Gå til innhold

8 av 10 nordmenn vil begrense ytringsfriheten - hva skjer med folk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1087767.ece

Det finnes ikke noe begrensning på ytringsfriheten, enten har man den , eller så har man den ikke. De 8 av 10 kan selv bli rammet for sine meninger på denne måten, har de tenkt på det? har de tenkt på hva de egentlig snakker om?

Ytringsfriheten er helt GRUNNLEGGENDE for et fritt land.

Skrevet

Hei,

Ytringsfriheten er *allerede* begrenset av Straffeloven. Det står faktisk i §100 av Grunnloven.

Mener du Tyskland er et fritt land? Der er det forbudt med nazi-demonstrasjoner.

Med vennlig hilsen

Gjest Morsk
Skrevet

Skremmende. Dog ikke overraskende Også på DOL har vi slike udemokratiske elementer, hvor ytringsfriheten til meningsmotstandere ikke er verd et brukt dasspapir.

Det eneste gledelige i denne atikkelen er at det nå heldigvis dras en direkte paralell mellom nazisme og ytterliggående islam. En paralell flere av oss har påpekt lenge.

Men bevares - La nå svina få ytre seg.

Skrevet

Da tilhører jeg mindretallet her.

Selv mener jeg at alle skal kunne holde offentlige møter, og uttale seg så kritisk de bare vil - så lenge man holder seg innenfor straffeloven.

Offentlig oppfordring til grove kriminelle handlinger bør (hvis det ikke allerede er det?) være straffbart.

Skrevet

Hei,

Ytringsfriheten er *allerede* begrenset av Straffeloven. Det står faktisk i §100 av Grunnloven.

Mener du Tyskland er et fritt land? Der er det forbudt med nazi-demonstrasjoner.

Med vennlig hilsen

Tyskland er et fritt land som noen, men å forby nazidemonstrasjoner er ikke riktig.

Da forutsetter jeg at demonstrasjonene ikke uttrykker seg på en måte som går ut over hva straffeloven tilsier.

Hvis detebr straffeloven som setter begrensningene her, så er det jo for så vidt greit - for da vil det også ramme andre former for demonstrasjoner som dekkes av det samme lovverket.

Om så lovverket er "hensiktsmessig" er en annen sak.

Personlig mener jeg at all offentlig oppfordring til å begå grove straffbare handlinger burde være forbudt.

Og jeg kan ikke se at det vil være en negativ innskrenking av ytringsfriheten.

Skrevet

Da tilhører jeg mindretallet her.

Selv mener jeg at alle skal kunne holde offentlige møter, og uttale seg så kritisk de bare vil - så lenge man holder seg innenfor straffeloven.

Offentlig oppfordring til grove kriminelle handlinger bør (hvis det ikke allerede er det?) være straffbart.

Nettopp - jeg antar at de spurte ikke har visst om at noen utsagn faller inn under straffeloven - vi får håpe det er ren uvitenhet.

Skrevet

Helvetes fascister. Heldigvis tror jeg ikke det der er en fullt ut representativ undersøkelse.

"..................................."

Skrevet

Skremmende. Dog ikke overraskende Også på DOL har vi slike udemokratiske elementer, hvor ytringsfriheten til meningsmotstandere ikke er verd et brukt dasspapir.

Det eneste gledelige i denne atikkelen er at det nå heldigvis dras en direkte paralell mellom nazisme og ytterliggående islam. En paralell flere av oss har påpekt lenge.

Men bevares - La nå svina få ytre seg.

Nå må du trekke huet ut av rævva og ta et ordentlig åndedrag med frisk luft da, Morsk. Det er vel ingen her som vil nekte noen å uttale seg om ting, selv om det krangles og drittkastingen tar overhånd (fra alle sider) innimellom.

Gjest Som jeg skulle sagt det sjøl!!!
Skrevet

Jeg så denne på førstesida da jeg gikk og handlet i dag og hadde tenkt å lage en egen tråd selv.

Jeg tenkte også - DE KAN UMULIG ANE HVA DE SNAKKER OM.

Ble helt redd, jeg.

Helt enig med deg i at ENTEN SÅ HAR MAN YTRINGSFRIHET ELLER SÅ HAR MAN DET IKKE.

Hvem skal bestemme hva man kan si og ikke si?

*grøsser*

Skrevet

Tyskland er et fritt land som noen, men å forby nazidemonstrasjoner er ikke riktig.

Da forutsetter jeg at demonstrasjonene ikke uttrykker seg på en måte som går ut over hva straffeloven tilsier.

Hvis detebr straffeloven som setter begrensningene her, så er det jo for så vidt greit - for da vil det også ramme andre former for demonstrasjoner som dekkes av det samme lovverket.

Om så lovverket er "hensiktsmessig" er en annen sak.

Personlig mener jeg at all offentlig oppfordring til å begå grove straffbare handlinger burde være forbudt.

Og jeg kan ikke se at det vil være en negativ innskrenking av ytringsfriheten.

At Tyskland er redd for nazi-demonstrasjoner er jo ikke akkurat så rart, da. Nazismen har jo ikke akkurat gjort noe bra for det landet.

Skrevet

Helvetes fascister. Heldigvis tror jeg ikke det der er en fullt ut representativ undersøkelse.

Nei, ingen spurte meg...

Skrevet

Jeg velger her å tro (uten å ha lest noe mer enn overskrifta på Aftenposten på veg til butikken) at spørsmålet har blitt stilt på en slik måte at 8 av 10 har sagt at de ønsker begrensninger i ytringsfriheten.

Alt har med hvordan spørsmålet er stilt å gjøre, tror jeg.

Skrevet

At Tyskland er redd for nazi-demonstrasjoner er jo ikke akkurat så rart, da. Nazismen har jo ikke akkurat gjort noe bra for det landet.

det tenkte jeg også - historien deres er nok et ømt punkt - forståelig nok.

Gjest Morsk
Skrevet

Nå må du trekke huet ut av rævva og ta et ordentlig åndedrag med frisk luft da, Morsk. Det er vel ingen her som vil nekte noen å uttale seg om ting, selv om det krangles og drittkastingen tar overhånd (fra alle sider) innimellom.

Jaha, så du tror at ingen av disse 80% av befolkningen befinner seg på DOL?

Hvem sa trekke hue ut av ræva?

Nå var det rett nok ikke deg jeg primært siktet til heller, selv om du åpenbart og antagelig med god grunn følte deg truffet.

Skrevet

Jaha, så du tror at ingen av disse 80% av befolkningen befinner seg på DOL?

Hvem sa trekke hue ut av ræva?

Nå var det rett nok ikke deg jeg primært siktet til heller, selv om du åpenbart og antagelig med god grunn følte deg truffet.

Njei...jeg føler meg sjelden "truffet" av noe som kommer fra deg :-)

Men - denne 80% tror jeg ikke på i det hele tatt. Dette spørsmålet er sannsynligvis stilt ledende, med det for øyet å få folk til å svare slik man vil. Dessuten - veldig få, hvis de virkelig tenker seg om, vil mene noe slikt. Jeg velger å tro at ikke 80% av befolkningen er for å begrense yttringsfriheten. De som tror man kan begrense den på noen få utvalgte områder er så juridisk uvitende at de må man nesten unnskylde.

"...................................."

Skrevet

Det er jo millioner ganger bedre at ekstremistene - uansett fløy og tilhørighet, arrangerer offentlige møter fremfor lukkede.

Få rottene opp og frem i lyset sier nå jeg, det er når de begynner å jobbe i det skjulte det virkelig begynner å bli farlig.

Skrevet

Det er jo millioner ganger bedre at ekstremistene - uansett fløy og tilhørighet, arrangerer offentlige møter fremfor lukkede.

Få rottene opp og frem i lyset sier nå jeg, det er når de begynner å jobbe i det skjulte det virkelig begynner å bli farlig.

Nemlig. Det er nettopp derfor vi f.eks ikke kan forby nazisme o.l. Å tvinge ting til å flytte seg under jorden er ikke spesiellt lurt.

Gjest Nettopp
Skrevet

Disse menneskene kan umulig ane hva de har svart på! Ytringsfriheten er en av de mest grunnleggende menneskerettighetene vi har i samfunnet. Jeg kan ikke engang se noen grunn til å legge større bånd på den enn det vi allerede har i dag. Når jeg leser spørreundersøkelser som omhandler politiske saker nå til dags, blir jeg mer og mer overbevist om at statsforfatning, menneskerettigheter og politikk burde vært et obligatorisk fag på skolen- kanskje i stedet for det mer eller mindre nytteløse faget religion- og livssynskunnskap?

Skrevet

Tyskland er jo selvfølgelig i en særstilling når det gjelder Nazismen, så jeg har forståelse for den avgjørelsen de der har tatt.

Men jeg synes likevel den er "uheldig".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...