mammamin Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Heisan! Jeg er 37 år.For 10 år siden fikk jeg diagnosen ca. cervix. Jeg fikk strålebehandling, og ble heldigvis helt bra. Bortsett fra litt plager pga stråleskader. Den gang anbefalte legen(e) at jeg skulle begynne med østrogen. Siden jeg var så ung, så var det viktig pga hjerte- kar sykdommer og benskjørhet. (Jeg selv var skeptisk pga faren for brystkreft.) Jeg har altså tatt østrogener i nesten 10 år. De siste årene har jeg brukt Kliogest. Jeg fikk for et par måneder siden beskjed om å slutte med disse tablettene, for det har kommet nye forsknings rapporter som bla sier at faren for brystkreft er veldig stor når man bruker østrogener i 10 år eller mer og man i tillegg har hatt kreft. Så - nå har jeg sluttet med tablettene. Det går ganske bra. Jeg merker litt forandring i humør/følelser, og jeg har hetetokter. Litt menstruasjon smerter har jeg også innimellom. Men, alt dette går det greit å leve med. Jeg lurer på om det er noen forhåndsregler jeg bør ta så jeg ikke aldres for tidlig. Jeg tenker da på hud/hår m.m (er litt forfengelig skjønner du (-, men også på benskjørhet, hjerte- kar sykdommer m.m. Kosttilskudd? Jeg leste også et annet sted at den økte faren for å få brystkreft ved bruk av østrogener, gjelder en annen aldersgruppe enn den jeg er i. Stemmer dette? Mvh dame 37 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/191407-ca-cervix-og-%C3%B8strogen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Så fint at du ble effektivt behandlet for din livmorhalskreft, men prisen har altså vært at strålingen ødela eggstokkene så du kom i tidlig overgangsalder. Jeg går ut fra at det ble konstatert at du kom i overgangsalderen for ti år siden? Jeg tror de fleste (alle?) leger vil anbefale så unge kvinner å bruke hormoner frem til 'naturlig overgangsalder', dvs omkring 50 år så hormonnivået blir som hos jevngamle kvinner med funksjon i eggstokker. Det er riktig at mange års hormonbehandling, spesielt kombinasjon av østrogen og gestagen (som i Kliogest) øker risiko for brystkreft, men som du selv kommenterer er de observasjoner hos kvinner i 50-60 års alderen, og det kan ikke overføres til yngre kvinner. Hvis du ikke brukte hormoner, ville din risiko for brystkreft være meget lavere (30-50% ?) enn hos jevngamle kvinner med bevart hormonproduksjon. Ved tilførsel av østrogen kommer du opp på 'normal risiko'. Når man tilfører hormon kan man justere østrogennivået til det nivå hvor det er effekt og man unngår de høye verdier som en kvinne har i deler av syklus. Teoretisk skulle det derfor redusere brystkreftrisikoen. En meget stor undersøkelse viste ingen økt risiko for brystkreft hos kvinner UNDER 50 år som hadde brukt hormon i 5, 10 eller 15 år. Med hensyn til hjerte-kar sykdommer, så er det fortsat stor usikkerhet. Blodpropp-riskoen øker, men stort sett bare i det første året, og det er overstått hos deg. Hos de eldre kvinner (i 60 årene) øker risiko for slag og muligens også hjerteinfarkt, men observasjoner viser gunstig effekt hos de yngre kvinner som du tilhører. Enkelt sagt: er karsystemet ungt og friskt, er østrogen bra, er det gammelt og skadet er østrogen uheldig. Mye at det som er studert er behandlingen med kombinasjon av østrogen og gestagen. Det siste hormonet brukes bare for å beskytte livmorslimhinnen mot effekt av østrogen som kan gi unormale celler og i verste fall kreft. Det ser ut som østrogen kombinert med gestagen er spesielt uheldig for brystet og kanskje også for karsystemet. Minst mulig gestagen anbefales derfor. I Kliogest er relativt mye gestagen. Noe som ikke kommer fram i debatten er at østrogen-gestagen gir meget god beskyttelse mot tarmkreft som er meget vanlig hos eldre. Risikoen er i mange studier påvist å være halvert. Hva vil jeg anbefale deg? Jeg vil anbefale deg å bruke østrogen til ca 50 år. Tabletter med progynova hvor du kan starte med 1 mg og bare øke til 2 mg om du har behov for større doose (1 mg er nok for å forebygge benskjørhet). En annen mulighet er hormonplaster hvor du kan starte med 25 milligram-plaster. Gestagen kan du tilføre med en hormonspiral som konsentrerer hormonet i livmoren eller du kan ta gestagen i 14 dager hver 3.måned (f.eks. provera 10 mg). Ved 50 års alderen kan du som andre kvinner vurdere om du skal fortsette med hormoner. benskjørhet kan til dels forebygges med kalsium (1000-1500 mg daglig) og D-vitamin. Mosjon minimum 30 minutter daglig (beskytter mot brystkreft !), sund kost (fiber, fisk, kylling, grønt og frukt) moderat alkohol (1 glass rødvin daglig er godt for hjertet, men ikke for brystet). NUll røyk er det viktigste du kan gjøre for at kroppen ikke eldes før tiden. Røyk legger ca 10 år til aldringsprosessen. Hvis du har kommentarer, er du velkommen til å skrive i vanlig forum. Emnet du tar opp er viktig for mange kvinner og noe som spesielt engasjerer meg. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/191407-ca-cervix-og-%C3%B8strogen/#findComment-1327428 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammamin Skrevet 24. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2005 Så fint at du ble effektivt behandlet for din livmorhalskreft, men prisen har altså vært at strålingen ødela eggstokkene så du kom i tidlig overgangsalder. Jeg går ut fra at det ble konstatert at du kom i overgangsalderen for ti år siden? Jeg tror de fleste (alle?) leger vil anbefale så unge kvinner å bruke hormoner frem til 'naturlig overgangsalder', dvs omkring 50 år så hormonnivået blir som hos jevngamle kvinner med funksjon i eggstokker. Det er riktig at mange års hormonbehandling, spesielt kombinasjon av østrogen og gestagen (som i Kliogest) øker risiko for brystkreft, men som du selv kommenterer er de observasjoner hos kvinner i 50-60 års alderen, og det kan ikke overføres til yngre kvinner. Hvis du ikke brukte hormoner, ville din risiko for brystkreft være meget lavere (30-50% ?) enn hos jevngamle kvinner med bevart hormonproduksjon. Ved tilførsel av østrogen kommer du opp på 'normal risiko'. Når man tilfører hormon kan man justere østrogennivået til det nivå hvor det er effekt og man unngår de høye verdier som en kvinne har i deler av syklus. Teoretisk skulle det derfor redusere brystkreftrisikoen. En meget stor undersøkelse viste ingen økt risiko for brystkreft hos kvinner UNDER 50 år som hadde brukt hormon i 5, 10 eller 15 år. Med hensyn til hjerte-kar sykdommer, så er det fortsat stor usikkerhet. Blodpropp-riskoen øker, men stort sett bare i det første året, og det er overstått hos deg. Hos de eldre kvinner (i 60 årene) øker risiko for slag og muligens også hjerteinfarkt, men observasjoner viser gunstig effekt hos de yngre kvinner som du tilhører. Enkelt sagt: er karsystemet ungt og friskt, er østrogen bra, er det gammelt og skadet er østrogen uheldig. Mye at det som er studert er behandlingen med kombinasjon av østrogen og gestagen. Det siste hormonet brukes bare for å beskytte livmorslimhinnen mot effekt av østrogen som kan gi unormale celler og i verste fall kreft. Det ser ut som østrogen kombinert med gestagen er spesielt uheldig for brystet og kanskje også for karsystemet. Minst mulig gestagen anbefales derfor. I Kliogest er relativt mye gestagen. Noe som ikke kommer fram i debatten er at østrogen-gestagen gir meget god beskyttelse mot tarmkreft som er meget vanlig hos eldre. Risikoen er i mange studier påvist å være halvert. Hva vil jeg anbefale deg? Jeg vil anbefale deg å bruke østrogen til ca 50 år. Tabletter med progynova hvor du kan starte med 1 mg og bare øke til 2 mg om du har behov for større doose (1 mg er nok for å forebygge benskjørhet). En annen mulighet er hormonplaster hvor du kan starte med 25 milligram-plaster. Gestagen kan du tilføre med en hormonspiral som konsentrerer hormonet i livmoren eller du kan ta gestagen i 14 dager hver 3.måned (f.eks. provera 10 mg). Ved 50 års alderen kan du som andre kvinner vurdere om du skal fortsette med hormoner. benskjørhet kan til dels forebygges med kalsium (1000-1500 mg daglig) og D-vitamin. Mosjon minimum 30 minutter daglig (beskytter mot brystkreft !), sund kost (fiber, fisk, kylling, grønt og frukt) moderat alkohol (1 glass rødvin daglig er godt for hjertet, men ikke for brystet). NUll røyk er det viktigste du kan gjøre for at kroppen ikke eldes før tiden. Røyk legger ca 10 år til aldringsprosessen. Hvis du har kommentarer, er du velkommen til å skrive i vanlig forum. Emnet du tar opp er viktig for mange kvinner og noe som spesielt engasjerer meg. Vennlig hilsen Mette H Moen TUSEN takk for et veldig informativt svar!!! Det ble ikke konstatert at jeg var kommet i overgangsalderen for 10 år siden på noen annen måte enn at jeg ble spurt om jeg hadde plager. Jeg har aldri røyket. Spiser ganske sundt. (litt for glad i sjokolade, men opptatt av å holde vekten)Tilstreber å få til 30 min gåtur hver dag. Håper at jeg kan få fastlegen min med på å begynne med hormoner igjen. Jeg har lyst til å følge dine anbefalinger, for du er den første som virkelig har svart meg ordentlig på dette. Jeg har gravd og spurt i 10 år :-)))) Er det viktig å ta blodprøver for å få en riktig dosering? Øker min risiko for å få kreft igjen, fordi jeg har hatt kreft tidligere? (ved hormonbehandling) Det er fysisk umulig for meg å bruke gestagen spiral (pga stråleskader). Jeg var nygift da jeg fikk diagnosen, men min mann har støttet meg hele veien. Vi er nå så heldige å få være foreldre til to flotte barn fra Colombia :-) Håper du leser dette, for jeg vil gjerne at du skal vite at jeg setter STOR pris på denne informasjonen. TUSEN TAKK!!!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/191407-ca-cervix-og-%C3%B8strogen/#findComment-1329097 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 TUSEN takk for et veldig informativt svar!!! Det ble ikke konstatert at jeg var kommet i overgangsalderen for 10 år siden på noen annen måte enn at jeg ble spurt om jeg hadde plager. Jeg har aldri røyket. Spiser ganske sundt. (litt for glad i sjokolade, men opptatt av å holde vekten)Tilstreber å få til 30 min gåtur hver dag. Håper at jeg kan få fastlegen min med på å begynne med hormoner igjen. Jeg har lyst til å følge dine anbefalinger, for du er den første som virkelig har svart meg ordentlig på dette. Jeg har gravd og spurt i 10 år :-)))) Er det viktig å ta blodprøver for å få en riktig dosering? Øker min risiko for å få kreft igjen, fordi jeg har hatt kreft tidligere? (ved hormonbehandling) Det er fysisk umulig for meg å bruke gestagen spiral (pga stråleskader). Jeg var nygift da jeg fikk diagnosen, men min mann har støttet meg hele veien. Vi er nå så heldige å få være foreldre til to flotte barn fra Colombia :-) Håper du leser dette, for jeg vil gjerne at du skal vite at jeg setter STOR pris på denne informasjonen. TUSEN TAKK!!!!! Livmorhalskreft er upåvirkelig av østrogen, så behandling øker ikke tilbakefalls-risiko. Etter 10 år må du regne med å være helt helbredd. Du behøver ikke blodprøve for å dosere østrogen, 0,5 til 2 mg østradiol daglig er tilstrekkelig for skjelettet. Bruk dne dosen du befinner deg vel med. Hvis du ikek kan bruke spiral, anbefaler jeg gestagen (f.eks provera 10 mg daglig i 14 dager) hver 3.måned. Det er mulig du ikke får blødninger hvis livmoren er ’stråleskadet’ , men bruk det likevel. Kanskje du skulle bruke den hormonfri perioden til en sjekk av dine hormoner? Jeg synes din situasjon er så spesiell at din fastlege burde henvise deg til gynekolog for oppfølging. Vennlig hilsen Mette H Moen PS takk for varmende ord, men som du skjønner er det et emne jeg har satt meg godt inn i! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/191407-ca-cervix-og-%C3%B8strogen/#findComment-1329963 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammamin Skrevet 27. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2005 Livmorhalskreft er upåvirkelig av østrogen, så behandling øker ikke tilbakefalls-risiko. Etter 10 år må du regne med å være helt helbredd. Du behøver ikke blodprøve for å dosere østrogen, 0,5 til 2 mg østradiol daglig er tilstrekkelig for skjelettet. Bruk dne dosen du befinner deg vel med. Hvis du ikek kan bruke spiral, anbefaler jeg gestagen (f.eks provera 10 mg daglig i 14 dager) hver 3.måned. Det er mulig du ikke får blødninger hvis livmoren er ’stråleskadet’ , men bruk det likevel. Kanskje du skulle bruke den hormonfri perioden til en sjekk av dine hormoner? Jeg synes din situasjon er så spesiell at din fastlege burde henvise deg til gynekolog for oppfølging. Vennlig hilsen Mette H Moen PS takk for varmende ord, men som du skjønner er det et emne jeg har satt meg godt inn i! Hei igjen! Hadde ikke regnet med å få svar igjen! Har aldri stilt spørsmål her inne før. Fantastisk service!!! Jeg skal sjekke mine hormoner nå i denne horomonfrie perioden. Jeg skal også ønske meg å bli henvist til en gynekolog. Til nå har jeg vært til kontroll på Radiumhospitalet.Grunnen til at jeg fremdeles er der, er pga relativt store stråleskader. Men - jeg regner med at jeg snart ikke "får lov" å komme til DNR mer, og da må jeg uansett ha en gynekolog. Jeg takker igjen!! Godt å få råd fra noen som virkelig har satt seg inn i dette!! En lettelse!!! Tidligere har jeg kun fått litt unnvikende svar. Det kan jo ogaå komme av at jeg spør og graver litt vel mye.... Ha en fortsatt GOD SOMMER :-))))) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/191407-ca-cervix-og-%C3%B8strogen/#findComment-1331345 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.