stressika1365380885 Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 hvorfor er det vanskelig å bli gravid? Jeg er en jente på 27 år som prøver å bli gravid og er i min 5 pp med IKM 24.07. Hadde inntil mars i år kobberspiral som jeg hadde hatt i 3,5 år. De første to pp hadde jeg 32 og 30 dagers sykluser, men de neste to har vært på 28. Jeg pleier å ha eggløsningssmerter rundt dag 14 i syklus, men ikke noe eggløsningsslim (noe jeg hadde før jeg satt inn spiral). Vi har hatt samleie hver dag / annenhver dag i de fruktbare dagene. Jeg har kratige mentruajonssmerter den andre dagen av mensen og mensen varer alltid fire dager. Den dagen jeg har kratige smerter kjennes det ut som om endetarmen skal sprekke nå jeg går på do. Vil også nevne at jeg er svært premenstuell med regelmessige plager i hver syklus. Jeg har en gang for noen år siden blitt behandlet for egglederbetennelse til tross for at prøvene ikke viste tegn på dette. Jeg var også hos legevakten med kraftige magsmerter for to år siden hvor de antok at en cyste hadde sprukket eller at eggtokken hadde vridd seg etter at sexen ble litt vel røff. Ved undersøkelse og ultralyd i mars var alt normalt. Mine spørsmål er: 1. Kan spiralen ha forstyrret kroppen min slik at jeg ikke lenger har eggløsning eller at det tok tid før jeg ble fruktbar igjen etter at den ble tatt ut? 2. Kan det være en ide å sjekke meg for endometriose og tette eggledere med tanke på symptomer og tidligere hendelser eller bør jeg vente det obligatoriske året? 3. Kan noen komme med en forklaring på hvorfor jeg etter 5 pp ikke er gravid?(JEG VET DET ER NORMALT MEN:jeg trenger bare å høre noe statistikk, noen historier etc for å roe meg) Det irriterer meg at jeg etter jeg begynte prøvingen ikke lenger ser på kroppen min som velfungerende og sterk...... Stressika 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/191558-hvorfor-er-det-vanskelig-%C3%A5-bli-gravid/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plomma Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Spm 1: tror ikke kobberspiralen kan ha forstyrret eggløsningene dine. Lurer du og har litt urglm sykluser kan det kanskje være lurt å kjøpe noen eggløsningstester. Jeg fant noen Ok og rimelige på www.billigetester.com Hadde prøvd Clearblue digital først, men svindyr og kun nok til 3 pp. Spm 2: Hvis det ikke er vist at du hadde egglederbetennelse og alt har sett normalt ut på UL, tror jeg ikke du får utredning før det obligatoriske året er over. Og selv om det sikkert føles slik for deg, etter 5pp kan du faktisk ikke si at du har vanskelig for å bli gravid... Husk det er 12-13 pp i ett år, og da har 85 % lykkes! Jeg tenkte som deg nå sist da jeg prøvde å bli gravid, da jeg har klart det på 1 pp de 2 første gangene. Nå klaffet det ikke før på 8 eller 9 pp og jeg hadde stresset en del pga en hormonforstyrrelse jeg har fått, men så hadde jeg begynt å slappe av litt og tenkte at går det så går det. Og når jeg ikke trodde jeg var gravid, hadde til og med tatt meg en Baileys, så fikk jeg 2 blå på gravitesten! Nå er jeg 11+3 og spiren sitter fortsatt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/191558-hvorfor-er-det-vanskelig-%C3%A5-bli-gravid/#findComment-1327547 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Du er for utålmodig, hos noen tar det lengre tid å bli gravide. Ca halvparten blir gravide innne 6 måneder, 85% bruker 12 måneder. Dine menstruasjonssykler er normale, det og at du har menstruasjonssmerter og PMS er nesten garanti for at du har eggløsning. Husk at perioden hvor det er mulig å bli gravid er seks dager som asvluttes eggløsningsdagen som er ca 14 dager før menstruasjonen starter, samleie 2-3 ganger i uken er tilstrekkelig for resultat. Dine spørsmål: 1. Spiralen påvirker ikke eggløsning 2. Man vil i all fall vente ett år før man laparoskoperer ved ’kikkhullsoperasjon’ for å se etter tette eggledere eller endometriose. Man starter ikke utredning før det er gått ett år. 3. Se statistikken. Din mann kan ha dårlig sædkvalitet. Jeg ønsker deg lykke til med forsøket. Vennlig hilsen Mette H Moen PS hva betyr pp og IKM ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/191558-hvorfor-er-det-vanskelig-%C3%A5-bli-gravid/#findComment-1327549 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plomma Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Du er for utålmodig, hos noen tar det lengre tid å bli gravide. Ca halvparten blir gravide innne 6 måneder, 85% bruker 12 måneder. Dine menstruasjonssykler er normale, det og at du har menstruasjonssmerter og PMS er nesten garanti for at du har eggløsning. Husk at perioden hvor det er mulig å bli gravid er seks dager som asvluttes eggløsningsdagen som er ca 14 dager før menstruasjonen starter, samleie 2-3 ganger i uken er tilstrekkelig for resultat. Dine spørsmål: 1. Spiralen påvirker ikke eggløsning 2. Man vil i all fall vente ett år før man laparoskoperer ved ’kikkhullsoperasjon’ for å se etter tette eggledere eller endometriose. Man starter ikke utredning før det er gått ett år. 3. Se statistikken. Din mann kan ha dårlig sædkvalitet. Jeg ønsker deg lykke til med forsøket. Vennlig hilsen Mette H Moen PS hva betyr pp og IKM ? PP=prøveperiode, altså en syklus! IKM=ikke kom mens, altså dato for neste forventede mens som man som prøver selvsagt ikke vil at skal komme... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/191558-hvorfor-er-det-vanskelig-%C3%A5-bli-gravid/#findComment-1327709 Del på andre sider Flere delingsvalg…
stressika1365380885 Skrevet 22. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2005 Spm 1: tror ikke kobberspiralen kan ha forstyrret eggløsningene dine. Lurer du og har litt urglm sykluser kan det kanskje være lurt å kjøpe noen eggløsningstester. Jeg fant noen Ok og rimelige på www.billigetester.com Hadde prøvd Clearblue digital først, men svindyr og kun nok til 3 pp. Spm 2: Hvis det ikke er vist at du hadde egglederbetennelse og alt har sett normalt ut på UL, tror jeg ikke du får utredning før det obligatoriske året er over. Og selv om det sikkert føles slik for deg, etter 5pp kan du faktisk ikke si at du har vanskelig for å bli gravid... Husk det er 12-13 pp i ett år, og da har 85 % lykkes! Jeg tenkte som deg nå sist da jeg prøvde å bli gravid, da jeg har klart det på 1 pp de 2 første gangene. Nå klaffet det ikke før på 8 eller 9 pp og jeg hadde stresset en del pga en hormonforstyrrelse jeg har fått, men så hadde jeg begynt å slappe av litt og tenkte at går det så går det. Og når jeg ikke trodde jeg var gravid, hadde til og med tatt meg en Baileys, så fikk jeg 2 blå på gravitesten! Nå er jeg 11+3 og spiren sitter fortsatt! Tusen takk for raske og gode svar!! Trengte nok en liten ørefik for jeg synes litt vel synd på meg selv. Det er nemlig ikke sånn at jeg på død og liv må bli gravid akkurat nå, men å leve i usikkerheten mht fruktbarhet som plager meg. Men dette er en råspennende periode i livet som jeg ikke ville være foruten uansett! Lykke til videre i graviditeten Plomma!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/191558-hvorfor-er-det-vanskelig-%C3%A5-bli-gravid/#findComment-1327807 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Tusen takk for raske og gode svar!! Trengte nok en liten ørefik for jeg synes litt vel synd på meg selv. Det er nemlig ikke sånn at jeg på død og liv må bli gravid akkurat nå, men å leve i usikkerheten mht fruktbarhet som plager meg. Men dette er en råspennende periode i livet som jeg ikke ville være foruten uansett! Lykke til videre i graviditeten Plomma!! Litt mer statistikk: Hvis en kvinne er mellom 20 og 30 år og har ubeskyttet samleie 3 ganger i uken er graviditetsratene: 1 måned: 30% 2 måneder: 45% 3 måneder: 55% 6 måneder: 65% 1 år: 80% Til Stressika og Plomma: Hvorfra får dere slike forkortelser? Det er ikke noe leger kjenner til! Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/191558-hvorfor-er-det-vanskelig-%C3%A5-bli-gravid/#findComment-1329967 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Litt mer statistikk: Hvis en kvinne er mellom 20 og 30 år og har ubeskyttet samleie 3 ganger i uken er graviditetsratene: 1 måned: 30% 2 måneder: 45% 3 måneder: 55% 6 måneder: 65% 1 år: 80% Til Stressika og Plomma: Hvorfra får dere slike forkortelser? Det er ikke noe leger kjenner til! Vennlig hilsen Mette H Moen Forkortelsene blir veldig mye brukt på forumet www.snartgravid.com, der har man sine egne forkortelser for mye rart, og man bruker mange kjerringråd som heller ikke alle leger vet om. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/191558-hvorfor-er-det-vanskelig-%C3%A5-bli-gravid/#findComment-1329977 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plomma Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 Litt mer statistikk: Hvis en kvinne er mellom 20 og 30 år og har ubeskyttet samleie 3 ganger i uken er graviditetsratene: 1 måned: 30% 2 måneder: 45% 3 måneder: 55% 6 måneder: 65% 1 år: 80% Til Stressika og Plomma: Hvorfra får dere slike forkortelser? Det er ikke noe leger kjenner til! Vennlig hilsen Mette H Moen Det er ikke akkurat medisinske termer det er snakk om, nei, men bare noe prøvere har funnet på i sine diskusjonsfora for å forenkle skrivingen litt ) Blir jo litt tungvint å skrive alle disse lange ordene igjen og igjen. Etterhvert blir alle så kjent med disse termene at det liksom faller helt naturlig å bruke dem! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/191558-hvorfor-er-det-vanskelig-%C3%A5-bli-gravid/#findComment-1330370 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.