Gå til innhold

Til dere som har hund! :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to hunder, og kan skrive under på at man blir litt bundet av det.

Men!

Det er mange hotell som tillater hunder, og vi har passet på å "lære" bikkjene å sove i bur, være stille, og være med på ulike steder.

Så, valg 1: de er med. Det krever litt planlegging på forhånd, finne ut hvor de tar i mot hund, men er ikke så veldig pes!

Valg to - kennel. Vi er så heldige at en hundeskoleinstruktør der vi går driver et eget, ganske lite personlig pensjonat, og der er hundene på "feriekoloni" dersom vi skal på turer de ikke kan være med.

Det koster jo litt, ca 150/hund/døgn, men det er jo ikke sååååå dyrt. Det er jo et valg vi har tatt, og vi får sååååå mye glede av hundene, så det er de verd :-)

Så vi reiser stort sett på de turene vi har lyst til, men vil ikke stikke under en stol at litt bundet blir man!

Skal dere ha hund? *ivrig* :-)

Jeg vet ikke om vi skal ennå, jeg bare sysler med tanken. Vi har snakket litt om det, men det med reising har vært en stor hovedgrunn til at vi har sagt nei hele tiden.

Når det viser seg at det ikke er så vanskelig, og så mange regler for karantene osv som vi trodde, så forandrer det saken litt.

Men altså, vi (eller jeg..*kremt*) er helt i begynnerfasen av tanken nå, jeg bare hører litt med erfaringer på dette osv.

Rase og sånt vet jeg heller ikke hva det skulle være, vi kommer nok til å bruke _god_ tid på å bestemme oss dersom vi skal ha hund. :)

En hund fortjener et godt og forberedt hjem, og det er ikke en beslutning en tar sånn knips, bare.

Men kanskje... :-D

Skrevet

Det gjelder bare å ha en veloppdragen og søt hund, så vil folk stå i kø for å passe den :-)

Vi har akkurat fått oss hund igjen. Jeg forstår ikke at jeg har klart å leve de fem siste årene uten! Nå gleder vi oss mest til å ta den med på hytta, men vi vil sikkert også til syden etterhvert. Har ikke så lyst til å ha den på kennel, er redd den vil bli helt stressa. Men alle vi kjenner sier at de vil passe, så vi får se om de mener det:-)

Høres koselig ut, Aimabel. :)

Vi er helt i begynnerfasen (eller rettere sagt _jeg_ er...*kremt* ), så dette er bare småundersøkelser i forkant av at vi kanskje muligens har lyst å ha hund.

Som jeg skrev til Kvinna, en hund fortjener et godt og forberedt hjem, og vi må tenke på masse før vi evt. bestemmer oss for hund.

Takk for fine svar, både du og dere andre.

:)

Skrevet

Vi har hund, og ja, litt pes kan det være ifbm. ferie. For en helg bare så har svigers passet hunden, men vi ønsker ikke å overlate ansvaret til dem for lengre perioder, så i ferien vår var hunden på kennel. Det kostet 175 kr/døgn, så det ble drøyt 2500 for 15 dager.

I utg.pkt. var også oppdretteren interessert i å passe hunden, men hun ble forhindret, så dermed ble kennel valgt. Det var visst et rimelig sted, og i lavsesong (utenom skole- eller fellesferie), men det viktigste var at det var et sted vi hadde fått anbefalt av hundevenner.

Takk for svar, Gemini :)

Vi kan jo ikke bare gå ut fra at familie kan passe hunden, men det er jo en mulighet, da. Og kennel for 175kr døgn er ikke altfor ille heller.

Skrevet

Takk for svar, Gemini :)

Vi kan jo ikke bare gå ut fra at familie kan passe hunden, men det er jo en mulighet, da. Og kennel for 175kr døgn er ikke altfor ille heller.

I høysesong tror jeg det var en del høyere pris, muligens rundt 250 kr/døgnet.

Skrevet

Vi har hund.Og vi har akkurat kommet hjem fra 2 uker i Spania. Da var hunden hos slektinger.Vi har også hatt den på kennel.Vi reiser mye og langt, men ser ikke noe hunder i å ha hund.

Ok, takk for svar :)

Ser ut til at det finnes gode løsninger under ferieturer.

Skrevet

Om dere er usikre på om dere ønsker å ha hund, så kan dere ta på dere å være forverter til en valp som skal bli førerhund.

Da får dere oppfølging av førerhundskolen og binder dere bare til å ha hunden et år. Dessuten gjør dere en stor samfunnstjeneste, det er alltid stort behov for forverter.

Bare vær klar over at det blir fryktelig trist å gi den fra seg...

"Bare vær klar over at det blir fryktelig trist å gi den fra seg... "

Nettopp. Det vil jeg ikke greie.

Så hvis vi bestemmer oss for hund, så blir det vår egen. Men jeg sier _hvis_,for det er helt i begynnerfasen dette her. :)

Skrevet

Vi har sørget for at hunden er rabiesvaksinert, slik at det er flere steder han evt. kan være med. Han liker også godt å ligge i bur, slik at han evt. kan overnatte på hotell ol dersom det settes krav til bruk av bur. Han kan dermed evt. være med på lengre bilferier.

Men vi er også så heldige at vi bor i generasjonsbolig samt har min manns søster i nabohuset. Hunden vår kan godt sove alene om nettene, bare han får godt med besøk på dagtid samt litt ekstra lange turer dersom han er alene hjemme.

Også klarer han seg godt alene hjemme i en god del timer dersom det er nødvendig. Alt dette gjør det ukomplisert å leve sammen med udyret:-)

Gjest Aimabel
Skrevet

Høres koselig ut, Aimabel. :)

Vi er helt i begynnerfasen (eller rettere sagt _jeg_ er...*kremt* ), så dette er bare småundersøkelser i forkant av at vi kanskje muligens har lyst å ha hund.

Som jeg skrev til Kvinna, en hund fortjener et godt og forberedt hjem, og vi må tenke på masse før vi evt. bestemmer oss for hund.

Takk for fine svar, både du og dere andre.

Ser du har fått tips om førerhund. Nå er det jo sånn at ikke alle valpene kan bli førerhund, og mange forverter får tilbud om å overta dem.

Vi har løst saken på en annen måte, (etter god idè fra Gemini) og tatt til oss en omplasseringshund. I stedet for å binde oss i femten år fremover, kan vi beregne ca fem. Nå får samboeren min se hvordan det er, samtidig som en frisk og rask hund slipper å avlives. Kan absolutt anbefales!

Skrevet

Vi har sørget for at hunden er rabiesvaksinert, slik at det er flere steder han evt. kan være med. Han liker også godt å ligge i bur, slik at han evt. kan overnatte på hotell ol dersom det settes krav til bruk av bur. Han kan dermed evt. være med på lengre bilferier.

Men vi er også så heldige at vi bor i generasjonsbolig samt har min manns søster i nabohuset. Hunden vår kan godt sove alene om nettene, bare han får godt med besøk på dagtid samt litt ekstra lange turer dersom han er alene hjemme.

Også klarer han seg godt alene hjemme i en god del timer dersom det er nødvendig. Alt dette gjør det ukomplisert å leve sammen med udyret:-)

Takk for svar :)

Det høres bra ut. Og det med rabiesvaksinen gjør at vi kan reise til forskjellige land med en hund også, forstår jeg. Det gjør alt mye mye enklere :)

Gjest Ramina
Skrevet

Har to.

Den minste kan IKKE stå i kennel, han må isåfall være hos kjente. Men han er jo så liten og enkel at han kan medbringes flere steder.

Den største er en brumlebasse som er verdens snilleste riktignok men som IKKE kan plasseres hos "normale" folk, han må derfor i kennel hvis det er så. Han kan pga. størrelse og til dels personlighet være noe verre å ta med overalt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...