LadyAvalon Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 Jeg har bare ved et par anledninger tidligere i livet hatt urinveisinfeksjon. Men etter at jeg satte inn hormonspiral sommeren 2004 har jeg i løpet av den siste vinteren og våren hatt 5 runder med antibiotika mot urinveisinfeksjon. I felleskatalogen står det at ved gjentatte urinveisinfeksjoner må man vurdere å fjerne spiralen, men ble enig med legen om å forsøke en langtidskur med Hiprex og så se det an en stund til. En periode nå på sommeren var jeg litt sløv med å ta Hiprex morgen og kveld og symptomene kom tilbake (svie ved vannlating og en konstant trang til å late vannet). Jeg ble igjen nøye med Hiprexinntaket og det forsvant igjen. Blødningene etter at jeg fikk hormonspiralen er veldig varierende og noen ganger har jeg mørkebrunt illeluktende utflod som varer flere dager etter blødninger, og etter siste gang fikk jeg også soppinfeksjon. I tillegg til dette skal jeg begynne på Yentreve mot stressinkontinens etter tre barnefødsler. Jeg ble meget skeptisk da jeg leste pakningsvedlegget, og for å være ærlig har jeg ikke det minste lyst til å ta det preparatet med de bivirkningene som kan oppstå. Jeg har alltid vært bekymret for å ta medisiner, og det jeg leste gjorde at jeg heller vil slite med stressinkontinens noen år til - fram til jeg får operert inn et bånd istedet. Grunnen til at den operasjonen ikke er foretatt ennå, er at vi planlegger et parn til og en slik operasjon vil være bortkastet pga ny graviditet. Så jeg lurer nå på følgende: Har hormonspiralen sammenheng med de gjentatte urinveisinfeksjonene og den ekle utfloden? Bør jeg vurdere å ta den ut eller må jeg regne med å bruke Hiprex hele tiden jeg har den? (Kan legge til at jeg er nøye med å late vannet rett etter sex men det hjelper ikke). Og hva med Yentreve, siden jeg er så bekymret, bør jeg heller vurdere å vente og heller klare meg uten siden jeg tross alt har fungert uten, på sett og vis, siden siste fødsel for 4 år siden? Jeg er forøvrig 30 år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/192066-hormonspiral-urinveisinfeksjon-og-yentreve/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadyAvalon Skrevet 27. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2005 De tingene som bekymrer meg ved bruk av Yentreve er alle forsiktighetsvarslene... det høres kanskje latterlig ut, men siden det står at man skal være forsliktig dersom man lider av depresjon, mani eller bipolar skdom, får jeg en følelse av at jeg kan ende opp med disse sykdommene ved bruk avpreparatet."Som med andre legemidler med tilsvarende farmakologisk virkning, er det rapportert isolerte tilfeller av selvmordstanker samt selvmordsforsøk under duloksetinbehandling eller nylig avsluttet behandling" står det i pakningsvedlegget. Kan tilføye at jeg aldri har vært plaget med noe av dette selv om jeg kanskej høres litt paranoid ut nå... samtidig er det mulige bivirkninger som mindre sexlyst, manglende evne til å få orgasme, søvnproblemer og tretthet og svakhet, som bekymrer meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/192066-hormonspiral-urinveisinfeksjon-og-yentreve/#findComment-1331466 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Jeg kjenner ikke til sammenhang mellom hormonspiral og urinveisinfeksjoner og skjønner ikke at det kan være slik assosiasjon. Blødning og brun utflod (gammelt blod) kan du nok regne med er en bivirkning. Du får selv vurdere om du vil fortsette eller bruke annen prevensjon. Kobber-spiral gir jo ofte større blødninger hvor det også før og etter menstruasjonen kan være brunlig ubehagelig luktende utflod. Med hensyn til Yentreve, så er det et nytt medikament som har vært grundig undersøkt som all annen ny medisin før den godkjennes. Firmaet er derfor nødt til å registrere som bivirkninger det som er rapportert under utprøvingen, og mye kan være helt uten sammenhang med produktet. For å sikre seg juridisk oppfører derfor firmaet alt som er observert, og listen ser ofte dramatisk ut uten grunn. Hvis du synes du har effekt av medikamentet og tåler det godt, synes jeg ikke du skal være betenkelig med å bruke det. Jeg går uti fra at du har forsøkt bekkenbunnsøvelser, ev. etter instruksjon av fysioterapeut? Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/192066-hormonspiral-urinveisinfeksjon-og-yentreve/#findComment-1332764 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.