Gjest De små daglige ting... Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Jeg kjenner til flere par som har fordeling på husarbeidet, men for oss blir det helt feil. Når vi tar full rundvask (1 gang i uken eller hver 14. dag) gjør vi det alltid sammen, så det er greit. Og når det gjelder matlaging, så tar vi enten en dag hver - kommer an på hva vi skal ha, eller så gjør vi det sammen. Og sånn stort sett så er kjæreresten min ganske flink, men alle sånne "små" ting som gjøres hele tiden: pakke ut av poser når vi har handlet, ta ut av oppvaskmaskinen, re sengen om morgenen, vaske klær (med opphenging, rydde bort, stryking osv), gå ut med søpla osv. osv. Det havner alltid på meg. Vi er et ganske aktivt par, men aktivitetene gjør vi som regel sammen. For vi trives med å være mye sammen (har ingen barn), men når vi er i heimen, så havner han fort på sofaen, mens jeg gjør alle slike "små" ting som må gjøres hele tiden. Jeg mistrives forsåvidt ikke med det, for jeg er litt sånn hønemor, men har tenkt tanken på det at hva når vi har vært gift i 15 år - blir jeg drittlei da???? (nå har vi bodd sammen i 4 år). Og hvordan kan jeg få ham til å delta mer uten at vi setter opp en fast fordeling for det syns jeg er helt teit. Er jeg slapp en dag og bare er sofagris, så fikser han opp, så han er ikke helt bak mål altså, men jeg orker ikke å ligge på sofaen hver dag og se på ting som må gjøres, for hvis han gjør det så skjer det gjerne et par timer etter at jeg ville ha gjort det. Huff, dette ble rotete og langt, men sikker på at dere skjønner hva jeg mener.? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/192147-husarbeid-fordeling/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pimpi Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Jeg har ingen tips til deg, synes du er heldig som har en mann som er med hvertfall.... Min samboer (vært sambo i 2 år) gjør pokker meg ikke en dritt!!!! Og jett om jeg er lei!!! Han er svææææært så aktiv. Alltid noe å gjøre utfor hjemmet. Han hjelper gud-og-hver-en-mann med småting. Folk ringer han ned og vil ha hans hjelp til småting alle ville klart (skru opp lamper, male, mekke bil f.eks) Altså, han hjelper jo alle andre enn meg-jeg begynner å bli _rimelig_ lei av maset til andre... Og der sitter jeg, med husvask, klesvask-ja alt det der. Skal han gjøre noe må jeg spørr han, han gjør aldri noe på eget intiativ- Misunner dere som har hjelpsomme menn, menn som hjelper deg framfor alle andre. (men han er jo en knupp når han mekker på min bil-der gjør han en god jobb!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/192147-husarbeid-fordeling/#findComment-1332162 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nok en travel dag Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Jeg har ingen tips til deg, synes du er heldig som har en mann som er med hvertfall.... Min samboer (vært sambo i 2 år) gjør pokker meg ikke en dritt!!!! Og jett om jeg er lei!!! Han er svææææært så aktiv. Alltid noe å gjøre utfor hjemmet. Han hjelper gud-og-hver-en-mann med småting. Folk ringer han ned og vil ha hans hjelp til småting alle ville klart (skru opp lamper, male, mekke bil f.eks) Altså, han hjelper jo alle andre enn meg-jeg begynner å bli _rimelig_ lei av maset til andre... Og der sitter jeg, med husvask, klesvask-ja alt det der. Skal han gjøre noe må jeg spørr han, han gjør aldri noe på eget intiativ- Misunner dere som har hjelpsomme menn, menn som hjelper deg framfor alle andre. (men han er jo en knupp når han mekker på min bil-der gjør han en god jobb!! Min mann hjelper heller ikke så mye til. Alt "ligger" på meg. Slitsomt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/192147-husarbeid-fordeling/#findComment-1332172 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Jeg tror det er svært få menn som kan klare å SE at disse tingene blir gjort og så gjøre det. Her i heimen er fast fordeling det eneste som funker. Når begge to har ansvaret for en ting orker ikke jeg å vente på at han skal gjøre det, så da tar jeg det, for det er jo mitt ansvar og. Men når det er hans ansvar så har jeg ikke noen som helst grunn til å gjøre det, og det gikk faktisk et helt år før jeg vasket opp en kjele etter middag eller ryddet ut av oppvaskmaskinen. Men så har aldri han satt igang en klesvask heller (bortsett fra de siste ukene av svangerskapet når jeg ikke klarte å bære kurven opp og ned trappa). Du har tre alternativer sånn jeg ser det. 1. Prate med han om at du syns han bør bidra mer med de daglige småtinga. Jeg tipper det ikke funker mer enn høyst en uke. 2. Si fra hver eneste gang du vil ha noe gjort. Rydd ut av posen, gå ut med søpla, gjør ditt, gjør datt. Da vil han bli dritt lei av deg fordi du behandler han som en unge. 3. Faste fordelinger. Da får han ha ansvar for noe som da blir hans, han kan ikke tenke at "hun tar sikkert ut søpla" hvis det er hans ansvar, for da gjør dikke du det noen gang. Det krever at du klarer å ikke ta jobben når du syns han er treg, men etter hvert når han kommer inn i det får du mindre å gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/192147-husarbeid-fordeling/#findComment-1332175 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pimpi Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Min mann hjelper heller ikke så mye til. Alt "ligger" på meg. Slitsomt. i grunn så kan vi ikke finne oss i sånnt!!! Hva faen tror mannfolka at vi er? Mødrene dems?? Huff-når jeg leser at andre også sliter med det samme begynner jeg å lure-trodde min samboer var en av den "værste" sorten, men tydeligvis er dette normalt.... For å si det sånn: For tiden bor jeg i en svinesti-det ser helt jæv---- ut hjemme hos oss nå, og jeg tuller ikke.... Jeg tar oppvasken og tar bosset, resten skal jeg ikke røre-skal se hvor lang tid det går før han gjør noe.. Sikkert svæært lenge... Håper vi ikke får besøk på ein stund hehe... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/192147-husarbeid-fordeling/#findComment-1332191 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nok en travel dag Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 i grunn så kan vi ikke finne oss i sånnt!!! Hva faen tror mannfolka at vi er? Mødrene dems?? Huff-når jeg leser at andre også sliter med det samme begynner jeg å lure-trodde min samboer var en av den "værste" sorten, men tydeligvis er dette normalt.... For å si det sånn: For tiden bor jeg i en svinesti-det ser helt jæv---- ut hjemme hos oss nå, og jeg tuller ikke.... Jeg tar oppvasken og tar bosset, resten skal jeg ikke røre-skal se hvor lang tid det går før han gjør noe.. Sikkert svæært lenge... Håper vi ikke får besøk på ein stund hehe... Jeg lurer på om han ser det....? Jeg synes mannen min kan bidra litt uten at jeg må spørre. Det er urettferdig at de oppfører seg som om de bor på hotell. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/192147-husarbeid-fordeling/#findComment-1332216 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kjenner meg igjen.. Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Hvis du synes det er "helt teit" å lage en fast arbeids-fordeling, så tipper jeg at du like gjerne bør innstille deg på å fortsatte og gjøre disse tingene alene! Lite trolig at han plutselig vil begynne å gjøre dette på eget intiativ - rett og slett fordi han er vant til at du gjør det. Og husarbeid som blir gjort, er som kjent usynlig. Dermed tenker han kanskje ikke engang over at disse oppgavene finnes! Hvis du vil unngå å måtte mase på ham daglig om å gjøre ting, så tror jeg en fast fordeling er den beste løsningen. Tror også det er lurt å etablere disse rutinene før dere evt får barn. Da kommer arbeidsmengden til å øke betraktelig, og frustrasjonen din vil sikkert bli enda større hvis han bidrar lite. Men siden du betegner deg selv som litt "hønemor", så er det også et poeng å skille mellom det som faktisk MÅ gjøres, og det DU synes BØR gjøres! Folk har forskjellig toleranse-grense for hva de betegner som rot og skitt. Og det er ikke sikkert han synes det er nødvendig å re sengene hver morgen, eller stryke skjortene før de henges på plass! Du kan derfor ikke forvente eller forlange, at han skal gjøre sine oppgaver på samme måte, eller tidspunkt, som du ville ha gjort dem! Men "fast fordelig" kan gjøres på mange måter. Man trenger ikke ha en bastant fordelig der alle oppgaver deles 50/50.. Det går an å snakke sammen om hva man trives mest/minst med, eller er flinkest/dårligst til, og fordele deretter... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/192147-husarbeid-fordeling/#findComment-1332223 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Hvis du synes det er "helt teit" å lage en fast arbeids-fordeling, så tipper jeg at du like gjerne bør innstille deg på å fortsatte og gjøre disse tingene alene! Lite trolig at han plutselig vil begynne å gjøre dette på eget intiativ - rett og slett fordi han er vant til at du gjør det. Og husarbeid som blir gjort, er som kjent usynlig. Dermed tenker han kanskje ikke engang over at disse oppgavene finnes! Hvis du vil unngå å måtte mase på ham daglig om å gjøre ting, så tror jeg en fast fordeling er den beste løsningen. Tror også det er lurt å etablere disse rutinene før dere evt får barn. Da kommer arbeidsmengden til å øke betraktelig, og frustrasjonen din vil sikkert bli enda større hvis han bidrar lite. Men siden du betegner deg selv som litt "hønemor", så er det også et poeng å skille mellom det som faktisk MÅ gjøres, og det DU synes BØR gjøres! Folk har forskjellig toleranse-grense for hva de betegner som rot og skitt. Og det er ikke sikkert han synes det er nødvendig å re sengene hver morgen, eller stryke skjortene før de henges på plass! Du kan derfor ikke forvente eller forlange, at han skal gjøre sine oppgaver på samme måte, eller tidspunkt, som du ville ha gjort dem! Men "fast fordelig" kan gjøres på mange måter. Man trenger ikke ha en bastant fordelig der alle oppgaver deles 50/50.. Det går an å snakke sammen om hva man trives mest/minst med, eller er flinkest/dårligst til, og fordele deretter... Skriver under på denne. Mange kvinner må lære seg at deres måte å gjøre ting på (når det må gjøres, hvordan det skal gjøres osv.) ikke nødvendigvis er mer riktig enn mannens. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/192147-husarbeid-fordeling/#findComment-1332249 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pimpi Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Jeg lurer på om han ser det....? Jeg synes mannen min kan bidra litt uten at jeg må spørre. Det er urettferdig at de oppfører seg som om de bor på hotell. det er det jeg pleier å si til min samboer... "tror du at du bor på hotel"?? Hehe, hjelper ikke det.... Ganske så provoserendes at mannfolk er slik-trodde det bare var min kar som var sånn jeg... Er sjeleglad jeg ikke har barn enda, da hadde jeg vel vært utkjørt nå... Så nå begynner jeg å se tegninga på hvorfor "damer aldri vil ha sex" Hadde mannfolk gjort sin del, hadde de fått sin del mer....... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/192147-husarbeid-fordeling/#findComment-1332283 Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Jeg lurer på om han ser det....? Jeg synes mannen min kan bidra litt uten at jeg må spørre. Det er urettferdig at de oppfører seg som om de bor på hotell. Tror generellt at mannfolk er dårlige til å se hva som må gjøres, eller enda verre, de er dårlige til å annse dette som sitt ansvar! Tror nok mange menn på 25+ har hatt helt eller delvis hjemmeværende mødre mye av oppveksten. Da gjorde nok hun det meste av husarbeidet, og det ble sikkert ikke krevd stort av dem i barndomshjemmet! Når de da etterhvert får seg utearbeidende samboere og koner, som forlanger en likestillt arbeidsfordeling, er det ikke rart at det ofte blir konflikter! Er nok ikke så mye annet å gjøre enn å stå på krava...Hvis man ikke finner seg i å gjøre alt selv.... Så får vi prøve å gi våre egne sønner en bedre oppdragelse når det gjelder å ta ansvar for hus og hjem... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/192147-husarbeid-fordeling/#findComment-1332286 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aimabel Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 det er det jeg pleier å si til min samboer... "tror du at du bor på hotel"?? Hehe, hjelper ikke det.... Ganske så provoserendes at mannfolk er slik-trodde det bare var min kar som var sånn jeg... Er sjeleglad jeg ikke har barn enda, da hadde jeg vel vært utkjørt nå... Så nå begynner jeg å se tegninga på hvorfor "damer aldri vil ha sex" Hadde mannfolk gjort sin del, hadde de fått sin del mer....... Har samboeren din flyttet rett fra mor til deg? Jeg er så glad for at samboeren min bodde flere år på hybel. Selv om oppvasken sto oppetter ørene der, så måtte han iallefall ta den. Klær måtte vaskes, søppel hives. Han er faktisk mer nøyaktig enn meg, når han først setter i gang. Når jeg pusler rundt på kjøkkenet om kvelden, spør han alltid om han skal hjelpe til. Jo fortere jeg er ferdig, jo fortere kan vi gjøre hyggeligere ting;-) Kan du ikke prøve å gi han ansvar for oppvaskmaskin, søppel, støvsuging el? En stund må du sikkert finne deg i at det ser værre ut enn det du vil ha det. Det kan også være at han må ha en påminnelse. Arbeidet hans bør nok være noe som gjøres en fast dag i uka, eller en gang om dagen. En oppgave med å vanne blomster når det trengs funker ikke. Men glem ikke belønning! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/192147-husarbeid-fordeling/#findComment-1333242 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest et forslag, bare Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Dere kan jo, som en start, støvsuge sammen. Du suger og han lager brommelydene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/192147-husarbeid-fordeling/#findComment-1333770 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.