Gå til innhold

visdomstann, kjeveproblemer osv.

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har vært hos tannlegen som anbefalte å trekke de to nederste visdomstennene, på tross av at de bare er halveis framme. Hun mente det kanskje ikke ville komme mer fram og at det var best å operere dem ut nå før de "setter seg fast" (er 23 år). Jeg valgte å utsette dette til neste semester, har det noe å si?

Tror jeg har litt betennelse i tannkjøttet som dekker halve tanna i høyre kjeve, sist gang gikk det over etter en runde med Vademecum. Er det forsatt greit å vente til i høst?? Kan det være at det er tanna som vokser?? Bør jeg i så fall vente til den kommer mer fram slik at det blir billigere for meg å trekke??

Er det normalt at visdomstannen i overkjeven står skjevt i forhold til de andre jekslene? Tyggeflaten vender seg litt utover mot kinnet. Tannlegen kommenterte dette ikke.

Til slutt. Jeg er veldig plaget med klikking i kjevene og kjevespenninger. Jeg kan hoppe underkjeven ut til sidene og det klikker som regel når jeg spiser. Er dette noe farlig?? Kan jeg ende opp med å "slite ned leddene" ?? Vill en tannskinne om nettene kunne løse dette problemet??

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19184-visdomstann-kjeveproblemer-osv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Det er helt opp til deg og følge råd fra tannlegen din.

En av grunnene til å fjerne dem nå kan jo nettopp være å unngå betennelser i tannkjøttet og rundt visdomstennene når de bryter frem.

Kjeveleddsproblemet ditt bør tas på alvor. En stabiliserings og avlastningskinne kan være et godt hjelpemiddel, men først etter et grundig undersøkelse og vurdering.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...