Gå til innhold

Blodtypediett

Anbefalte innlegg

Gjest M.Angelica
Skrevet

Kort fortalt så har jeg en del problemer med magen. Fikk et tips idag om at blodtypedietten kan hjelpe.

Men jeg glemte å spør hva boka heter og hvor jeg får tak i den. Noen her som har mer peiling enn meg? =)

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

11

• Osiris

8

• Gemini

2

• amber sun

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hei,

Etter det jeg vet er denne dietten bare vrøvl, og motbevist for lang tid siden.

Med vennlig hilsen

Gjest M.Angelica
Skrevet

Hei,

Etter det jeg vet er denne dietten bare vrøvl, og motbevist for lang tid siden.

Med vennlig hilsen

Men er det vrøl for folk som har problemer med magen også?

PS! Det er ikke for å slanke seg, men for mageproblemer..

Skrevet

Men er det vrøl for folk som har problemer med magen også?

PS! Det er ikke for å slanke seg, men for mageproblemer..

Hei,

Etter det jeg vet er det vrøvl uansett.

Hvis du har problemer med magen, bør du utredes av en lege - for å finne ut av om det er noe alvorlig. Det kan være cøliaki, og diverse annet - f. eks. parasitter.

Hvis problemet er så alvorlig at du vurderer en ny diett, så bør du i hvert fall ha sjekket ordentlig først.

Med vennlig hilsen

Gjest M.Angelica
Skrevet

Hei,

Etter det jeg vet er det vrøvl uansett.

Hvis du har problemer med magen, bør du utredes av en lege - for å finne ut av om det er noe alvorlig. Det kan være cøliaki, og diverse annet - f. eks. parasitter.

Hvis problemet er så alvorlig at du vurderer en ny diett, så bør du i hvert fall ha sjekket ordentlig først.

Med vennlig hilsen

Jeg har vært med lege. Men der er det liten hjelp å få. De sier bare at det ikke er noe de kan gjøre.

Jeg har pratet med ei idag som har slitt med det samme som meg, men ettter å fulgt denne dietten har hun blitt mye bedre.

Så da skader det ikke å prøve uansett. =)

Skrevet

Jeg har vært med lege. Men der er det liten hjelp å få. De sier bare at det ikke er noe de kan gjøre.

Jeg har pratet med ei idag som har slitt med det samme som meg, men ettter å fulgt denne dietten har hun blitt mye bedre.

Så da skader det ikke å prøve uansett. =)

Hei,

Hvis fastlegen din ike kan gjøre noe, så forlanger du henvisning til spesialist. Du skal ikke måtte gå rundt med mageproblemer.

For eksempel, har legen tatt blodprøver for å sjekke om du har infeksjon? Om du har antistoffer som tilsier cøliaki?

Det er godt mulig at en annen diett vil hjelpe, men da er det helt tilfeldig hvilken, og poenget er at du har endret diett og kanskje ikke spiser noe du er allergisk for, eller får i deg mer grove fibre, eller lignende.

Det er selvsagt mulig at en annen diett hvil hjelpe, men jeg ville nok gått mer vitenskapelig til verks enn bare tilfeldige endringer. Du fortjener bedre behandling hos legen.

Med vennlig hilsen

Gjest M.Angelica
Skrevet

Hei,

Hvis fastlegen din ike kan gjøre noe, så forlanger du henvisning til spesialist. Du skal ikke måtte gå rundt med mageproblemer.

For eksempel, har legen tatt blodprøver for å sjekke om du har infeksjon? Om du har antistoffer som tilsier cøliaki?

Det er godt mulig at en annen diett vil hjelpe, men da er det helt tilfeldig hvilken, og poenget er at du har endret diett og kanskje ikke spiser noe du er allergisk for, eller får i deg mer grove fibre, eller lignende.

Det er selvsagt mulig at en annen diett hvil hjelpe, men jeg ville nok gått mer vitenskapelig til verks enn bare tilfeldige endringer. Du fortjener bedre behandling hos legen.

Med vennlig hilsen

Ja, når jeg tenker på det i ettertid så burde jeg ha forlangt å fått spesialist.

Tingen er at både pappa og moren hans har det samme. Men ingen av de har fått riktig hjelp. Pappa sliter mye mer enn meg, men uansett hvor mange leger han har vært hos, så kan ingen hjelpe.

Så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjør *frustrert*

Skrevet

Ja, når jeg tenker på det i ettertid så burde jeg ha forlangt å fått spesialist.

Tingen er at både pappa og moren hans har det samme. Men ingen av de har fått riktig hjelp. Pappa sliter mye mer enn meg, men uansett hvor mange leger han har vært hos, så kan ingen hjelpe.

Så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjør *frustrert*

Hei,

Isåfall ringer du fastlegen din på mandag, nevner at både din far og farmor har det samme, og forlanger blodprøver (hvis det ikke er gjort), og/eller henvisning til spesialist.

Sørg for at du får en rekvisisjon for blodprøver minst én uke FØR du skal til legen, slik at vedkommende allerede har resultatene når du er der. Det er langt bedre enn å få vite i etterkant.

Endrer det seg når du er på ferie, og spiser helt forskjellig mat?

Med vennlig hilsen

Gjest M.Angelica
Skrevet

Hei,

Isåfall ringer du fastlegen din på mandag, nevner at både din far og farmor har det samme, og forlanger blodprøver (hvis det ikke er gjort), og/eller henvisning til spesialist.

Sørg for at du får en rekvisisjon for blodprøver minst én uke FØR du skal til legen, slik at vedkommende allerede har resultatene når du er der. Det er langt bedre enn å få vite i etterkant.

Endrer det seg når du er på ferie, og spiser helt forskjellig mat?

Med vennlig hilsen

Jeg har kun tatt prøve for gulten-allergi.

"Endrer det seg når du er på ferie, og spiser helt forskjellig mat?"

Det gjør nok ikke det. Det går i perioder. Har vært i fin form en lang stund nå, pga jeg har tatt ido.form. Men nå så reagerer jeg på omtrent alt jeg spiser. (Går fin med knekkebrød og salat)

Det går i perioder, noen dager tåler jeg alt. Andre dager tåler jeg omtrent ingenting. (Stress virker også veldig inn.)

Skrevet

Jeg har kun tatt prøve for gulten-allergi.

"Endrer det seg når du er på ferie, og spiser helt forskjellig mat?"

Det gjør nok ikke det. Det går i perioder. Har vært i fin form en lang stund nå, pga jeg har tatt ido.form. Men nå så reagerer jeg på omtrent alt jeg spiser. (Går fin med knekkebrød og salat)

Det går i perioder, noen dager tåler jeg alt. Andre dager tåler jeg omtrent ingenting. (Stress virker også veldig inn.)

Hva med mat med mye fett?

Med vennlig hilsen

Gjest M.Angelica
Skrevet

Hva med mat med mye fett?

Med vennlig hilsen

Da går det til helvete (for å si det sånn ;)

Gjest M.Angelica
Skrevet

Glemte å skrive at det er på dårlige dager..

Skrevet

Hei,

Det finnes en del spesifike sykdommer som går på akkurat det, uten at jeg husker hva de heter. Når både din far og din farmor lider av det samme, så bør det være åpenbart for legen hvilken type sykdom dette er.

Dét sagt, det er mulig at den enste/beste behandlingen de har å tilby er "spis mat med mindre fett".

Uansett, jeg ville troppet opp på legekontoret og forlangt en ordentlig utredning og diagnose. Da kan du selv finne informasjon på nettet (siden til pasientgruppen) slik at du vet hva du skal unngå, og hva som er trygt å spise.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Leste akkurat om den i et eller annet ukeblad, tror jeg - nå har legene begynt å bli enig om at det ER noe i det. Som den ene legen sa; bare det at vi HAR ulik blodtype viser jo at vi er ulike :) logisk syns jeg.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Hei,

Det finnes en del spesifike sykdommer som går på akkurat det, uten at jeg husker hva de heter. Når både din far og din farmor lider av det samme, så bør det være åpenbart for legen hvilken type sykdom dette er.

Dét sagt, det er mulig at den enste/beste behandlingen de har å tilby er "spis mat med mindre fett".

Uansett, jeg ville troppet opp på legekontoret og forlangt en ordentlig utredning og diagnose. Da kan du selv finne informasjon på nettet (siden til pasientgruppen) slik at du vet hva du skal unngå, og hva som er trygt å spise.

Med vennlig hilsen

Tusen takk for svar!

I tillegg til fet mat, så reagerer jeg og på hvetemel.

Syns det er så frustrenede å gå til lege og ha følelsen av å ikke bli tatt på alvor. Jeg skal flytte om ikke så alt for lenge. Vil få meg ny fastlege da, og gå dit med mageproblemene mine.

Ha en fortsatt fin kveld! Og kos deg på glad maten om du tar turen til byen ;)

Skrevet

Tusen takk for svar!

I tillegg til fet mat, så reagerer jeg og på hvetemel.

Syns det er så frustrenede å gå til lege og ha følelsen av å ikke bli tatt på alvor. Jeg skal flytte om ikke så alt for lenge. Vil få meg ny fastlege da, og gå dit med mageproblemene mine.

Ha en fortsatt fin kveld! Og kos deg på glad maten om du tar turen til byen ;)

Hei,

Jeg har vært på GladMat-festivalen hver dag, inkl. i dag.

Hvordan ble du testet for gluten-allergi? Blodprøven (som viser antistoffer) er ikke definitiv. Særlig hvis du har hatt det lenge, så tror jeg ikke du behøver å ha antistoffer igjen. (Er ikke sikker.)

Hvis jeg var deg, ville jeg ikke ventet før jeg fikk en henvisning. Det er lang nok kø allerede.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Leste akkurat om den i et eller annet ukeblad, tror jeg - nå har legene begynt å bli enig om at det ER noe i det. Som den ene legen sa; bare det at vi HAR ulik blodtype viser jo at vi er ulike :) logisk syns jeg.

Hva baserer du dette på, Flisa?

Ja, vi er forskjellige, og ja, vi har forskjellige blodtyper, hårfarger og størrelsen på ører, men det tilsier ikke at dietten vår skal avhenge av noe av det.

Dessuten, svært mange slike plager er jo diettavhengig, og vil reduseres med en endring i dietten. Det har altså ikke noe med en "blodtypediett" å gjøre, men simpelthen at man spiser noe annet enn det man gjorde før.

Med vennlig hilsen

Gjest M.Angelica
Skrevet

Hei,

Jeg har vært på GladMat-festivalen hver dag, inkl. i dag.

Hvordan ble du testet for gluten-allergi? Blodprøven (som viser antistoffer) er ikke definitiv. Særlig hvis du har hatt det lenge, så tror jeg ikke du behøver å ha antistoffer igjen. (Er ikke sikker.)

Hvis jeg var deg, ville jeg ikke ventet før jeg fikk en henvisning. Det er lang nok kø allerede.

Med vennlig hilsen

"Jeg har vært på GladMat-festivalen hver dag, inkl. i dag."

Jeg var først idag. MYE folk. Og mange gode lukter. Ble helt mett av lukta, jo ;)

"Hvordan ble du testet for gluten-allergi?"

Det var blodprøve, ja. Var faktisk ikke klar over det du skrev nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...