Gjest O du store Gud................ Skrevet 31. juli 2005 Skrevet 31. juli 2005 Det finnes så mange ulie religioner, så hva skal man velge?? Når kristne strides er det jo ut fra deres reeligion...hvem er det egentlig som skalavgjøre hva som er rett og galt og hvorfor? men det er jo ikke opp til oss mennesker å bestemme hva som ret og galt? Uten religion hadde det blitt fred i verden... Og hva med det evige liv??? hvem vil egentlig leve evig? og hvorfor? Bibelen er jo kun er nok med gamle historier..... merkelig at ike all e disse ungerene også skjer i vår tid??? Og som vi vet,,,,,så var jo ikke tor med hammeren så fæl likevel når vi fant ut hva det egentlig var.. er det ikke slik med bibelen også? 0 Siter
amber sun Skrevet 31. juli 2005 Skrevet 31. juli 2005 hehe nettopp. Og derfor er det veldig ok å ikke være nødt til å innordne seg noen religion. Jeg tror at menneskene fant opp gud og religioner fordi de trengte noe å tro på. Evig liv...jeg vil heller leve her dette livet som jeg _vet_ jeg har, og nyte det til fulle! 0 Siter
Gjest samkver Skrevet 31. juli 2005 Skrevet 31. juli 2005 hehe nettopp. Og derfor er det veldig ok å ikke være nødt til å innordne seg noen religion. Jeg tror at menneskene fant opp gud og religioner fordi de trengte noe å tro på. Evig liv...jeg vil heller leve her dette livet som jeg _vet_ jeg har, og nyte det til fulle! Hvorfor trenger ikke mennesker i dag noe å tro på som alle de forrige generasjonene? 0 Siter
amber sun Skrevet 31. juli 2005 Skrevet 31. juli 2005 Hvorfor trenger ikke mennesker i dag noe å tro på som alle de forrige generasjonene? Ikke vet jeg. Og det er da ikke alle som føler at de trenger noe å tro på idag heller. Vi er veldig mange som ikke tilhører noen religion, eller som ikke tror på noen gud o.l. Hva med å sette pris på det livet en har og gjøre det beste ut av det istedenfor å sette all tillit og tro på en eller annen guddom som høyst sannsynlig ikke eksisterer engang? 0 Siter
Gjest samkver Skrevet 31. juli 2005 Skrevet 31. juli 2005 Ikke vet jeg. Og det er da ikke alle som føler at de trenger noe å tro på idag heller. Vi er veldig mange som ikke tilhører noen religion, eller som ikke tror på noen gud o.l. Hva med å sette pris på det livet en har og gjøre det beste ut av det istedenfor å sette all tillit og tro på en eller annen guddom som høyst sannsynlig ikke eksisterer engang? Det er greit for meg å ha det bra i dette livet som alle andre liv. jeg bare undrer meg over om de som lever i dag vet noe mer enn de som har levd før. 0 Siter
Zombiebob Skrevet 31. juli 2005 Skrevet 31. juli 2005 Hvorfor trenger ikke mennesker i dag noe å tro på som alle de forrige generasjonene? Men de gjør jo det: De tror på egoisme, ansvarsløshet og dyrker seg selv. 0 Siter
Sør Skrevet 31. juli 2005 Skrevet 31. juli 2005 Det er greit for meg å ha det bra i dette livet som alle andre liv. jeg bare undrer meg over om de som lever i dag vet noe mer enn de som har levd før. Selvsagt vet vi langt mer enn de som levde før oss. Det er ikke så veldig mange hundre år siden de trodde at jorden var flat. Med vennlig hilsen 0 Siter
grutle Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 Før du forkaster tanken på en skaper som bryr seg om sitt eget verk, bør du stille deg spørsmålet: ” Hva er meningen med mitt liv?” Sitter du med et tilfredsstillende svar på det, vil alt bli så mye enklere. En skal ikke forkaste noe fordi det er blitt gammeldags, men en skal heller ikke tro på alt en hører, aller minst på det alle mener er riktig. 0 Siter
Sør Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 Før du forkaster tanken på en skaper som bryr seg om sitt eget verk, bør du stille deg spørsmålet: ” Hva er meningen med mitt liv?” Sitter du med et tilfredsstillende svar på det, vil alt bli så mye enklere. En skal ikke forkaste noe fordi det er blitt gammeldags, men en skal heller ikke tro på alt en hører, aller minst på det alle mener er riktig. Hvorfor eksisterer en Skaper mer eller mindre avhengig av om du finner en mening med livet ditt? Hvis en Skaper eksisterer så gjør h*n det helt uavhengig av deg. En Skaper eksisterer ikke fordi det er en god unnskyldning for en Mening med Livet ditt. Med vennlig hilsen 0 Siter
grutle Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 Hvorfor eksisterer en Skaper mer eller mindre avhengig av om du finner en mening med livet ditt? Hvis en Skaper eksisterer så gjør h*n det helt uavhengig av deg. En Skaper eksisterer ikke fordi det er en god unnskyldning for en Mening med Livet ditt. Med vennlig hilsen Er vi litt forutinntatte igjen, Sør? En førsteårsak, les skaper, bør være med i vurderingen ellers blir søkingen etter meningen med livet en leting der du ikke tar med alle eventualiteter. Hvordan kan du sitte på dette støvfnugget jorden utgjør i forhold til universet og si at det ikke er noen førsteårsak uten å ha vurdert det grundig? Tenk også over dette: Dersom du var det siste mennesket på jorden, og du døde, da ville universet , slik mennesket oppfatter det, forsvinne. Tror du da at tingene vi omgir oss med for alltid ville forsvinne? En stol er ikke en stol for f.eks en maur. 0 Siter
Sør Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 Er vi litt forutinntatte igjen, Sør? En førsteårsak, les skaper, bør være med i vurderingen ellers blir søkingen etter meningen med livet en leting der du ikke tar med alle eventualiteter. Hvordan kan du sitte på dette støvfnugget jorden utgjør i forhold til universet og si at det ikke er noen førsteårsak uten å ha vurdert det grundig? Tenk også over dette: Dersom du var det siste mennesket på jorden, og du døde, da ville universet , slik mennesket oppfatter det, forsvinne. Tror du da at tingene vi omgir oss med for alltid ville forsvinne? En stol er ikke en stol for f.eks en maur. Intet av det du skriver om endrer på om en Skaper eksisterer eller ei. Hvis en Skaper eksisterer gjør h*n det helt uavhengig av om du eller jeg tror på ham. Likeledes - hvis h*n ikke eksisterer, så eksisterer h*n ikke "mer" uansett hvor mye din ønsketenkning vil det. Uansett, hvor kom denne Skaperen fra? Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest samkver Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 Selvsagt vet vi langt mer enn de som levde før oss. Det er ikke så veldig mange hundre år siden de trodde at jorden var flat. Med vennlig hilsen Tenk så mye mere enn oss de kommer til å vite i 2500:) 0 Siter
Sør Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 Tenk så mye mere enn oss de kommer til å vite i 2500:) Hei, Ja, helt sikkert. Det blir spennende for de som lever da. Med vennlig hilsen 0 Siter
grutle Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 Intet av det du skriver om endrer på om en Skaper eksisterer eller ei. Hvis en Skaper eksisterer gjør h*n det helt uavhengig av om du eller jeg tror på ham. Likeledes - hvis h*n ikke eksisterer, så eksisterer h*n ikke "mer" uansett hvor mye din ønsketenkning vil det. Uansett, hvor kom denne Skaperen fra? Med vennlig hilsen Du har rett i at virkeligheten ikke er avhengig av hva jeg skriver eller ei, men min ( og din) situasjon vil være svært avhengig av om det finnes en skaper som har en hensikt med oss eller ikke. Dersom det finnes en slik skaper, må en gå ut fra at han/hun har meddelt seg, vedkommende har da også skapt intelligensen vår. Vi bør altså granske gamle skrifter som hevder å være overleveringer fra skaperen og se om de holder mål. Holder de ikke mål, kan vi forkaste dem. Slik må vi også forholde oss til diverse utviklingsteorier. Basta! 0 Siter
Sør Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 Du har rett i at virkeligheten ikke er avhengig av hva jeg skriver eller ei, men min ( og din) situasjon vil være svært avhengig av om det finnes en skaper som har en hensikt med oss eller ikke. Dersom det finnes en slik skaper, må en gå ut fra at han/hun har meddelt seg, vedkommende har da også skapt intelligensen vår. Vi bør altså granske gamle skrifter som hevder å være overleveringer fra skaperen og se om de holder mål. Holder de ikke mål, kan vi forkaste dem. Slik må vi også forholde oss til diverse utviklingsteorier. Basta! Med tanke på at jorden er langt, langt eldre enn noen skrift, så er det intet som tilsier at "gamle skrifter" har noen som helst sannhetsverdi i seg selv. Tvertimot ser vi jo at en evt. Skaper på ingen som helst måte har "meddelt" seg. Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest innvendinger Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 "Det finnes så mange ulie religioner, så hva skal man velge??" Hvem tør stole på ordene til religionsstiftere som fikk sine åpenbaringer i okkulte hendelser, ikke gjorde som de selv prekte, og levde eller forfektet pur ondskap ? Det gjelder alle de største, med ett unntak. "Når kristne strides er det jo ut fra deres reeligion...hvem er det egentlig som skalavgjøre hva som er rett og galt og hvorfor?" Kristne kan ta feil som alle andre. Følg din egen samvittighet, din fornuft, dine vurderinger av sannheten og _kritisk_ vurdering av de råd får. Gjør dine egne vurderinger av Bibelen, gå i dybden av et tema, ikke nøy deg med overfladiske synsinger. Du finner mer fornuftige tolkninger i f.eks. Illustrert Bibelleksikon. Tolkninger på nettet er ofte helt ville. "men det er jo ikke opp til oss mennesker å bestemme hva som ret og galt?" "Bestemme" i stedet for å vurdere ? Hva skal du med egenrettferdighet ? "Uten religion hadde det blitt fred i verden..." Aldeles ikke. Ikke-religøse ideologier har tatt flere menneskeliv enn noen religion, f.eks. kommunisme og nazisme. "Og hva med det evige liv??? hvem vil egentlig leve evig? og hvorfor?" Alternativet til forestillingen om evig liv er komplett tomhet etter døden. Da kan livet heller ikke ha mening. Valget er ditt. "Bibelen er jo kun er nok med gamle historier..... merkelig at ike all e disse ungerene også skjer i vår tid??? Det stemmer ikke helt. Mange, mange andre troende rundt om på kloden påstår å ha opplevd under også. Om du eller andre du kjenner ikke har vært vitne til et slikt sjeldent fenomen, betyr ikke at det ikke kan skje. I følge Bibelen er Gud årsaken til undere. Sett det så opp mot f.eks. Big Bang. Før BB er tiden meningsløs. Hva skulle da utløse BB når vitenskapen i dag avviser oscillerende univers ? "Og som vi vet,,,,,så var jo ikke tor med hammeren så fæl likevel når vi fant ut hva det egentlig var.. er det ikke slik med bibelen også ? " Det er forskjell på overtro og vanlig tro: (sitat fra bokmålsordboka) overtro eller overtru (etter lavtysk overgelove, fra tysk Aberglaube) 1 tro på overnaturlige makter i strid med den herskende religiøse og vitenskapelige oppfatning kjempe mot gammel o- 2 altfor stor tillit, naiv tro o- på forskningens muligheter 0 Siter
Jada, så neida så.. Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 Tro på deg selv!! Det er den beste religion! 0 Siter
grutle Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 Med tanke på at jorden er langt, langt eldre enn noen skrift, så er det intet som tilsier at "gamle skrifter" har noen som helst sannhetsverdi i seg selv. Tvertimot ser vi jo at en evt. Skaper på ingen som helst måte har "meddelt" seg. Med vennlig hilsen Jorden er gammel. Livet på Jorden er ikke fullt så gammelt. Menneskene har vært her kortest. Det er hensikten med menneskets liv jeg snakker om. 0 Siter
Sør Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 Jorden er gammel. Livet på Jorden er ikke fullt så gammelt. Menneskene har vært her kortest. Det er hensikten med menneskets liv jeg snakker om. Hvilken hensikt? Hva tilsier at det er noen hensikt? Akkurat som en Skapers eksistens ikke avhenger av om noen tror på ham/henne, så eksisterer ikke noen Hensikt (fra en Skaper) bare fordi du mener det passer fint. Med vennlig hilsen 0 Siter
grutle Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 Hvilken hensikt? Hva tilsier at det er noen hensikt? Akkurat som en Skapers eksistens ikke avhenger av om noen tror på ham/henne, så eksisterer ikke noen Hensikt (fra en Skaper) bare fordi du mener det passer fint. Med vennlig hilsen Hva vet du om hva som passer fint for meg, lille dust? Jeg er ikke ute etter det som passer fint. Fant jeg ingen mening, måtte det også aksepteres, men mitt inntrykk er at alt for mange støtter seg på "de lærde", og velger å mene alt det de mener. Jeg har ikke en slik nesegrus beundring for mine samboere her på jorden, og jeg mener vel også at disse lærde ofte overser mye pga forutinntatthet, stolthet og fordommer. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.