Gjest får ikke sove Skrevet 30. juli 2005 Skrevet 30. juli 2005 Jeg må bare skrive av meg litt frustrasjon. Og hvem vet - kanskje det dukker opp noen idéer jeg ikke har tenkt på ? Eksen truer meg. Med at vennene hans skal "ta" meg, med at han skal "få meg under torven", og da skal han "bruke under fire uker på å skaffe ungene en ny mamma". Vennene hans er rimelig suspekte serbere. Selv har han over 20 våpen, og kan bruke dem. De fleste sier at jeg skal gå til politiet og sørge for at de tar våpnene hans. Men hva vil det hjelpe ? Han har venner med våpen, han kan bare låne. I tillegg vil han vite hvem som er årsak til at våpnene forsvant, og bli enda sintere på meg. Jeg kan ikke bare stikke av. Barna har skole, barnehage, venner. Jeg må jobbe og tjene penger. Han sier at han gjør dette fordi han er glad i meg, og fordi han vil det beste for barna. Bullshit ! Men hva kan jeg gjøre ? 0 Siter
Sør Skrevet 30. juli 2005 Skrevet 30. juli 2005 Hei, Du tar kontakt med det lokale Krisesenteret. De hjelper deg og beskytter deg. Videre, hvis et er "alvorlige våpen" han har, så risikerer han vel fengsel. Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest får ikke sove Skrevet 30. juli 2005 Skrevet 30. juli 2005 Hei, Du tar kontakt med det lokale Krisesenteret. De hjelper deg og beskytter deg. Videre, hvis et er "alvorlige våpen" han har, så risikerer han vel fengsel. Med vennlig hilsen Tror du virkelig de kan beskytte meg ? Jeg klarer ikke å ha tillit til dem. Hva mener du med "alvorlige våpen" ? Atombomber ? Han har jaktrifler og noen pistoler. Og hvis han blir fengslet blir det neppe for lang tid - hva når han kommer ut igjen ? 0 Siter
Åsemor Skrevet 30. juli 2005 Skrevet 30. juli 2005 Krisesenter! Kom deg til helevete langt vekk, få ny jobb, begynn på ny skole, barnehage. 0 Siter
Gjest får ikke sove Skrevet 30. juli 2005 Skrevet 30. juli 2005 Hei, Du tar kontakt med det lokale Krisesenteret. De hjelper deg og beskytter deg. Videre, hvis et er "alvorlige våpen" han har, så risikerer han vel fengsel. Med vennlig hilsen Forresten var jeg hos politiet da han skar opp dekkene mine for en tid siden. Fikk nokså klar beskjed om at det ikke var noe de kunne gjøre. Samt et hint om at dette måtte vi ordne opp oss imellom. 0 Siter
Gemini Skrevet 30. juli 2005 Skrevet 30. juli 2005 Forresten var jeg hos politiet da han skar opp dekkene mine for en tid siden. Fikk nokså klar beskjed om at det ikke var noe de kunne gjøre. Samt et hint om at dette måtte vi ordne opp oss imellom. Da har de ikke skjønt alvoret. Kom deg til et Krisesenter (du og barna). De kan beskytte deg! I ytterste konsekvens så kan du få ny identitet og ny adresse. Vet det høres ekstremt ut, men om ditt (og dine barns) liv står på spill, så må ALT være prøvd for å komme unna den drittsekken. Ønsker deg all mulig lykke til. 0 Siter
Gjest får ikke sove Skrevet 30. juli 2005 Skrevet 30. juli 2005 Situasjonen er ikke akutt. Det dreier seg om ting som skal gjøres hvis jeg ikke gjør det slutt med min nåværende kjæreste, og tar eksen tilbake. 0 Siter
Sør Skrevet 30. juli 2005 Skrevet 30. juli 2005 Tror du virkelig de kan beskytte meg ? Jeg klarer ikke å ha tillit til dem. Hva mener du med "alvorlige våpen" ? Atombomber ? Han har jaktrifler og noen pistoler. Og hvis han blir fengslet blir det neppe for lang tid - hva når han kommer ut igjen ? Ja, de kan beskytte deg, og til og med gi deg en ny identitet, hvis nødvendig. Med "alvorlige våpen" tenker jeg på ulovlige skytevåpen. Enig at han neppe blir fengslet lenge nok, og at han kan få nye våpen. Likevel, han truer deg med dem nå. Prøv å anmelde anonymt, og f. eks. når du er på ferie/borte (slik at han ikke mistenker deg). Uansett, kom deg til et krisesenter og snakk med dem der. Med vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 30. juli 2005 Skrevet 30. juli 2005 Forresten var jeg hos politiet da han skar opp dekkene mine for en tid siden. Fikk nokså klar beskjed om at det ikke var noe de kunne gjøre. Samt et hint om at dette måtte vi ordne opp oss imellom. Hei, Det er tragisk at det er slik, men det er jo vanskelig for politiet å bevise noe. Igjen, vær sikker på at hendelsen ble registrert, selv om den ble henlagt. Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest får ikke sove Skrevet 30. juli 2005 Skrevet 30. juli 2005 Ja, de kan beskytte deg, og til og med gi deg en ny identitet, hvis nødvendig. Med "alvorlige våpen" tenker jeg på ulovlige skytevåpen. Enig at han neppe blir fengslet lenge nok, og at han kan få nye våpen. Likevel, han truer deg med dem nå. Prøv å anmelde anonymt, og f. eks. når du er på ferie/borte (slik at han ikke mistenker deg). Uansett, kom deg til et krisesenter og snakk med dem der. Med vennlig hilsen Våpnene er lovlige. Jeg kontakter nærmeste krisesenter på mandag. Har ikke samvittighet til å gjøre det nå; de har sikkert mer enn nok med dem som er i en akutt situasjon, lørdag kveld som det er... 0 Siter
Sør Skrevet 30. juli 2005 Skrevet 30. juli 2005 Våpnene er lovlige. Jeg kontakter nærmeste krisesenter på mandag. Har ikke samvittighet til å gjøre det nå; de har sikkert mer enn nok med dem som er i en akutt situasjon, lørdag kveld som det er... Hei, Snakk med dem på mandag, men hvis noe akutt skulle oppstå i mellomtiden så kan du alltid kontrakte dem. Alt godt, 0 Siter
Gjest krumenise Skrevet 30. juli 2005 Skrevet 30. juli 2005 Vanskelig situasjon. Men i 999 av 1000 tilfeller er trusler kun trusler. Så risikoen for at noe skal skje er liten. Antageligvis er du den beste til å bedømme dette, for du kjenner vel eksen din litt? 0 Siter
Gemini Skrevet 30. juli 2005 Skrevet 30. juli 2005 Vanskelig situasjon. Men i 999 av 1000 tilfeller er trusler kun trusler. Så risikoen for at noe skal skje er liten. Antageligvis er du den beste til å bedømme dette, for du kjenner vel eksen din litt? Alle vil jo helst tro at trusler er kun trusler. Hun som ble ble utsatt for bilbombe av eks-mannen sin i Drammen, og hun som ble skutt i et p-hus i Bergen håpet vel også at det bare var tomme trusler... Man vet ALDRI når en person går fra å true til å ta steget fullt ut. Og da er det oftest for sent... 0 Siter
Gjest skiremune Skrevet 30. juli 2005 Skrevet 30. juli 2005 Alle vil jo helst tro at trusler er kun trusler. Hun som ble ble utsatt for bilbombe av eks-mannen sin i Drammen, og hun som ble skutt i et p-hus i Bergen håpet vel også at det bare var tomme trusler... Man vet ALDRI når en person går fra å true til å ta steget fullt ut. Og da er det oftest for sent... Ja.... Det var vel omtrent det jeg skreiv? Eller var det et støtteinnlegg? 0 Siter
Gjest Nosferatü Skrevet 31. juli 2005 Skrevet 31. juli 2005 Tror du virkelig de kan beskytte meg ? Jeg klarer ikke å ha tillit til dem. Hva mener du med "alvorlige våpen" ? Atombomber ? Han har jaktrifler og noen pistoler. Og hvis han blir fengslet blir det neppe for lang tid - hva når han kommer ut igjen ? Virker på meg som en situasjon som politiet vil ta svært alvorlig. Bevæpnede personer er svært interessant. Strafferammen for ulovlige våpen er 1 år ubetinget. Kommer trusler med våpen i tillegg, kan det bli lenge å sitte. Vedkommende må ikke få operere uhindret, og er han først dømt, er det enklere for deg å bli tatt alvorlig. At de ikke kan gjøre noe med oppskårne bildekk hvor gjerningsmannen er kjent, er underlig opptreden av politiet. En slik handling utenfor allfarvei er ganske spesielt. 0 Siter
Nikki Skrevet 31. juli 2005 Skrevet 31. juli 2005 På hvilken måte fremsettes truslene? Kun muntlig eller også via SMS? Jeg ville anmeldt dette - uansett! Trusler er alvorlig og straffbart. Dersom du mottar trusler pr SMS ville jeg kontaktet politiet og bedt dem lese av meldingene og skrevet dem ned. Du kan få det loggført hos politiet uten at du anmelder dem. Da er de sterke som bevis hvis det senere skulle bli en sak. Jeg er av den oppfatning at trusler bør tas alvorlig (jobber som advokat og har sett min andel av ting), og at det derfor alltid bør anmeldes! 0 Siter
Gjest får ikke sove Skrevet 31. juli 2005 Skrevet 31. juli 2005 På hvilken måte fremsettes truslene? Kun muntlig eller også via SMS? Jeg ville anmeldt dette - uansett! Trusler er alvorlig og straffbart. Dersom du mottar trusler pr SMS ville jeg kontaktet politiet og bedt dem lese av meldingene og skrevet dem ned. Du kan få det loggført hos politiet uten at du anmelder dem. Da er de sterke som bevis hvis det senere skulle bli en sak. Jeg er av den oppfatning at trusler bør tas alvorlig (jobber som advokat og har sett min andel av ting), og at det derfor alltid bør anmeldes! Godt å få svar fra en som har peiling ! Truslene fremsettes kun muntlig, og gjerne over telefon. Jeg har vurdert opptaksutstyr - har du noen anbefalinger ? Jeg er livredd for å anmelde, for da tar politiet våpnene hans. Det var rett før da han skar opp dekkene mine. Hvis han mister våpnene, mister han både hobby og levebrød, og gjett hvem som kommer til å få unngjelde ? 0 Siter
Nikki Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Godt å få svar fra en som har peiling ! Truslene fremsettes kun muntlig, og gjerne over telefon. Jeg har vurdert opptaksutstyr - har du noen anbefalinger ? Jeg er livredd for å anmelde, for da tar politiet våpnene hans. Det var rett før da han skar opp dekkene mine. Hvis han mister våpnene, mister han både hobby og levebrød, og gjett hvem som kommer til å få unngjelde ? Jeg har ikke kjennskap til opptaksutstyr. Men det kan jo være en grei løsning - det er ikke straffbart å ta opp samtaler man selv deltar på. Jeg skjønner at det er et dilemma det å anmelde. Hva med å be om besøksforbud? Evt. kombinert med en voldsalarm? 0 Siter
Gjest Ramina Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Jeg hadde tatt kontakt med politiet sånn "i hemmelighet", da vet de hva som foregår og kan fortelle deg hvordan du skal forholde deg. Når det gjelder opptak som jeg så vidt fikk med meg at du var blitt anbefalt her så vil jeg bare si at det er nytteløst om x`n din ikke vet om det. Altså, det er forbudt å bruke et opptak hvor ikke begge er klar over at det er tatt. Men du kan ha en ved siden av deg hele tiden han er der, trykke på opptak når han ringer på og si ifra med en gang at du tar opp samtalene dere imellom. Da har du "advart" og kan bruke opptaket. Har du naboer, venner ol. du kan alliere deg med, slik at de holder et øye med deg når han kommer, evnt. er til stede ved henting og levering? Så kan man jo lure på hva slags far han er da når han kan true deg slik. Jeg ville søkt hjelp hos profesjonelle om dette her, da vet du bedre hvordan du skal forholde deg. Evnt. kan han få forbud mot å møte hjemme og ha barna under oppsyn. Men dette er en prosess isåfall da. Om du virkelig mener han er i stand til å gjøre noe så ille som du sier så bør du vurdere å flytte. Mye bedre at dere kommer dere unna, med nye identiteter, får et nytt liv enn faren det er å omgåes han og hans venner. 0 Siter
Gjest får ikke sove Skrevet 4. august 2005 Skrevet 4. august 2005 Jeg har ikke kjennskap til opptaksutstyr. Men det kan jo være en grei løsning - det er ikke straffbart å ta opp samtaler man selv deltar på. Jeg skjønner at det er et dilemma det å anmelde. Hva med å be om besøksforbud? Evt. kombinert med en voldsalarm? Litt forsinket, men jeg har vært bortreist noen dager. Jeg vil gjerne be om besøksforbud og voldsalarm. Men vil ikke da politiet bli nødt til å ta affære mot våpnene hans ? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.