Gå til innhold

Dele bilutgifter

Gjest vil være rettferdig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis to skal kjøre en lengre ferietur sammen, så er det jo vanlig at de deler på bilutgiftene. Jeg mener at dette ikke bare skal gå på bensinutgifter, men litt i tillegg for olje/slitasje osv. Hva er vanlig å regne?

Skrevet

Jeg mener altså, når den ene av dem eier bilen.

Skrevet

Jeg reiste mye sammen med en venninne og vi kjørte ofte hennes bil. Vi ble enige om å splitte bensinutgiftene. Hun kan ingenting om bil og jeg kan litt, så jeg gjorde alle småjobber for henne, bytte vindusviskere, batteri, skifte olje, skifte sommer/vinterdekk etc. Dette var en kjempegrei ordning for oss, vi omgikk jo hverandre hele året ellers.

petter smart
Skrevet

Det vil jo avhenge av hvilket forhold disse to har til hverandre.

Er det kjærester/samboere e.l. så ville jeg kun delt på bensinen.

For annen familie ville jeg delt på bensinen for turer som ikke var altfor lange. Skulle vi kjørt til f.eks. Spania ville jeg delt utgifter til ekstra forsikring og slitasje.

Er det venner ville jeg delt alle utgifter en vil få, dvs bensin, forsikring (for antall kjørte km) og slitasje/service (forkant og etterkant).

Skrevet

For annen familie ville jeg delt på bensinen for turer som ikke var altfor lange. Skulle vi kjørt til f.eks. Spania ville jeg delt utgifter til ekstra forsikring og slitasje.

Er det venner ville jeg delt alle utgifter en vil få, dvs bensin, forsikring (for antall kjørte km) og slitasje/service (forkant og etterkant).

Du hadde virkelig tenkt dette ut,- men hva hvis det er uvenner? ;-)

Gjest drivstoff er bare halvparten..
Skrevet

En holder bil inkl. forsikring, slitasje, vedlikehold etc.

Den andre betaler drivstoff - bensin/diesel.

petter smart
Skrevet

Du hadde virkelig tenkt dette ut,- men hva hvis det er uvenner? ;-)

Noe må en tenke på når det er lite å gjøre på jobb.

Dersom de er uvenner så betaler selvsagt uvennen alt. Pluss betaling til sjåføren. Det skulle bare mangle.

Gjest nikket forsvant
Skrevet

Jeg mener altså, når den ene av dem eier bilen.

Det kommer helt an på hvilket forhold og hvilken økonomi dere har!

En kavaler spanderer selvfølgelig bensinen mener jeg :-)

Skrevet

Som familie på 4, skulle vi på tur, - og så var et par til med oss - jeg ba de da betale 2/6-deler av bensinen, vi skulle jo nedover likevel .)

Huset vi leide, delte vi på 50/50, og maten fordelte vi og i 6-deler -sånn omtrent.

Skrevet

Det er snakk om en venn og jeg (ikke kjærester). Men hvor mye kan jeg feks ta pr.mil for "slitasje" og "forsikring"? I tillegg til halve bensinen altså? Det er snakk om en ukes langtur innen Skandinavia.

Skrevet

Det er snakk om en venn og jeg (ikke kjærester). Men hvor mye kan jeg feks ta pr.mil for "slitasje" og "forsikring"? I tillegg til halve bensinen altså? Det er snakk om en ukes langtur innen Skandinavia.

Du holder bilen (med alt det som det innebærer av vedlikehold, service, forsikring osv), og din venn holder all bensin og andre ting til bilen som kommer underveis på turen. Synes jeg da.

Skrevet

Det kan jeg ikke, for nå har vi allerede foretatt turen, og det eneste jeg sa på forhånd var at vi skulle spleise på "bensin og utgifter og sånn". Så da syns jeg at jeg må dele halve bensinen, siden vi avtalte det. Lurer bare på hvor mye jeg kan regne i "utgifter og sånn" når det gjelder bilen.

Skrevet

Det kan jeg ikke, for nå har vi allerede foretatt turen, og det eneste jeg sa på forhånd var at vi skulle spleise på "bensin og utgifter og sånn". Så da syns jeg at jeg må dele halve bensinen, siden vi avtalte det. Lurer bare på hvor mye jeg kan regne i "utgifter og sånn" når det gjelder bilen.

Svaret mitt istad var ment til Gemini (og andre med samme forslag) men kom under meg selv isteden....

Skrevet

Du eier bilen. Du vet vel sånn omtrent hvor mye utgifter du normalt har på bilen? Og evt. hvilke ekstra utgifter som kommer på som en følge av turen, fx ekstra kjørelengde på forsikringen, vedlikehold/service (du må på service tidligere enn om du ikke hadde hatt en lengre bilferie) osv. osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...