Gå til innhold

bør handikappede forbys å kjøre karusell på tusenfryd?

Anbefalte innlegg

Gjest Marese
Skrevet

leser i avisen at Tusenfryd foreslår å forby handikappede å kjøre karuseller etter at en funksjonshemmet mann falt ut av Rollover På torsdag.

Men man skal da ikke kunne falle ut av denne karusellen uannsett eller?

kanskje de hinter til at funksjonshemmede har mindre muskelkraft til å holde seg igjen, så hvorfor ikke ha en ekstra sikring hvis det er tilfelle?

Så hvis jeg prøver denne karusellen og blir så redd at jeg svimer av så kan jeg altså risikere å falle ut pga manglende muskelkraft?

Hva synes dere om forslaget?

Gjest Nosferatü
Skrevet

Jeg vet ikke, men alle under en viss kroppshøyde er ofte også nektet, med det resultat at dverger ikke får lov.

Utstyret er ikke sikkert å bruke for en som er lav.

Og blinde får ikke lov å kjøre bil....

Skrevet

Har de funnet ut hva som var grunnen til at han falt ut da?

Men å forby alle handikappede går jo ikke. Hva er en handikappet da? En som går på krykker pga brukket ben? En som sitter i rullestol pga brukket ben? En som sitter i rullestol pga ingen bevegelighet under midja? Hvem ser forskjell?

Nei, først må man finne ut hva som var grunnen, om det er grunn til å tro at det kan skje "hvem som helst som er handikappet" eller om det er høyst sannsynlig et engangstilfelle.

Gjest Marese
Skrevet

Jeg vet ikke, men alle under en viss kroppshøyde er ofte også nektet, med det resultat at dverger ikke får lov.

Utstyret er ikke sikkert å bruke for en som er lav.

Og blinde får ikke lov å kjøre bil....

enig i høydegrense og slike ting, men sett at de funksjonshemmede oppfyller høydegrensen? En annen ting er jo at de opplyser om at folk md hjerteproblemer ikke bør ta visse karuseller det er jo greit nok.

hvis de skal forby funksjonshemmede å ta rollover så må de også forby folk som har en tendens til å svime av i karusellen også.

men uannsett mener jeg at hvis man har normal høyde så skal man da ikke kunne falle ut av denne atraksjonen. såpass bør de da kunne sikre

Gjest Nosferatü
Skrevet

enig i høydegrense og slike ting, men sett at de funksjonshemmede oppfyller høydegrensen? En annen ting er jo at de opplyser om at folk md hjerteproblemer ikke bør ta visse karuseller det er jo greit nok.

hvis de skal forby funksjonshemmede å ta rollover så må de også forby folk som har en tendens til å svime av i karusellen også.

men uannsett mener jeg at hvis man har normal høyde så skal man da ikke kunne falle ut av denne atraksjonen. såpass bør de da kunne sikre

De som driver dingsen får utarbeide regler, og de har forsikringsselskaper som skal sørge for at de selv ikke blir nødt til å dekke for mange begravelser.

Jeg tenker at det begrenser seg selv, og at de finner et sett regler som setter sikkerheten foran medlidenhet. Det er er ingen menneskerett å få kjøre karusell (eller bil).

Gjest Marese
Skrevet

De som driver dingsen får utarbeide regler, og de har forsikringsselskaper som skal sørge for at de selv ikke blir nødt til å dekke for mange begravelser.

Jeg tenker at det begrenser seg selv, og at de finner et sett regler som setter sikkerheten foran medlidenhet. Det er er ingen menneskerett å få kjøre karusell (eller bil).

Nå er jo denne karusellen tilrettelagt for handikappede og det stilles ingen krav til at de må holde seg fast slik som andre karuseller stiller krav til.

jeg synes også det er for drøyt å skjære alle funksjonshemmede/handikapede over en kam. Da må det heller stilles spesifikke krav om feks muskelstyrke i armer, noe som mange rullestolbrukere har mer av enn andre funksjonsfriske

jeg synes det er en stor forskjell på å kjøre bil og å kjøre en karusell, hvor du da ikke har ansvar for andres sikkerhet og helse.

Skrevet

Nå er jo denne karusellen tilrettelagt for handikappede og det stilles ingen krav til at de må holde seg fast slik som andre karuseller stiller krav til.

jeg synes også det er for drøyt å skjære alle funksjonshemmede/handikapede over en kam. Da må det heller stilles spesifikke krav om feks muskelstyrke i armer, noe som mange rullestolbrukere har mer av enn andre funksjonsfriske

jeg synes det er en stor forskjell på å kjøre bil og å kjøre en karusell, hvor du da ikke har ansvar for andres sikkerhet og helse.

Helt enig. Man må i såfall stille krav om at de som kjører den ikke er lamme, ikke er blinde etc. Man kan ikke si "handicappet", og dermed inkludere enormt mange forskjellige mangler o.l.

":..................................."

Gjest Marese
Skrevet

Klart de må forbys hvis det er farlig.

problemet er jo at de funksjonshemmede/handikappede ikke er noen homogen gruppe. De er jo like ulike som alle andre. Så hvem bør advares mot å kjøre den? Og kjører man karusellen på eget ansvar? Det står det jo ingenting om så vidt jeg har skjønt.

jeg har en tendens til å bli svimmel når jeg kjører slike greier, men frykten for at jeg også kan falle ut hvis jeg ikke skulle holde meg godt nok fast har skremt meg bort fra å prøve den.

Kanskje svimmelhet og angst for karuseller også skal forbys?

Gjest Nosferatü
Skrevet

Hvem skal bedømme om folk er egne til å bli med på turen uten å falle av eller skade seg på annen måte?

Og overlate bedømmelsen til de handikappa selv er ikke så lurt, da vanlige folk ikke har peiling på utstyret.

Skrevet

Jeg synes forslaget er for dumt... Kan skjønne at de forbyr de som er under 140 cm å kjøre den fordi bøylen som går over skuldrene ikke kan reguleres.

Det at funksjonshemmede eller folk som svimer av ikke kan holde seg fast er ikke nok til å nekte noen å kjøre RollOver. For det første er det ikke nødvendig å holde seg fast. Man kommer vanligvis ikke ut om man prøver engang! For det andre er det INGEN som klarer å holde seg fast i en sånn karusell hvor man blir kastet hit og dit. Det er enorme krefter, akkurat som i en bil som kræsjer. Det er jo ingen som tror at et menneske kan holde seg fast i en bil som kræsjer i 80 km/t?

Nei, i en sånn karusell kan man ikke forvente at folk skal holde seg fast. Man SITTER fast! Med mindre det er funksjonshemmede uten hode, armer og ben kan jeg ikke skjønne at det kan være en grunn til å nekte de å kjøre.

Gjest vet ikke det
Skrevet

Jeg trodde han falt fordi han ikke var sikret godt nok, og det skulle alle vært?

Gjest Marese
Skrevet

Jeg trodde han falt fordi han ikke var sikret godt nok, og det skulle alle vært?

de har nå kommet frem til at det ikke var noe teknisk feil med ustyret og antar derfor at grunnen til at han falt ut var at han var funksjonshemmede og muligens hadde mindre muskelkraft (eller noe sånt)

Skrevet

Tror du ikke folk sjøl vet hva de bør unngå? De fleste voksne vet det men denne fyren var jo bare en unge.

Forslaget med forbud er helt teit synes i hvert fall jeg.

Skrevet

Tror du ikke folk sjøl vet hva de bør unngå? De fleste voksne vet det men denne fyren var jo bare en unge.

En unge??? Han var da 23 år mener jeg å ha lest...

Skrevet

Men altså - jeg er enig med deg i at et generelt forbud er idiotisk. Men det burde kanskje vært litt kunnskap, enten i form av oppslag, eller hos de som betjener slike "karuseller" - om hva som kreves av evt. muskelstyrke for å holde seg fast.

Etter å ha sett bilder på nettet av den aktuelle "karusellen", med både bøyle over overkroppen og over hoftene, så synes jeg det virker svært merkelig at man trenger så mye muskelkraft for å holde seg fast i den. Men om så er, så burde vedkommende operatør ha visst om det, og kunnet opplyse om det.

Gjest henne74
Skrevet

Ehm, nå tørr ikke jeg kjøre karusell mer... Som sagt nedenfor her, hva skjer om man besvimer, det kan jo skje...

Trodde faktisk det var sånn på karuseller at betjeningen skulle gå rundt å se etter at alle var ordntlig "festet", og at sikkerhetsbøylen ikke kunne løses av annet enn betjeningen når turen var over.

Skrevet

En unge??? Han var da 23 år mener jeg å ha lest...

Det ble sagt her at han var 18, bare drittungen det da vet du ;o)

Skrevet

Men altså - jeg er enig med deg i at et generelt forbud er idiotisk. Men det burde kanskje vært litt kunnskap, enten i form av oppslag, eller hos de som betjener slike "karuseller" - om hva som kreves av evt. muskelstyrke for å holde seg fast.

Etter å ha sett bilder på nettet av den aktuelle "karusellen", med både bøyle over overkroppen og over hoftene, så synes jeg det virker svært merkelig at man trenger så mye muskelkraft for å holde seg fast i den. Men om så er, så burde vedkommende operatør ha visst om det, og kunnet opplyse om det.

Det pleier å være opplyst det da, i hvert fall er det advarsler på Tusenfryd.

petter smart
Skrevet

Du mener altså at de som jobber der skal vurdere hver enkelt som vil kjøre med karusellen? Og avgjøre for hver enkelt om de får være med. Det ender i alle fall opp med bråk fordi noen ikke fikk være med.

Det er uansett svært vanskelig å avgjøre en persons fysiske styrke kun ved å se på vedkommende.

En må ha generelle regler som ikke åpner for tolkning. Ellers blir det bare kaos.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...