Gå til innhold

Skriver du meldinger mens du kjører?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tar som regel bare en kjapp titt på det jeg har skrevet samt en kjapp titt på at meldingen blir sendt til rette person.

De sekundene det tar anser jeg som ganske ufarlige jeg da...da en bruker like mange - få - sekunder ellers kan gjøre på å sjekke ut "hva er på gulvet der" el . Jeg tar også telefonen foran meg i ratthøyde da :)

Jeg gjør også som en del andre her...venter med skriving til en er vekk fra de verste traffikerte stedene.

:)

De sekundene trenger ikke være ufarlige. Når du kjører i 50km/t, beveger bilen seg 14 meter hvert sekund. Når du tenker på at kjørebanens bredde er ca. 5-6meter, sier det seg selv at et par sekunder kan være sjebnesvangert.

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

6

• Goliath

6

• Gemini

3

• Åsemor

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Ramina
Skrevet

De sekundene trenger ikke være ufarlige. Når du kjører i 50km/t, beveger bilen seg 14 meter hvert sekund. Når du tenker på at kjørebanens bredde er ca. 5-6meter, sier det seg selv at et par sekunder kan være sjebnesvangert.

Ja...greit nok det, men sånn er det nå.

Derfor burde vi ikke drikke brus i bilen, spise noe, ha radio/cd osv. osv.

Og barn i baksetet som vi må spandere et sekund på i ny og ne ;)

Litt ironisk, men det skjer en sjelden gang, og jeg føler jeg har kontroll på det, hvis ikke lar jeg være.

Så for meg er disse tilfellene ikke farligere enn annet jeg kan finne på å gjøre i bilen.

Mista nikket
Skrevet

Nei, jeg hverken skriver eller leser meldinger når jeg kjører, men ringe det går greit.

Mitt skrekkeksempel er fra en busstur oppe i fjellene på Kreta var at bussjåføren både skrev og leste meldinger mens han kjørte. Jeg var livredd. Det gikk greit, men fysj for en følelse jeg hadde.

Skrevet

Du er vel også klar over at hvis du kommer ut for en ulykke, og det kan bevises at du holdt på med mobilen når det hendte (vilket jo er meget enkelt å bevise), så kan forsikringsselskapet ta regress i forsikringsoppgjøret?

Det kan bli MEGET dyrt for deg.....

Hva med å kjefte på unger som hopper ut av seler - burde det være forbudt å ha med 3-åringer i verste trassalder også? hehe

Gjest ikke nå lenger
Skrevet

Før snakket jeg iblant imobilen under kjøring, men ikke nå. Jeg leste også meldinger, men skrev aldri.

Nå skrur jeg av mobilen når jeg kjører, eller setter den på lydløs. Hvis jeg har glemt å gjøre det, lar jeg være å ta den hvis det ringer eller kommer melding. Jeg stopper heller bilen hvis jeg "må" sjekke den.

Jeg fant ut at jeg vil heller utfordre meg selv på den idiotiske mobil-avhengigheten, enn å risikere en ulykke! En bil en tross alt en to-tonns dødsmaskin! Når jeg tenker meg om, syns jeg ikke jeg har rett til å kjøre den i trafikk uten å være 100 prosent oppmerksom.

De gangene (før jeg bestemte dette) da jeg snakket i telefonen under kjøring, merket jeg godt at det gikk ut over konsentrasjonen. Det er et faktum at en stor prosent av bilulykker skjer når føreren er opptatt av mobilen eller kasettspilleren. Hvorfor skulle det ikke like godt skje meg?

Personlig ville det ikke vært meg i mot om det ble totalforbud mot å snakke i mobilen når man kjører. Man kan jo bare stanse med jevne mellomrom og sjekke mobilen eller ringe.

Skrevet

Før snakket jeg iblant imobilen under kjøring, men ikke nå. Jeg leste også meldinger, men skrev aldri.

Nå skrur jeg av mobilen når jeg kjører, eller setter den på lydløs. Hvis jeg har glemt å gjøre det, lar jeg være å ta den hvis det ringer eller kommer melding. Jeg stopper heller bilen hvis jeg "må" sjekke den.

Jeg fant ut at jeg vil heller utfordre meg selv på den idiotiske mobil-avhengigheten, enn å risikere en ulykke! En bil en tross alt en to-tonns dødsmaskin! Når jeg tenker meg om, syns jeg ikke jeg har rett til å kjøre den i trafikk uten å være 100 prosent oppmerksom.

De gangene (før jeg bestemte dette) da jeg snakket i telefonen under kjøring, merket jeg godt at det gikk ut over konsentrasjonen. Det er et faktum at en stor prosent av bilulykker skjer når føreren er opptatt av mobilen eller kasettspilleren. Hvorfor skulle det ikke like godt skje meg?

Personlig ville det ikke vært meg i mot om det ble totalforbud mot å snakke i mobilen når man kjører. Man kan jo bare stanse med jevne mellomrom og sjekke mobilen eller ringe.

Hva med trasne 3-åringer i baksetet som hyler?

Skrevet

Hva med å kjefte på unger som hopper ut av seler - burde det være forbudt å ha med 3-åringer i verste trassalder også? hehe

De burde selvfølgelig vært "boltet fast" med teip over kjeften....:-)

Skrevet

Men hvordan får du lest meldingen mens du kjører, og samtidig har full oppmerksomhet på veien og omgivelsene? ;-)

Hvordan får man sett på speedometeret mens man har full konsentrasjon om veien? Kikket i speilet? Korte kikk vekk fra veien gjør man stadig vekk,- det er jo ikke akkurat doktoravhandlinger i meldingene på mobilen,da :-)

Gjest Shira12
Skrevet

Nei!

Prøvde en gang, men fant fort ut at det ikke var noe for meg.

Liker og se på veien jeg når jeg kjører bil ;-)

Skrevet

Du er vel også klar over at hvis du kommer ut for en ulykke, og det kan bevises at du holdt på med mobilen når det hendte (vilket jo er meget enkelt å bevise), så kan forsikringsselskapet ta regress i forsikringsoppgjøret?

Det kan bli MEGET dyrt for deg.....

Jeg har da ikke tenkt å kræsje?

*knegg*

Skrevet

Hvordan får man sett på speedometeret mens man har full konsentrasjon om veien? Kikket i speilet? Korte kikk vekk fra veien gjør man stadig vekk,- det er jo ikke akkurat doktoravhandlinger i meldingene på mobilen,da :-)

De andre tingene du nevner er jo nødvendige for å kjøre forsvarlig da...

Dessuten tror jeg nok man bruker flere sekunder på å titte på mobilen enn å titte på speedometeret eller i speilen.

Skrevet

De andre tingene du nevner er jo nødvendige for å kjøre forsvarlig da...

Dessuten tror jeg nok man bruker flere sekunder på å titte på mobilen enn å titte på speedometeret eller i speilen.

Korte meldinger behøver man ikke _lese_ - man ser jo en setning med ett blikk.

Tror ikke det er noe anderledes enn å sette på en kassett/CD, finne fram penger til bom osv. Naturligvis gjør man det når det passer,- ikke i et uoversiktlig gatebilde.

Og ikke ofte/mye. Av og til. Korte beskjeder.

Skrevet

Jeg har da ikke tenkt å kræsje?

*knegg*

Synes det kan se ut som om du gjør ditt beste for å kræsje jeg:-)

Gjest Persille
Skrevet

Var vi ikke enige om å forby barn etter det naboinnlegget om trampoliner?

Bør gjelde for trafikk også spør du meg - uberegnelige, bråket, griset, små, vanskelig å se, helt uten tanke for at andre ferdes der, i det hele tatt...

Skrevet

Var vi ikke enige om å forby barn etter det naboinnlegget om trampoliner?

Bør gjelde for trafikk også spør du meg - uberegnelige, bråket, griset, små, vanskelig å se, helt uten tanke for at andre ferdes der, i det hele tatt...

Stemmer nesten - vi skulle bare forby ANDRES barn :-)

Gjest Persille
Skrevet

Stemmer nesten - vi skulle bare forby ANDRES barn :-)

Å ja - da så :)

Vel i så fall har jo jeg bannlyst dine barn, og da er du jo kvitt problemet, da må de låses inne...

Hm..

Innser at dette kan bli noe vanskelig å administrere...

Skrevet

Å ja - da så :)

Vel i så fall har jo jeg bannlyst dine barn, og da er du jo kvitt problemet, da må de låses inne...

Hm..

Innser at dette kan bli noe vanskelig å administrere...

Mine unger ber pent om å få husarrest -for det synes de høres spennende ut :)

Gjest Persille
Skrevet

Mine unger ber pent om å få husarrest -for det synes de høres spennende ut :)

*ler*

Skrevet

Problemet er at det er så vanskelig å få tatt de som gjør dette. Slikt burde straffes med bøter på flerfoldige håndfuller med tusenlapper, og gjerne inndragelse av førerkort.

"..................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...