Gå til innhold

Tabell i word eller excel

Anbefalte innlegg

Gjest Moliza
Skrevet

Jeg har alltid laget tabeller i word, men synes det er tungvint og har begrensinger.

Bør jeg lære excel, er det mer funkjsonelt? Jeg har ikke bruke for regneark-funksjoner. Åssen lærer man det best (på egenhånd).

Eller må jeg til med adobe acrobat/ *.pdf?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg synes at Word er det greieste som finnes til tabeller, hva er det du ikke får til med tabellene du lager der da?

Det er sikkert bare vanen, for regneark kan sikkert være vel så greit når man kjenner programmet. Word var det første jeg kom bort i, og derfor er det vel det jeg har lekt meg mest med.

Excel kan du prøve deg på via denne siden:

http://www.easy-e-learning.no/Side1_Excel_Leksjoner_Oversikt.asp

Lykke til!

Hilsen

Gjest Moliza
Skrevet

Jeg synes at Word er det greieste som finnes til tabeller, hva er det du ikke får til med tabellene du lager der da?

Det er sikkert bare vanen, for regneark kan sikkert være vel så greit når man kjenner programmet. Word var det første jeg kom bort i, og derfor er det vel det jeg har lekt meg mest med.

Lykke til!

Hilsen

Tusen takk, den siden så jo veldig grei ut, da!

Det jeg sliter litt med, er når jeg vil vri og vende på ting, (øverste rad skal ha skriften i en annen retning), og formattere noen celler/rader/kolonner annerledes. Jeg får det til tilslutt, alltid, men det er tidkrevende. Paste og lime fra andre dokumenter, og så vil det ikke inn i tabellen slik jeg hadde tenkt. Så jeg føler at det MÅ finnes noe enklere, jeg sitter der som amatør, liksom.

Gjest Moliza
Skrevet

Lykke til!

Hilsen

hei igjen,

den lære-siden er nok for analfabeter og pensjonister! Jeg får prøve meg frem om jeg får til de greiene der 'Tabell' i word blir for fiklete.

Hvis ikke noen kommer opp med geniale ideer her, da? :)

Skrevet

Det jeg sliter litt med, er når jeg vil vri og vende på ting, (øverste rad skal ha skriften i en annen retning), og formattere noen celler/rader/kolonner annerledes. Jeg får det til tilslutt, alltid, men det er tidkrevende. Paste og lime fra andre dokumenter, og så vil det ikke inn i tabellen slik jeg hadde tenkt. Så jeg føler at det MÅ finnes noe enklere, jeg sitter der som amatør, liksom.

Kjenner du til funksjonen "Paste Special"? Den er ofte mye bedre å bruke enn vanlig paste (lim inn) når man klipper og limer, og særlig mellom ulike programmer/formater.

Men ja, Excel er ofte bra på særlig LANGE tabeller, og tabeller som man vil sortere på ulike måter.

Skrevet

Det er forresten ikke noe "hokus pokus" å få teksten i en annen retning i Word, på format-menyen har du jo valget "Text direction".

Ellers er det jo massevis av "tutorials" i office-programmene, både innebygget i programmets hjelpefunksjon, og på Microsoft sine office-sider (office.microsoft.com).

Og sist, men ikke minst, du finner nok en del rundt om på nettet også:

http://www.google.com/search?hl=no&q=%22excel+xp%22+online+tutorial+tables&lr= (bytt evt. ut excel med word)

Annonse

Gjest Moliza
Skrevet

Kjenner du til funksjonen "Paste Special"? Den er ofte mye bedre å bruke enn vanlig paste (lim inn) når man klipper og limer, og særlig mellom ulike programmer/formater.

Men ja, Excel er ofte bra på særlig LANGE tabeller, og tabeller som man vil sortere på ulike måter.

Tusen takk, jeg kjente ikke til "Paste Special". Og det dreier seg om laaange/ brede tabeller, ja!

:)

Gjest Moliza
Skrevet

Det er forresten ikke noe "hokus pokus" å få teksten i en annen retning i Word, på format-menyen har du jo valget "Text direction".

Ellers er det jo massevis av "tutorials" i office-programmene, både innebygget i programmets hjelpefunksjon, og på Microsoft sine office-sider (office.microsoft.com).

Og sist, men ikke minst, du finner nok en del rundt om på nettet også:

http://www.google.com/search?hl=no&q=%22excel+xp%22+online+tutorial+tables&lr= (bytt evt. ut excel med word)

Tusen takk her oxo! "Text direction" funker av og til. Men noen ganger er det ikke valgbart, uten at jeg har lagt spes merke til når det er samarbeidsvillig, da.

Og noen ganger vrenger det seg tilbake igjen, når jeg paster, men jeg skal prøve paste special!!! :)

Skrevet

Tusen takk, jeg kjente ikke til "Paste Special". Og det dreier seg om laaange/ brede tabeller, ja!

:)

Da tror jeg du vil få stor glede av å lære deg Excel.

En fin funksjon i Excel er "freeze panes" - hvor du kan fryse/låse enkelte rader og/eller kolonner (rader er vannrett og kolonner loddrett), fx låse den øverste raden og den helt venstre kolonnen, mens man ruller i de de øvrige kolonnene/radene.

Også funksjonen AutoFilter i Excel er super, om du vil sortere og filtrere tabellene dine.

Kan også komme med flere tips, men det beste er vel om du har noen konkrete problemstillinger.

Skrevet

Tusen takk her oxo! "Text direction" funker av og til. Men noen ganger er det ikke valgbart, uten at jeg har lagt spes merke til når det er samarbeidsvillig, da.

Og noen ganger vrenger det seg tilbake igjen, når jeg paster, men jeg skal prøve paste special!!! :)

Text Direction funker ikke i vanlig tekst-formatering, kun i tabell.

Kan det være at du har prøvd når markøren har stått utenfor tabellen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...