Gå til innhold

Hvilken hunderase?

Anbefalte innlegg

Gjest Hundeelsker
Skrevet

Vu har en golden, men ønsker oss en hund til.Vi vil nå ha en liten rase.Noen som har rase å anbefale?

Gjest litt usikker nå
Skrevet

Hei.

Gå inn på

http://www.canis.no/

så velger du rasevelger, da skal det komme opp en rase som passer deg, etter en runde med spørsmål:-)

Gjest Shira12
Skrevet

Dachs!

Det har vi.

Er en god familiehund.

Er ikke noen dressurhund, men familiekjær og snill.

Vi har en standard korthåret tispe.

Den røyter nesten ikke og trenger ikke mye pels stell, ett bad i ny og ne er nok.

Søk på "dachs" på nettet og du finner mye info og kenneler.

Gjest Hundeelsker
Skrevet

Dachs!

Det har vi.

Er en god familiehund.

Er ikke noen dressurhund, men familiekjær og snill.

Vi har en standard korthåret tispe.

Den røyter nesten ikke og trenger ikke mye pels stell, ett bad i ny og ne er nok.

Søk på "dachs" på nettet og du finner mye info og kenneler.

Vil en Dachs gå godt sammen med en golden? Er ikke en dacks en jakthund?

Gjest Shira12
Skrevet

Vil en Dachs gå godt sammen med en golden? Er ikke en dacks en jakthund?

De kan brukes til jakt, men vår blir ikke brukt annet enn til å gå blodspor innimellom.

Dachsen vår går iallefall sammen med andre hunder, nå har vi ikke andre selv, men hun var akkurat på "ferie" hos noen med en Golden, og det gikk helt fint det.

Men det krever vel at hunden dere har fra før er snill og rolig, og vil akseptere en liten leken valp (det gjelder vel alle raser, de er lekne og til tidere "plagsomme" som valp)

Jeg ville spurt en oppdretter eller kennel jeg. De vet det sikkert.

Nå er det jo 3 utgaver av dachs, og når en tenker på jakt, er den strihåret mest "på hugget", korthåret sånn passe, den langhåret er enda mer "stuehund".

Men det spiller nok inn hva man legger opp til selv også.

Hunden vår er iallefall en god familiehund, som tålerer 4-åringen i huset sine sprell (gir beskjed når nok er nok, men jeg er ikke redd for noen av de, når de leker sammen)

Du kan jo se litt her:

http://www.startsiden.no/kategorier/okonomi_og_naringsliv/bransjer/sport_og_fritid/dyr/hund/oppdrett/dachs/index.html

Men det finnes jo mangen fine søte små hunder av forskjellige raser da :-) Er bare jeg som er blitt forelsket i dachsrasen ;-)

Gjest Aimabel
Skrevet

Hva med pincher? (mener ikke dvergpincher) Jeg synes de er veldig søte, passe store, og de høres veldig koselige ut:-)Eller litt mindre str: jack russel, eller dansk svensk gårdshund?

Skrevet

Hva med pincher? (mener ikke dvergpincher) Jeg synes de er veldig søte, passe store, og de høres veldig koselige ut:-)Eller litt mindre str: jack russel, eller dansk svensk gårdshund?

Pinscher er en rase som fascinerer meg også! :-)

Gjest Ramina
Skrevet

Jeg vil være kjappt ute med å anbefale Japansk spisshund.

Har en slik selv og maken til bedårende, snillt, vennlig, rolig og pente vesen skal man lete lenge etter.

Har hørt at det er slik de er - om de ikke er helt motsatt :( men det ser man jo fort.

De er kritthvite og har en god del pels. Det rare er at de holder seg så hvite. Det er en forskjell på kvaliteten på pelsen deres, vår har lang, tykk pels som holder å gre i ny og ne uten at han får klumper.

Det er en spretten hund. Tross størrelsen så kan den henge med uten problemer på lange turer i skog og mark.

Vår har aldri vist noe form for skepsis og aggressjon mot hverken mennesker eller andre dyr.

Selv om den ikke er vokst opp med alskens dyr så ligger den på gulvet med marsvinet, tråkker rundt katter, er superkompis med alle hunder, elsker alt av mennesker osv.

Jeg er meget positivt overrasket over kvalitetene til denne lille hunderasen.

Har hatt mange slag hunder oppetter årene og kan med hånden på hjertet si at denne er den mest strøkne familiehund jeg noen sinne har vært borti av de jeg har erfaring med.

Skrevet

Jeg vil være kjappt ute med å anbefale Japansk spisshund.

Har en slik selv og maken til bedårende, snillt, vennlig, rolig og pente vesen skal man lete lenge etter.

Har hørt at det er slik de er - om de ikke er helt motsatt :( men det ser man jo fort.

De er kritthvite og har en god del pels. Det rare er at de holder seg så hvite. Det er en forskjell på kvaliteten på pelsen deres, vår har lang, tykk pels som holder å gre i ny og ne uten at han får klumper.

Det er en spretten hund. Tross størrelsen så kan den henge med uten problemer på lange turer i skog og mark.

Vår har aldri vist noe form for skepsis og aggressjon mot hverken mennesker eller andre dyr.

Selv om den ikke er vokst opp med alskens dyr så ligger den på gulvet med marsvinet, tråkker rundt katter, er superkompis med alle hunder, elsker alt av mennesker osv.

Jeg er meget positivt overrasket over kvalitetene til denne lille hunderasen.

Har hatt mange slag hunder oppetter årene og kan med hånden på hjertet si at denne er den mest strøkne familiehund jeg noen sinne har vært borti av de jeg har erfaring med.

Japansk spisshund er kjempesøte!! :)

Skrevet

Pinscher er en rase som fascinerer meg også! :-)

Er ikke pinscher og Doberman det samme, altså Doberman Pinscher?

Skrevet

Er ikke pinscher og Doberman det samme, altså Doberman Pinscher?

Nei, doberman pinscher (eller bare doberman) er en rase som er en del større enn pinscher.

Pinscher ble tidligere kalt for mellom-pinscher.

Doberman er ikke engang regnet som en pinscher-rase, men har slektskap lenger tilbake i tid.

Her fra pinscher-klubbens sider:

http://home.no.net/npksiden/index.php?side=pinscher

Skrevet

Nei, doberman pinscher (eller bare doberman) er en rase som er en del større enn pinscher.

Pinscher ble tidligere kalt for mellom-pinscher.

Doberman er ikke engang regnet som en pinscher-rase, men har slektskap lenger tilbake i tid.

Her fra pinscher-klubbens sider:

http://home.no.net/npksiden/index.php?side=pinscher

OK, for i USA kalles de som regel for Doberman Pinscher, så det var derfor jeg lurte. Men takk for oppklaringen.

Gjest Ramina
Skrevet

Japansk spisshund er kjempesøte!! :)

Ja, de har små yndige ansikt, søøøøøøte snutepartier og runde, klare vakre øyne.

:)

Skrevet

Har ikke hund selv, men tenkte på å skaffe oss en boston terrier. Den er passe stor. Planene ble dessverre utsatt litt, da det koster mellom 12-15 000 for en valp, og vi prioriterer oppussing i første omgang. De er kjempetøffe, da! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...