Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 20 år. Menstruasjonen min har nå vært forsinket i 9 dager og jeg begynner å bli bekymret for at noe er galt,jeg kan ikke huske å ha vært så forsinket før,det har toppen gått en uke. Forgje menstruasjon hadde jeg fra 18 juni og 4 dager fra det,mellom da og nå har jeg ikke hatt noen form for sex. Men kan jeg likevel være gravid? Jeg hadde sist sex for ca 8 uker siden,før den siste menstruasjonen. I slutten av juni og 2 uker av juli var jeg i usa,den første uken hadde jeg mensen.Kan reisingen ha noe med den forsinkede menstruasjonen å gjøre? Jeg lurer også på hvordan det er å gå til gynekolog.Jeg vet jeg skulle vært der for lenge siden,men har aldri fått meg til å bestille time. Jeg er så usikker på hvordan jeg skal gå fram og er litt redd.ikke for at det skal gjøre vondt eller noe sånt,men bare det ubehage det må være å gjennomføre en sånn undersøkelse.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/191932-forsinket-menstruasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Graviditet er den vanligste årsaken i din alder, men det ser ut til at det er utelukket. For en sikkerhets skyld: ta en graviditetstest. Som du selv er inne på, kan det være reisen som har forsinket eggløsning og dermed menstruasjonen. Hvis du nettopp har sluttet med p-pille, kan det forsinke menstruasjonen med et par uker.

Det er sjeldnere årsaker til manglende menstruasjon, så hvis du ikke har hatt blødning i løpet av de neste tre måneder, bør du få en sjekk av dine hormoner (blodprøve).

Du sier at du må til gynekolog, mener du at du bør ha en gynekologisk undersøkelse (underlivssjekk) ? Det kan man gjøre hos sin faste lege. Hvis du ikke har problemer, trenger du ikke undersøkelse. Chlamydia kan man teste for ved en urinprøve og ’kreftprøve’ (cytologi) skal du først ta etter fylte 25 år. En undersøkelse er ikke vond, og egentlig lite ubehagelig, men en uvant posisjon å ligge i for de fleste kvinner. For legen er det en vanlig rutine. Det settes inn i skjeden et instrument av metall eller plast så man kan se skjedeveggen og livmortappen og ev ta prøver ved mistanke om infeksjon eller for cytologi. Deretter kjenner legen med to fingre i skjeden og den andre hånd nederst på magen og kan da få et inntrykk av livmor og eggstokker (de siste kan vanligvis ikke kjennes). Du har rett til å ha en venn eller venninne med til undersøkelsen.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...