, mating, klesvask, ærend og rydding, og i tillegg har en utearbeidende ektefelle som kommer hjem og forventer ferdig middag, spiser, går fra rydding og oppvask og setter seg på sofaen, legger igjen mer skitne klær, og i tillegg kritiserer deg for at det er rot i huset!

Og trådstarter bebreidet jo tydeligvis sin samboer fordi hun ikke lenger fikset å holde huset strøkent til enhver tid..

Og "stakkars, slitne" ham, måtte jo "hjelpe til" og rydde. Selv etter sine lange, tunge dager på jobb..

Det provoserer meg!

Og poenget mitt er at de som ikke har erfart det selv, har lett for å undervurdere hvor omfattende jobb det er å holde orden på små barn, hus og hjem - alene.

Her dreide det seg jo også om et ordensmenneske, som sikkert heller ikke var fornøyd med tingenes tilstand.

Dermed antar jeg det var en rimelig god grunn for at hun ikke lenger maktet dette.

Dessuten kan det vel hende at de som er hjemme barn, faktisk PRIORITERER samvær og aktiviteter med barna sine FREMFOR å holde huset strøkent!

Det virker jo som om målestokken på hvor vellykket man er som husmor, er hvor ryddig man klarer å holde huset!

Ditt innlegg, og tilsvarende i denne tråden, er jo levende bevis på hvor undervurdert og lite verdsatt "husmor og omsorgs rollen" fortsatt er...

Enig :D

Priser meg lykkelig for at jeg slipper å være hjemmeværende husmor med "bortskjemt" mann og forventningsfulle omgivelser.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/191278-rotrotrot/page/4/#findComment-1327674
Del på andre sider

Annonse

Men til saken:

Det provoserer meg!

Og vaske badet litt mer enn en gang i måneden er ikke synonymt med "et helt strøkent hus", det grenser til direkte urenslighet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/191278-rotrotrot/page/4/#findComment-1327678
Del på andre sider

petter smart

Jeg leste nemlig et annet innlegg lenger ned hvor du innrømmer at du selv ikke ville ha greid å følge opp datidens kvinner,

Jeg regnet med at alle skjønte humoren i innlegget lenger ned.

Jeg vet ikke om jeg klarer å følge opp disse kvinnene, da jeg ikke er hjemmeværende med to barn.

Uansett ville jeg neppe valgt å være hjemmeværende, og i alle fall ikke hvis jeg hadde prøvd og funnet det stressende og at jeg ikke rakk noe som helst hjemme.

Man må kjenne sin begrensning. Dersom hun ikke klarer mer enn bare å passe barna, og knapt nok det, får hun heller begynne å jobbe igjen (redusert) samtidig som de sender barna i barnehage og ansetter en hushjelp.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/191278-rotrotrot/page/4/#findComment-1327712
Del på andre sider

Men forresten, hvis du først spør... så skal jeg si hva jeg mener..

For det første:

Var det virkelig så mye vanskeligere å være husmor tidligere?? (Her kommer det jo litt an på hvor langt tilbake man regner..)

Men innenfor "moderne tid", vil jeg si de hadde det ANNERLEDES men ikke nødvendigvis så mye verre!

Nei, de hadde ikke de hjelpemidlene vi har idag. Og både matlaging og vasking var nok mer tungvindt før i tiden...

MEN, de slet nok ikke på langt nær så mye med det mere moderne og synlige fenomenet ROT, som også er gjennomgangstemaet her.

For de hadde ikke den MENGDE av ting og klær å holde orden på, som ofte flyter rundt hos småbarnsfamiler idag!

De hadde ikke 50 plagg+, til hvert barn, og de måtte nok ikke vaskes med det samme de fikk en liten flekk!

Heller ikke hadde de haugevis med leker som kunne rotes med.

Og de hadde sikkert heller ikke trippelt opp med utstyr og stæsj til huset forøvrig!

Vi har vel også gjennomsnittlig større hus idag, med ditto flere rom som skal ryddes, rengjøres og vaskes.

Og en ting til: Barna kunne dengang være UTE å lekte på egenhånd fra de var ganske små, nesten uansett hvor man bodde!

De trengte ikke å være redd for "skumle menn" og sprøytespisser i sandkassa.

Eller for den saks skyld, den enorme TRAFIKKEN, som finnes nesten overalt idag!

Så fortidens husmor kunne trygt sende en smårolling ut for en stund, hvis hun hadde annet å gjøre.

Og smårollingen synes nok det var helt OK. For der ute møtte han mange nabounger han kunne leke med!

Inne var det jo bare kjedelig allikevel, for han hadde hverken et berg av leker, video eller playstation...

Jeg er derfor ikke så sikker på hvor reelt det er å sammenligne før og nå, da oppgavefokuset nok var ganske allerledes.

Og jeg synes derfor det er dårlig gjort av deg å "anklage" dagens kvinner for ikke å være like "flinke" som sine "formødre"

Å påstå at kvinner "beleilig" har skapt et bilde av at dette er slitsomt, er å bagatellisere innsatsen de gjør, og viser jo bare hvor lite innsikt du har.

Jeg er temmelig sikker på at du aldri har vært hjemmeværende med barn og hus selv, og at du dermed har ganske tynt grunnlag for å uttale deg om hvor mye/lite slitsomt dette er.

Jeg mener ikke å svartmale, eller påstå at det å være hjemme med barn bare er et slit.

(var selv hjemme et år da barna var større, og det var helt supert!)

Men folk er forskjellige, og situasjoner er forskjellige. Noen er sikkert late og kunne gjort mer, mens andre gjør sitt beste, uten at det er "nok."

Men vis ihverfall litt respekt og forståelse, for det de tross alt gjør!

Det er ingen selvfølge å forvente at "alle" skal klare "alt"

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/191278-rotrotrot/page/4/#findComment-1327928
Del på andre sider

Gjest anonym for anledningen

Men til saken:

Det provoserer meg!

Du undervurderer meg noe ser jeg.

Man prøver ikke den roillen litt ved pappaperm - var nok over et noe lenger tidsrom enn som så.

Som arbeidssøkende i en tidligere fase av livet enn den nåværende prøvde jeg rollen i et halvt års tid. Og trivdes utmerket med det.

Ikke alt jeg er like glad i av husarbeid - men det kreves heller ikke mange timers daglig arbeid for å holde et hus eller en leilighet i orden.

Og man får massevis av tid å bruke med barn. Om barna er i barnehage e.l. er det selvsagt helt paradisisk, men selv når barna er der betrakter jeg jobben som ganske lett sammenlignet med de jobber jeg har hatt i løpet av drøyt 15 år som yrkesaktiv.

Så får du heller vurdere om 6 måneder er en lang nok periode til å få inntrykk godt nok av hva jobben som hjemmeværende innebærer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/191278-rotrotrot/page/4/#findComment-1328506
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Skulle nesten ønske du var min hjemmeværende kone. At du tok deg av barna hele dagen på beste måte, og samtidig holde hus, klær og annet i orden. Antakelig ville du hatt middagen klar når jeg kom hjem også, slik at jeg på ettermiddagen etter min utfordrende jobb bare kunne sette meg ned, gå ut eller gjøre hva jeg måtte ønske ;).

Gosh, jeg er glad jeg ikke er en slik husmor! Men jeg skulle gjerne hatt en ;)

Det skulle du nok ikke ønske. Her i huset,lager mannen min like mye mat som jeg, også bedre mat.

Han lager til og med gode kaker.

Hvis jeg hadde vært din hjemmeværende kone, hadde det blitt mye pasta, fiskepinner eller posemat på deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/191278-rotrotrot/page/4/#findComment-1329399
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...