cecily Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 Jeg leste i avisen her en dag at det gis kun ett søskenserieforsøk dersom en har fått et barn tidligere. Stemmer det? Må vi enten få tvillinger ved serieforsøk nr to, eller betale for private forsøk dersom en ønsker tre barn? Jeg leste også at for kvinner under 35 år, så blir det kun satt inn ett egg, fordi de ville unngå tvillinger. ?? ... og dersom en hadde nedfrysede befruktede egg, så fikk en satt inn disse som en "bonus" utenom de tre forsøkene. Stemmer dette? Jeg kan ikke huske å ha lest dette andre steder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/192135-tre-spm-ang-pr%C3%B8ver%C3%B8r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eyes never lie Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 Har du linken, vil lese det jeg og:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/192135-tre-spm-ang-pr%C3%B8ver%C3%B8r/#findComment-1332017 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 28. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2005 Har du linken, vil lese det jeg og:) Finner ingen link dessverre. Var i magasinet til søndagsutgaven av Bergens Tidende. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/192135-tre-spm-ang-pr%C3%B8ver%C3%B8r/#findComment-1332482 Del på andre sider Flere delingsvalg…
carma Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Dette med søskenforsøk vet jeg dessverre ikke, men man får vel uansett bruke de tre forsøkene man får. Hvis man da lykkes på første har man to igjen til søsken, vil jeg tro. "Jeg leste også at for kvinner under 35 år, så blir det kun satt inn ett egg, fordi de ville unngå tvillinger. ??" Det er riktig. Flerlingesvangerskap gir mer komplikasjoner enn når det bare er en baby, så man ønsker å unngå det. Så lenge kvinnen er under 35 år og eggene har delt seg godt får man satt tilbake kun ett egg. Dersom eggene ikke er av beste kvalitet eller man flere ganger tidligere har fått satt inn ett egg uten positivt resultat kan man få satt tilbake to egg. Praksisen er litt ulik fra plass til plass. Det skal visstnok ikke være noen større sjanse for å lykkes med to egg enn med ett. Og dersom man har satt inn to egg, men det ene ikke er levedyktig kan det komme til å dra med seg det andre på vei ut. "... og dersom en hadde nedfrysede befruktede egg, så fikk en satt inn disse som en "bonus" utenom de tre forsøkene. Stemmer dette?" Dette stemmer også. Fryseforsøkene telles utenom de tre forsøkene man får dekket. Får man egg på frys blir dette altså "bonus-forsøk". :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/192135-tre-spm-ang-pr%C3%B8ver%C3%B8r/#findComment-1332502 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 28. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2005 Dette med søskenforsøk vet jeg dessverre ikke, men man får vel uansett bruke de tre forsøkene man får. Hvis man da lykkes på første har man to igjen til søsken, vil jeg tro. "Jeg leste også at for kvinner under 35 år, så blir det kun satt inn ett egg, fordi de ville unngå tvillinger. ??" Det er riktig. Flerlingesvangerskap gir mer komplikasjoner enn når det bare er en baby, så man ønsker å unngå det. Så lenge kvinnen er under 35 år og eggene har delt seg godt får man satt tilbake kun ett egg. Dersom eggene ikke er av beste kvalitet eller man flere ganger tidligere har fått satt inn ett egg uten positivt resultat kan man få satt tilbake to egg. Praksisen er litt ulik fra plass til plass. Det skal visstnok ikke være noen større sjanse for å lykkes med to egg enn med ett. Og dersom man har satt inn to egg, men det ene ikke er levedyktig kan det komme til å dra med seg det andre på vei ut. "... og dersom en hadde nedfrysede befruktede egg, så fikk en satt inn disse som en "bonus" utenom de tre forsøkene. Stemmer dette?" Dette stemmer også. Fryseforsøkene telles utenom de tre forsøkene man får dekket. Får man egg på frys blir dette altså "bonus-forsøk". :-) "Dette med søskenforsøk vet jeg dessverre ikke, men man får vel uansett bruke de tre forsøkene man får. Hvis man da lykkes på første har man to igjen til søsken, vil jeg tro." En får tre nye forsøk til barn nr to, det vet jeg. De tre forsøkene en har, blir det da tatt ut egg for hver gang? Tenk om en da tar ut fem egg og alle utvikler seg fint, ett blir satt inn. Har en da 4 x 3 = 12 egg igjen som en kan prøve seg på utenom de tre forsøkene? Hvorfor kommer de som en bonus? Kan en sette dem inn uten medisiner på forveien? Skjønner ikke helt systemet her jeg nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/192135-tre-spm-ang-pr%C3%B8ver%C3%B8r/#findComment-1332510 Del på andre sider Flere delingsvalg…
carma Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 "Dette med søskenforsøk vet jeg dessverre ikke, men man får vel uansett bruke de tre forsøkene man får. Hvis man da lykkes på første har man to igjen til søsken, vil jeg tro." En får tre nye forsøk til barn nr to, det vet jeg. De tre forsøkene en har, blir det da tatt ut egg for hver gang? Tenk om en da tar ut fem egg og alle utvikler seg fint, ett blir satt inn. Har en da 4 x 3 = 12 egg igjen som en kan prøve seg på utenom de tre forsøkene? Hvorfor kommer de som en bonus? Kan en sette dem inn uten medisiner på forveien? Skjønner ikke helt systemet her jeg nå. "De tre forsøkene en har, blir det da tatt ut egg for hver gang?" De tre ordinære forsøkene er forsøk med spray, sprøyter, uttak og innsetting, ja. Full pakke. "Tenk om en da tar ut fem egg og alle utvikler seg fint, ett blir satt inn. Har en da 4 x 3 = 12 egg igjen som en kan prøve seg på utenom de tre forsøkene? Hvorfor kommer de som en bonus? Kan en sette dem inn uten medisiner på forveien?" Jeg tror ikke man har ubegrenset antall fryseforøk, men jeg vet ikke hvor mange man får. Det kommer vel an på diagnosen, kvalitet på eggene, legen som behandler deg og ikke minst din egen mentale smertegrense... Selv om man kanskje får 4 egg på frys så er det ikke dermed sagt at alle disse fire eggene overlever opptining. De tiner da som regel ikke opp ett og ett egg, men alle fire (f.eks.) og bruker det peneste. Fryseforsøkene blir gjort i naturlig syklus (dvs uten medisiner) så lenge man har regelmessig eggløsning. Dersom man ikke har eggløsning må man gå på medisiner som gir eggløsning først. Grunnen til at fryseforsøk kommer utenom de tre ordinære forsøkene er vel at det er en mye enklere prosedyre. Man trenger ikke medisinene og uthentingen av egg og dermed ikke den samme regelmessige kontrollen underveis (selvom man også da går til UL o.l.) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/192135-tre-spm-ang-pr%C3%B8ver%C3%B8r/#findComment-1332521 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 28. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2005 "De tre forsøkene en har, blir det da tatt ut egg for hver gang?" De tre ordinære forsøkene er forsøk med spray, sprøyter, uttak og innsetting, ja. Full pakke. "Tenk om en da tar ut fem egg og alle utvikler seg fint, ett blir satt inn. Har en da 4 x 3 = 12 egg igjen som en kan prøve seg på utenom de tre forsøkene? Hvorfor kommer de som en bonus? Kan en sette dem inn uten medisiner på forveien?" Jeg tror ikke man har ubegrenset antall fryseforøk, men jeg vet ikke hvor mange man får. Det kommer vel an på diagnosen, kvalitet på eggene, legen som behandler deg og ikke minst din egen mentale smertegrense... Selv om man kanskje får 4 egg på frys så er det ikke dermed sagt at alle disse fire eggene overlever opptining. De tiner da som regel ikke opp ett og ett egg, men alle fire (f.eks.) og bruker det peneste. Fryseforsøkene blir gjort i naturlig syklus (dvs uten medisiner) så lenge man har regelmessig eggløsning. Dersom man ikke har eggløsning må man gå på medisiner som gir eggløsning først. Grunnen til at fryseforsøk kommer utenom de tre ordinære forsøkene er vel at det er en mye enklere prosedyre. Man trenger ikke medisinene og uthentingen av egg og dermed ikke den samme regelmessige kontrollen underveis (selvom man også da går til UL o.l.) Så i tilfelle så slenger jeg i meg noe pergo, får el og så dytter de inn et par nedfryste egg? Det er altså håp om tre barn uten tvillinger da, i teorien iallefall. ...men først må en vel få innvilget prøverør da, hehe, starte i riktig ende. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/192135-tre-spm-ang-pr%C3%B8ver%C3%B8r/#findComment-1332526 Del på andre sider Flere delingsvalg…
carma Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Så i tilfelle så slenger jeg i meg noe pergo, får el og så dytter de inn et par nedfryste egg? Det er altså håp om tre barn uten tvillinger da, i teorien iallefall. ...men først må en vel få innvilget prøverør da, hehe, starte i riktig ende. "Så i tilfelle så slenger jeg i meg noe pergo, får el og så dytter de inn et par nedfryste egg?" Jepp - bortsett fra at det som regel er er ett egg de dytter inn, da ;-) "Det er altså håp om tre barn uten tvillinger da, i teorien iallefall." Det er det, men var jeg deg så ville jeg nok konsentrert håpet om å få én i første omgang.. ;-) Det er litt av en heisatur dette her. Masse lykke til med søkingen! Er dere ferdig med utredning og sånt? Funnet ut hvor dere vil prøve? Jeg begynner å spraye i morgen..! :-o Skummelt.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/192135-tre-spm-ang-pr%C3%B8ver%C3%B8r/#findComment-1332532 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 28. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2005 "Så i tilfelle så slenger jeg i meg noe pergo, får el og så dytter de inn et par nedfryste egg?" Jepp - bortsett fra at det som regel er er ett egg de dytter inn, da ;-) "Det er altså håp om tre barn uten tvillinger da, i teorien iallefall." Det er det, men var jeg deg så ville jeg nok konsentrert håpet om å få én i første omgang.. ;-) Det er litt av en heisatur dette her. Masse lykke til med søkingen! Er dere ferdig med utredning og sånt? Funnet ut hvor dere vil prøve? Jeg begynner å spraye i morgen..! :-o Skummelt.. Vi vet hva som er galt med meg, og så har han dårlig sæd, ganske dårlig. Så dårlig kvalitet at gynekologen nektet å gi meg pergotime. Han skal ta en ny prøve om en mnds tid, og er den like dårlig så søker vi om icsi. Gynekologen min sa at det er ca 2-3 mnd venteliste ved Haukeland, så det blir vel her vi tar det. Så spennende med spray!!!!! Gosj altså! Du må gi oppdateringer om hvordan det går. Får du et skriveanfall så har jeg mail også, [email protected], dersom ikke alle detaljer er ønskelig å ha på dol ;-) Supersuperduperlykke til! Egguthenting om et par uker nå? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/192135-tre-spm-ang-pr%C3%B8ver%C3%B8r/#findComment-1332544 Del på andre sider Flere delingsvalg…
carma Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Vi vet hva som er galt med meg, og så har han dårlig sæd, ganske dårlig. Så dårlig kvalitet at gynekologen nektet å gi meg pergotime. Han skal ta en ny prøve om en mnds tid, og er den like dårlig så søker vi om icsi. Gynekologen min sa at det er ca 2-3 mnd venteliste ved Haukeland, så det blir vel her vi tar det. Så spennende med spray!!!!! Gosj altså! Du må gi oppdateringer om hvordan det går. Får du et skriveanfall så har jeg mail også, [email protected], dersom ikke alle detaljer er ønskelig å ha på dol ;-) Supersuperduperlykke til! Egguthenting om et par uker nå? Høres flott ut med så kort ventetid, da! :-) Takk for lykkeønskninger :-D Det er bare dritspennende...! Uttak om ca fire uker, ja. Så nå blir det verping på høyt plan her! :-p Jeg er mest aktiv på FUB sitt forum siden det er så liten aktivitet her. Kommer nok ikke til å skrive så mye om prosessen her på DOL, men gjør det heller på FUB. Kan jo mailes, så kan jeg kanskje røpe nicket jeg har der ;-p Min mail er forresten carma alfakrøll timekillers dått net :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/192135-tre-spm-ang-pr%C3%B8ver%C3%B8r/#findComment-1332554 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 28. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2005 Høres flott ut med så kort ventetid, da! :-) Takk for lykkeønskninger :-D Det er bare dritspennende...! Uttak om ca fire uker, ja. Så nå blir det verping på høyt plan her! :-p Jeg er mest aktiv på FUB sitt forum siden det er så liten aktivitet her. Kommer nok ikke til å skrive så mye om prosessen her på DOL, men gjør det heller på FUB. Kan jo mailes, så kan jeg kanskje røpe nicket jeg har der ;-p Min mail er forresten carma alfakrøll timekillers dått net :-) Ja, det er litt labert her inne, skjønner ikke helt hvorfor. Jeg har vært innom fub, men jeg ble rent deppa, for det var så mange triste historier og informasjonen lå rent for høyt for meg, det var så mange som kunne så masse at jeg datt av lasset. Men jeg kan jo alltids gjøre et nytt forsøk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/192135-tre-spm-ang-pr%C3%B8ver%C3%B8r/#findComment-1332560 Del på andre sider Flere delingsvalg…
carma Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Ja, det er litt labert her inne, skjønner ikke helt hvorfor. Jeg har vært innom fub, men jeg ble rent deppa, for det var så mange triste historier og informasjonen lå rent for høyt for meg, det var så mange som kunne så masse at jeg datt av lasset. Men jeg kan jo alltids gjøre et nytt forsøk. Det er mange solskinnshistorier der også! Mange som til og med har fått det til på gamlemåten mens de ventet på forsøk. Etter hvert som man blir litt kjent med forumet lærer man raskt "fagspråket" og det er overhodet ikke farlig å spørre heller. Det beste med forumet er forsøksklubbene hvor man blir spesielt kjent med de som er i forsøk på samme sykehus som deg selv og de som har forsøk samme måned som deg selv. Både inspirerende og godt å skrive med og følge andre som er akkurat på samme sted i prosessen som du selv er :-) En annen ting som er deilig er å føle den ekte gleden på andres vegne når noen i kubben får det til. Ellers i livet er det etter hvert vanskelig å virkelig, ærlig glede seg over venners og familiens graviditeter som bare kommer uten videre problemer. Når man vet veien disse damene har gått for å få til dette er gleden så ekte :-) Men det er kanskje enda mer interessant for deg når dere vet når dere skal i gang. Anbefales i alle fall :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/192135-tre-spm-ang-pr%C3%B8ver%C3%B8r/#findComment-1332575 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 28. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2005 Det er mange solskinnshistorier der også! Mange som til og med har fått det til på gamlemåten mens de ventet på forsøk. Etter hvert som man blir litt kjent med forumet lærer man raskt "fagspråket" og det er overhodet ikke farlig å spørre heller. Det beste med forumet er forsøksklubbene hvor man blir spesielt kjent med de som er i forsøk på samme sykehus som deg selv og de som har forsøk samme måned som deg selv. Både inspirerende og godt å skrive med og følge andre som er akkurat på samme sted i prosessen som du selv er :-) En annen ting som er deilig er å føle den ekte gleden på andres vegne når noen i kubben får det til. Ellers i livet er det etter hvert vanskelig å virkelig, ærlig glede seg over venners og familiens graviditeter som bare kommer uten videre problemer. Når man vet veien disse damene har gått for å få til dette er gleden så ekte :-) Men det er kanskje enda mer interessant for deg når dere vet når dere skal i gang. Anbefales i alle fall :-) Du har nesten overbevist meg. Jeg skal gi siden en ny sjanse. Snart. Det føles litt rart og vemodig å gå inn på den siden der, selv om jeg vet jeg hører hjemme der. Nesten nøyaktig ett år siden jeg sluttet med p-piller nå *sukke* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/192135-tre-spm-ang-pr%C3%B8ver%C3%B8r/#findComment-1332578 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Dette med søskenforsøk vet jeg dessverre ikke, men man får vel uansett bruke de tre forsøkene man får. Hvis man da lykkes på første har man to igjen til søsken, vil jeg tro. "Jeg leste også at for kvinner under 35 år, så blir det kun satt inn ett egg, fordi de ville unngå tvillinger. ??" Det er riktig. Flerlingesvangerskap gir mer komplikasjoner enn når det bare er en baby, så man ønsker å unngå det. Så lenge kvinnen er under 35 år og eggene har delt seg godt får man satt tilbake kun ett egg. Dersom eggene ikke er av beste kvalitet eller man flere ganger tidligere har fått satt inn ett egg uten positivt resultat kan man få satt tilbake to egg. Praksisen er litt ulik fra plass til plass. Det skal visstnok ikke være noen større sjanse for å lykkes med to egg enn med ett. Og dersom man har satt inn to egg, men det ene ikke er levedyktig kan det komme til å dra med seg det andre på vei ut. "... og dersom en hadde nedfrysede befruktede egg, så fikk en satt inn disse som en "bonus" utenom de tre forsøkene. Stemmer dette?" Dette stemmer også. Fryseforsøkene telles utenom de tre forsøkene man får dekket. Får man egg på frys blir dette altså "bonus-forsøk". :-) Hei! Nei, man får ikke sette forsøk "i banken" til senere bruk hvis man er så heldig å bli gravid på første forsøk - skulle vel også bare mangle. ;-) Hvis det ikke har skjedd mye nytt får man søskenforsøk på det offentliges regning (enten 2 eller 3 forsøk var det da vi holdt på, det varierte fra sykehus til sykehus) til ett søsken. Ønsker man større barneflokk må det betales av egen lomme. MVH 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/192135-tre-spm-ang-pr%C3%B8ver%C3%B8r/#findComment-1332580 Del på andre sider Flere delingsvalg…
carma Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Du har nesten overbevist meg. Jeg skal gi siden en ny sjanse. Snart. Det føles litt rart og vemodig å gå inn på den siden der, selv om jeg vet jeg hører hjemme der. Nesten nøyaktig ett år siden jeg sluttet med p-piller nå *sukke* Vi skal nok bli mamma'er vi også! :-D Og når vi endelig står der med kulemage er nok ventetiden glemt for lengst ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/192135-tre-spm-ang-pr%C3%B8ver%C3%B8r/#findComment-1332584 Del på andre sider Flere delingsvalg…
carma Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Hei! Nei, man får ikke sette forsøk "i banken" til senere bruk hvis man er så heldig å bli gravid på første forsøk - skulle vel også bare mangle. ;-) Hvis det ikke har skjedd mye nytt får man søskenforsøk på det offentliges regning (enten 2 eller 3 forsøk var det da vi holdt på, det varierte fra sykehus til sykehus) til ett søsken. Ønsker man større barneflokk må det betales av egen lomme. MVH Ok, så man får altså bare én runde med søskenforsøk? Dersom man egentlig har ett forsøk "igjen" av de tre ordinære så får man ikke brukt dette? (Syns forøvig ikke at det er rettferdig, men...) Takk for opplysningen - greit å vite :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/192135-tre-spm-ang-pr%C3%B8ver%C3%B8r/#findComment-1332587 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 Ok, så man får altså bare én runde med søskenforsøk? Dersom man egentlig har ett forsøk "igjen" av de tre ordinære så får man ikke brukt dette? (Syns forøvig ikke at det er rettferdig, men...) Takk for opplysningen - greit å vite :-) Man får ikke 3 forsøk til førstemann heller, man får _inntil_ 3 forsøk. Det er ikke helt det samme. ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/192135-tre-spm-ang-pr%C3%B8ver%C3%B8r/#findComment-1334925 Del på andre sider Flere delingsvalg…
carma Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 Man får ikke 3 forsøk til førstemann heller, man får _inntil_ 3 forsøk. Det er ikke helt det samme. ;-) Wow... da har jeg virkelig misforstått hele systemet... Jeg trodde man fikk tre ordinære forøk, jeg. Hvem er det som bestemmer det dersom man bare får ett da? Hvis jeg ikke lykkes på mitt første forsøk så kan jeg altså risikere at jeg ikke får fler? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/192135-tre-spm-ang-pr%C3%B8ver%C3%B8r/#findComment-1334973 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 31. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2005 Wow... da har jeg virkelig misforstått hele systemet... Jeg trodde man fikk tre ordinære forøk, jeg. Hvem er det som bestemmer det dersom man bare får ett da? Hvis jeg ikke lykkes på mitt første forsøk så kan jeg altså risikere at jeg ikke får fler? Jeg tror det kommer an på om det er sannsynlig/ praktisk mulig om en lykkes ved videre forsøk eller ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/192135-tre-spm-ang-pr%C3%B8ver%C3%B8r/#findComment-1335016 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 Wow... da har jeg virkelig misforstått hele systemet... Jeg trodde man fikk tre ordinære forøk, jeg. Hvem er det som bestemmer det dersom man bare får ett da? Hvis jeg ikke lykkes på mitt første forsøk så kan jeg altså risikere at jeg ikke får fler? Ja det kan du strengt tatt risikere, hvis sjansen tilå lykkes blir vurdert av legen som dårlig. Ressursene er så begrensede at de må prioritere. Sånn er det bare. :-( Men hvis du først er kommet gjennom nåløyet og får forsøk, så vil jeg tro at de fleste får prøve seg tre ganger. Så jeg ville ikke bekymret meg for det hvis jeg var deg. Men det var egentlig ikke det jeg mente. Jeg mente at du får opptil 3 forsøk for å få barn nr 1. Dvs at klarer du å bli gravid på forsøk nr 1, så får du ikke de resterende forsøkene til gode verken til senere bruk eller kan kreve det de koster utbetalt kontant. ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/192135-tre-spm-ang-pr%C3%B8ver%C3%B8r/#findComment-1335194 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.