glad i sol:-) Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Til Dr. Helsing og alle andre leger som leser dette forumet. Jeg leste en artikkel i dagbladet http://www.dagbladet.no/dinside/2004/04/03/395046.html om personlige UV-varslere, som viser hvor mye sol huden utsettes for. Dr. Ole Fyrand ved hudavdelingen på Rikshospitalet og Merete Hannevik, seksjonssjef i Statens strålevern, anbefaler bruk av UV-varsler til Dagbladet. Jeg har lys hud og blir lett solbrent, jeg har derfor blitt en fast bruker av personlig UV-varsler. Jeg kjøpte min første pakke på Alliance apoteket for 2 solsesonger siden, og må si at disse UV-varslerne de har hjulpet meg og min familie masse, da vi alle lett blir solbrent. Når det gjelder å unngå flassing og solbrenthet, har vi på enkel måte klart å løst disse problemene. Mulig UV-varsleren har gjort oss mer bevisste på solens styrke også? Slik jeg har forstått det, blir man solbrent fordi man ikke vet hvor mye UV-stråler huden er blitt utsatt for, sett i forhold til hva huden faktisk tåler av UV-stråler. Jeg har lest flere av Dr. Helsing sine gode artikler og sitater om solen, men jeg har i disse artiklene aldri sett at det har vært skrevet om soldose og hva en viss soldose innebærer for huden. Jeg tror heller aldri jeg har sett artikler av andre norske hudleger som omhandler dette. Man sier det holder med 15 minutter sol på hender og ansikt for å få tilstrekkelig D-vitamin men man sier ikke hvor sterk solen må være for at 15 minutter skal være nok. UV-varsleren skifter farge, og går fra en lilla farge til en oransje farge. Jo lysere fargen blir, jo mer UV-stråler har man blitt utsatt for. Så uansett om solen er svak eller sterk, vil UV-varsleren hele tiden fortelle meg hvor mye sol huden har blitt utsatt for. Siden den "stopper å måle" når jeg forlater solen, og fortsetter "der den slapp" når jeg går ut i solen igjen. På den måten har jeg hele tiden kontroll på solmengden. Jeg har aldri vært en stor fan av solkrem, siden den blir så klissete og jeg føler at hele sandstranden fester seg til huden. Jeg har prøvd mange forskjellige varianter. Brukte jeg solkrem med spray, ble det for lite beskyttelse. Brukte jeg vanlig flytende solkrem, ble det mye kliss. Nå har jeg funnet en som er god å smøre og ikke for klissete. Jeg bruker Vichy 15 og er strålende fornøyd med den. I fjor fikk jeg tak i en solkrem som vist nok er laget av en hudlege. Solkremen heter Dr. Wollan og er også god å bruke, men har ikke klart å få tak i denne i år. Disse solkremene blir ikke så klissete, selv om jeg smører et tykt lag. Jeg styrer selv faktoren ved å bruke lite eller mye solkrem. (Jeg har fulgt rådene i en brosjyre på apoteket, som sier man skal dele huden inn i 11 like deler, og smøre 1 pekefingermengde på hver del, da har jeg en reell faktor på ca 7-8 når jeg kjøper faktor 15. Tidligere flasset jeg som regel et par ganger i begynnelsen av sommeren eller på starten av Sydenferien. Etter at jeg hadde flasset noen ganger, begynte brunfargen å sitte godt, og den varte til langt ut på sensommeren, med litt vedlikehold nå og da. Jeg er klar over at denne flassingen var forårsaket av solbrenthet, men den solbrentheten som forårsaker denne flassingen er ikke spesielt ubehaglig (man blir ikke spesielt rød og det svir ikke). Mange tar også for gitt at man kommer til å flasser et par ganger i løpet av sommeren. Er denne svake solforbrenningen farlig? Jeg tenker da i forhold til utvikling av hudkreft? Før jeg begynte å brukte UV-varsler var det umulig for meg å vite hvor mye sol jeg hadde fått. Reglene som sier at man bør ta pause fra solen mellom 11.00 - 15.00 nytter ikke, det er da jeg har anledning til å nyte solen, og det er da det er godt og varmt på stranden. Jeg ser selv med UV-varsleren at det er noen dager man ikke kan ligge spesielt lenge mellom 11.00 - 15.00, men da går jeg heller i skyggen eller drar hjem når UV-varsleren gir beskjed om det. Siden UV-varsleren blir gradvis lysere gjelder det å finne fargen som passer min hud best. De UV-varsler fargene som passer min hud best er mellom mørkebrun/lysebrun på den første uken på forsommeren, også på sensommeren går det bra å være ute til den har blitt oransje.. Det positive er at jeg nå klarer å unngå flassingen som jeg alltid hadde problem med tidligere. Jeg får fremdeles den samme brunfargen som før, men bruker i stedet litt lengre tid på å opparbeide den. Siden jeg ikke flasser, føles det faktisk som om brunfargen varer lengre enn før:) Jeg har funnet en oversikt på WMO, over noen forskjellige UV-varslere som er til salgs http://www.srrb.noaa.gov/UV Siden jeg har lettbrent hud, og vet hvor "plagsomt" dette er, synes jeg at også andre i samme situasjon burde få vite om at det finnes gode og enkle hjelpemidler. Hvorfor opplyses det ikke mer om slike hjelpemidler når hudleger snakker om å unngå solbrenthet i media? Vet ikke hudlegene at det finnes hjelpemiddler til å vise hvor mye sol huden blir utsatt for? Ved å bruke digitale UV-varslere så vil man få vite nøyaktig hvor mye UV-stråler huden blir blitt utsatt for. Finnes det forskning som kan fortelle den ideelle soldosen for en gitt hudtype med tanken på opptak av D-vitamin, og en fin brunfarge uten å bli brent eller flasse? Takker for et raskt svar:) Mvh Espen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/191469-aldri-mer-flassing/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.