Gjest Anonym betaler Skrevet 27. juli 2005 Skrevet 27. juli 2005 Har heldigvis ingen selv, men hadde en. Vet noen her når den nye inkassoloven trer i kraft? Den med at inkassoselskapene ikke har lov å sette folk i svertelister et helt år etter at inkassoen er betalt(skal komme ny lov i sommer). Hvor henvender jeg meg for å bli slettet fra svertelisten(om jeg står der)? 0 Siter
Gjest Og gloryen lyser Skrevet 27. juli 2005 Skrevet 27. juli 2005 Har ingen og har aldri hatt noen. Har faktisk aldri fått en purring heller. 0 Siter
Gjest Anonym betaler Skrevet 27. juli 2005 Skrevet 27. juli 2005 Har ingen og har aldri hatt noen. Har faktisk aldri fått en purring heller. Du høres ut som en engel ;O Men du har sannsynligvis ikke ettablert deg enda og fått masse regninger? Lett å glemme en i den store bunken! 0 Siter
Gjest Og gloryen lyser Skrevet 27. juli 2005 Skrevet 27. juli 2005 Du høres ut som en engel ;O Men du har sannsynligvis ikke ettablert deg enda og fått masse regninger? Lett å glemme en i den store bunken! Jo, er etablert med både mann, 2 barn, bil og leilighet. Men så har jeg vokst opp med en far som var fullstendig økonomisk analfabet også da, og sett hvordan det gikk. Så jeg er rimelig engel når det gjelder slike ting, ja. Men jeg er ikke helt gæærn altså, jeg betaler aldri en regning _før_ forfall eller noe. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 27. juli 2005 Skrevet 27. juli 2005 Har aldri hatt. Har vel hatt noen "varsler før inkasso" - pga. regninger og purringer som har kommet bort i post/rotet, men så langt som inkasso har jeg aldri vært. 0 Siter
Gjest Ramina Skrevet 27. juli 2005 Skrevet 27. juli 2005 Inkasso har jeg svært lite greie på da jeg aldri har hatt noen svart prikk selv. Jeg er veldig på å betale regninger...før jeg fikk en svart prikk så hadde jeg spist gammelt brød og drukket vann Eneste som villet gått foran regningene er barna og deres vel og ve...men da hadde jeg nok ringt aktuelle plass og forhørt meg om en betalingsordning før jeg hadde latt vær å betale iallefall. 0 Siter
tiliti Skrevet 27. juli 2005 Skrevet 27. juli 2005 Nei, det vet jeg ikke, men det har vært vanlig praksis i mange år at man har kunnet blitt fjernet 1 år etter oppgjør. Selv har jeg ingen, men min samboer _har hatt_ grunnet problemer med postgangen (!) og usaklig mye rot i inkassoselskapene. Etter ett år måtte han kontakte det opprinnelige inkasso-selskapet og be om å bli slettet fra listene, og deretter tok det opp til 3 mnd før alle lister rundt i landet var oppdatert uten hans navn. 0 Siter
Gjest Anonym betaler Skrevet 27. juli 2005 Skrevet 27. juli 2005 Nei, det vet jeg ikke, men det har vært vanlig praksis i mange år at man har kunnet blitt fjernet 1 år etter oppgjør. Selv har jeg ingen, men min samboer _har hatt_ grunnet problemer med postgangen (!) og usaklig mye rot i inkassoselskapene. Etter ett år måtte han kontakte det opprinnelige inkasso-selskapet og be om å bli slettet fra listene, og deretter tok det opp til 3 mnd før alle lister rundt i landet var oppdatert uten hans navn. Jo, men nå i sommer kommer det(eller har kommet?) ny lov om at dem skal fjerne anmerkningen/svartelistingen umiddelbart etter at inkassoen er betalt. Verdt å merke seg! Men hvilket register ringer jeg for å sjekke ut at jeg virkelig er fjernet? 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 27. juli 2005 Skrevet 27. juli 2005 Nei, mange år siden jeg hadde inkassosaker på meg. Men hadde noen for ca 20 år siden, den gang jeg trodde regningene ble borte bare jeg la dem i en skuff og de var ute av syne;) Har heldigvis blitt litt ryddigere med årene.Har lært av mannen min der som er superryddig når det gjelder papier og den slags. 0 Siter
Gjest Nosferatü Skrevet 27. juli 2005 Skrevet 27. juli 2005 To saker siste året, men begge ble henlagt. Leverandør godtok ikke reklamasjon og sendte til inkasso. Det gikk ikke så bra, da ingen svarte på brev. Det må de. De bare sendte nye varsler. Jeg meldte dem til kreditttilsynet, dermed ble saken henlagt og jeg fikk mitt til slutt. De kan ikke sendte omstridte saker til inkasso, men de prøver seg. 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 27. juli 2005 Skrevet 27. juli 2005 Hadde en da jeg var ung, men betalte den og ble ikke svartelistet. Nå betaler jeg alle regningene mine, som oftes i tide, men alltid før purringen kommer. Fikk inkassobrev for noen år siden, jeg hadde betalt og skjønte ingenting. Etter mye strev fikk jeg tak i de, da viste det seg at med en feil hadde alle kundene fått inkassobrev. Da så jeg hvor dyrt det var med inkasso, en regning på opprinnelig 500 kr, var oppe i 1700 på første inkassobrev. 0 Siter
Gjest Anonym betaler Skrevet 27. juli 2005 Skrevet 27. juli 2005 To saker siste året, men begge ble henlagt. Leverandør godtok ikke reklamasjon og sendte til inkasso. Det gikk ikke så bra, da ingen svarte på brev. Det må de. De bare sendte nye varsler. Jeg meldte dem til kreditttilsynet, dermed ble saken henlagt og jeg fikk mitt til slutt. De kan ikke sendte omstridte saker til inkasso, men de prøver seg. Det var en lignende sak dette gjaldt også, jeg gadd ikke mer og betalte. Ifølge loven hadde jeg mitt på det tørre,men orka ikke stri med pøblene Heldigvis ferdig med skiten! 0 Siter
Gjest Nosferatü Skrevet 27. juli 2005 Skrevet 27. juli 2005 Det var en lignende sak dette gjaldt også, jeg gadd ikke mer og betalte. Ifølge loven hadde jeg mitt på det tørre,men orka ikke stri med pøblene Heldigvis ferdig med skiten! Det hjelper svært å skrive at hvis det går til inkasso før dere er enige, og de ikke svarer, så sender du klage til kredittilsynet innen 14 dager. Og gjør det. Når de får forespørsel fra tilsynet, så kommer stoppordren fra inkassofirmaet straks. Tilbakemeldinger viser at de er redd tilsynet. Evt kan du prøve stjernetriks: Foreslå å betale halvparten, de sier nei, du betaler halvparten. Så får du inkasso på resten. Send så kvittering til inkassobyrået på den første halvparten og påstå du har betalt (glem å si at det er den første halvparten, og det er samme beløp) :-) Den går de på med alle fire hver gang. Si så senere at du ble enig med leverandør å betale halvparten, og at at du har gjort opp for deg. De tåler som regel lite forviklinger og tull før de mister motet. 0 Siter
tiliti Skrevet 27. juli 2005 Skrevet 27. juli 2005 Jo, men nå i sommer kommer det(eller har kommet?) ny lov om at dem skal fjerne anmerkningen/svartelistingen umiddelbart etter at inkassoen er betalt. Verdt å merke seg! Men hvilket register ringer jeg for å sjekke ut at jeg virkelig er fjernet? Kredittopplysningsforetak: Creditinform AS: Tlf./Fax: 815 33915 / 850 E-post : database@creditinform. Postadr.: Postboks5275 Majorstua, 0303 Oslo D&B (Dun & Bradstreet Norge AS): Tlf./Fax: 815 00 960 / 22 91 53 03 E-post : [email protected] Postadr.: Postboks 34 Økern, 0508 Oslo Lindorff Decision AS: Tlf./Fax: 2321 1199 / 2321 1085 E-post : [email protected] Postadr.: Postboks 473 Skøyen, 0214 Oslo 0 Siter
tiliti Skrevet 27. juli 2005 Skrevet 27. juli 2005 Jo, men nå i sommer kommer det(eller har kommet?) ny lov om at dem skal fjerne anmerkningen/svartelistingen umiddelbart etter at inkassoen er betalt. Verdt å merke seg! Men hvilket register ringer jeg for å sjekke ut at jeg virkelig er fjernet? [email protected] skulle det være der. 0 Siter
Gjest catchy Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 Hadde en engang pga en reklamasjonssak som leverandøren ikke godtok. Men fikk ordnet opp i det etter mye om og meg. Men fy for et styr! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.