Gå til innhold

Hjelp, jeg skal være forlover...

Anbefalte innlegg

Skrevet

En tale skal være personlig. Og jeg har aldri hørt en sang som er i nærheten av å være noe annet enn forferdelig pinlig, bestående av grusomme rim og setningsoppbygninger med eneste misjon at sangen skal "gå opp".

En sang sier absolutt ingenting, og det er naturligvis hovedproblemet med sang vs. tale.

Tullprat - jeg har skrevet utallige sanger med samme innhold som en hvilken som helst tale.

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

14

• ShitDiddelyDo

14

• mariaflyfly

6

• laguna1365380434

6

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

ShitDiddelyDo
Skrevet

Tullprat - jeg har skrevet utallige sanger med samme innhold som en hvilken som helst tale.

Det er helt sikkert bare noe du tror selv.

Jeg har hørt nok av sanger i diverse bryllup til å kunne uttale meg bastand om en typisk sang sine kvaliteter. Jeg har dog aldri hørt en sang skrevet av en forlover, men stort sett av familiens eldre garde; bestemødre og den slags. De som er så gamle at ingen forventer at de skal tale, samt diverse fjerne slektninger som det heller ikke er forventet tale fra.

At en forlover velger å kjøre en sang i stedet for en personlig tale ser jeg på som like idiotisk som hvis brudgommen reiser seg opp og drar igang en allsang i stedet for den tradisjonelle talen.

Skrevet

Det er til og med flaut i konfirmasjoner.

Jepp. Definitivt.

Skrevet

Jeg har hørt nok av sanger i diverse bryllup til å kunne uttale meg bastand om en typisk sang sine kvaliteter. Jeg har dog aldri hørt en sang skrevet av en forlover, men stort sett av familiens eldre garde; bestemødre og den slags. De som er så gamle at ingen forventer at de skal tale, samt diverse fjerne slektninger som det heller ikke er forventet tale fra.

At en forlover velger å kjøre en sang i stedet for en personlig tale ser jeg på som like idiotisk som hvis brudgommen reiser seg opp og drar igang en allsang i stedet for den tradisjonelle talen.

Jeg er helt enig.

En ting er dersom forloveren har en god sangstemme og synger en sang for brudeparet som passer i settinga - i tillegg til å holde tale. Altså dersom vedkommende KAN synge, akkompagnert av en som KAN spille. Det nytter ikke med kvalitet av typen "Smelly Cat". ;)

Skrevet

En tale på rim som du har fått tips om under her, er tusen ganger bedre enn en sang.

Halve poenget med en forlovertale er at det skal føles personlig og det blir det ikke dersom alle skal synge en sang. Talen trenger ikke være lang. Forbereder du deg godt og kan talen nesten utenat på forhånd, så vil det bli mye lettere å holde den. Evt da en tale på rim som du leser opp med litt innlevelse.

I vårt bryllup hadde for øvrig forbud mot allsanger, så jeg er faktsik enig med SDD under her.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg er helt enig.

En ting er dersom forloveren har en god sangstemme og synger en sang for brudeparet som passer i settinga - i tillegg til å holde tale. Altså dersom vedkommende KAN synge, akkompagnert av en som KAN spille. Det nytter ikke med kvalitet av typen "Smelly Cat". ;)

Hvis forloveren heter Leonard Cohen, Bob Dylan eller David Bowie, skal jeg til nød kunne gå med på at det er godtatt. Men selv av disse tekstfantomene ville jeg forventet taler.

ShitDiddelyDo
Skrevet

En tale på rim som du har fått tips om under her, er tusen ganger bedre enn en sang.

Halve poenget med en forlovertale er at det skal føles personlig og det blir det ikke dersom alle skal synge en sang. Talen trenger ikke være lang. Forbereder du deg godt og kan talen nesten utenat på forhånd, så vil det bli mye lettere å holde den. Evt da en tale på rim som du leser opp med litt innlevelse.

I vårt bryllup hadde for øvrig forbud mot allsanger, så jeg er faktsik enig med SDD under her.

Faktisk?

Duh! Det er da ikke rart du er enig med meg! :)

Skrevet

Hvis forloveren heter Leonard Cohen, Bob Dylan eller David Bowie, skal jeg til nød kunne gå med på at det er godtatt. Men selv av disse tekstfantomene ville jeg forventet taler.

Som jeg sa - i tillegg til en tale! ;)

laguna1365380434
Skrevet

Allsang på hjemmesnekra sanger i bryllup er og blir pinlig.

Men det er jo litt av greia..! Vi (mutter & jeg) snekret sang til en kompis av meg som giftet seg nylig..Og det var jo MENINGEN den skulle være litt flau og litt sånn brylupsang...

Men den rimte på ordentelig da, her tilates ingen halting og halvriming, og den ble faktisk morsom..:-)

Men vi tok jo et helt knippe sanger da, og lagde en potpourri, bare sånn for å trekke det i langdrag..;-)

Blandt melodiene var det mange kjente & kjære(??) klassikere som rosenborgsangen, drømmen om Elin, nøtterøy..osv. osv..

Men vi hadde stødig gitarist og halvflink forsanger, så vi kom oss igjennom.

Jeg synes det var gøy jeg, selvom det selvsagt er litt Harry. Kan ikke ting være litt harry i brylupper da?

:-)

Skrevet

Faktisk?

Duh! Det er da ikke rart du er enig med meg! :)

Okei, okei. Jeg trekker faktisken tilbake. *trekke*

Det var for øvrig en lettelse å slippe hundreogfemtitre allsanger. Ikke bare er det ynkelig pinlig å synge en sang som i seg selv er patetisk. Alt blir så mye, mye verre dersom forsamlingen er en gjeng mumlere, som egentlig hater å synge allsang.

Hvorfor er det naturlig med allsang i slike lag? Hvorfor? Jeg gremmes.

laguna1365380434
Skrevet

En tale skal være personlig. Og jeg har aldri hørt en sang som er i nærheten av å være noe annet enn forferdelig pinlig, bestående av grusomme rim og setningsoppbygninger med eneste misjon at sangen skal "gå opp".

En sang sier absolutt ingenting, og det er naturligvis hovedproblemet med sang vs. tale.

Næhei! Jeg fremførte akkurat en SVÆRT personlig bryllupssang..Info fra meg, diktning fra mor..(som faktisk er dritflink..Her tilates ingen nødrim og halting..) Melodi valg fra begge..Etter prinsippet at skal det værra brylluppsang så skal det DET.

Dessuten smokket jeg inn en kort og fyndig tale i midten, før vi vi rundet av med de siste versene.

Det var suksess, sier jeg deg! ;-)

Fikk masse applaus, så det så!

Gjest Aimabel
Skrevet

Sang-forslaget er skikkelig pinling. Det er så utrolig åpenbart at sangen er skrevet fordi du er pingle. Dessuten er det pinlig for alle de andre gjestene å bæle ut de kjipe rimene du har prestert å rable ned til en eller annen patetisk melodi.

Nei, trikset er naturligvis at du tyler nedpå rødvin til du ser mann med ljåen, og lar det stå til.

Er det allsangen du har noe imot, eller er det innholdet? Jeg har opplevd like mange pinlige taler som sanger. Synes sanger hører med og det kan løsne stemningen litt. Men jeg er enig i at taler må til, iallefall fra de nærmeste. Forrige bryllup jeg var i, sto forloveren med ryggen til oss andre, og mumlet. Da er det bedre med sang:-)

Skrevet

Men det er jo litt av greia..! Vi (mutter & jeg) snekret sang til en kompis av meg som giftet seg nylig..Og det var jo MENINGEN den skulle være litt flau og litt sånn brylupsang...

Men den rimte på ordentelig da, her tilates ingen halting og halvriming, og den ble faktisk morsom..:-)

Men vi tok jo et helt knippe sanger da, og lagde en potpourri, bare sånn for å trekke det i langdrag..;-)

Blandt melodiene var det mange kjente & kjære(??) klassikere som rosenborgsangen, drømmen om Elin, nøtterøy..osv. osv..

Men vi hadde stødig gitarist og halvflink forsanger, så vi kom oss igjennom.

Jeg synes det var gøy jeg, selvom det selvsagt er litt Harry. Kan ikke ting være litt harry i brylupper da?

helt enig med deg - det skal jo ikke skremme selve brudeparet fra å holde sine hjemmeskrede taler til hverandre heller - om man kommer med en sang fremført av Peter Jöback liksom....*drømme* hehe

Skrevet

Det er jo ikke stas om forloveren besvimer av skrekk heller da - det er ikke for alle å reise seg å holde taler.

Skrevet

Ikke bare tror jeg det selv - jeg overlevde i lange perioder på skriveriene mine også...jeg var forlover som 17-åring - ikke ti ville hester hadde fått en sjenert eplekinn-jente til å holde en tale da - men en sang som folk lå langflate av latter av - det klarte jeg! :-)

laguna1365380434
Skrevet

helt enig med deg - det skal jo ikke skremme selve brudeparet fra å holde sine hjemmeskrede taler til hverandre heller - om man kommer med en sang fremført av Peter Jöback liksom....*drømme* hehe

Her er vi enige..Men det bør være halvbra..Mutter er faktisk grådig flink! Det finnes MANGE hjemmesnekra sanger som er pinlige, jeg har hørt min sharew av sanger som får meg til å rødme til hårrota..:-o

En bør ALDRI hinte til noe seksuelt, det blir flaut, Alt MÅ rime, versene kan IKKE halte, og sangen bør være personlig, morsom og relevant.

Jeg synes også det hjelper når fremførerne har en viss selvironi på selve den valgte formen, liksom.

Holder man seg innenfor her, synes jeg sanger er koselige jeg. Jeg smokket dessuten inn en liten og fyndig tale, så¨da syntes jeg det meste var dekket.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Næhei! Jeg fremførte akkurat en SVÆRT personlig bryllupssang..Info fra meg, diktning fra mor..(som faktisk er dritflink..Her tilates ingen nødrim og halting..) Melodi valg fra begge..Etter prinsippet at skal det værra brylluppsang så skal det DET.

Dessuten smokket jeg inn en kort og fyndig tale i midten, før vi vi rundet av med de siste versene.

Det var suksess, sier jeg deg! ;-)

Fikk masse applaus, så det så!

Men det her høres jo noe spesielt ut. Disse kjipe sangene som går igjen i det som er av konfirmasjoner og brulluper, til kjente og kjipe melodier, er grusomme.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Som jeg sa - i tillegg til en tale! ;)

Ja, da blir det naturligvis noe annet.

Men å snike seg unna en tale når man har fått æren av å være forlover, er flaut!

Skrevet

Her er vi enige..Men det bør være halvbra..Mutter er faktisk grådig flink! Det finnes MANGE hjemmesnekra sanger som er pinlige, jeg har hørt min sharew av sanger som får meg til å rødme til hårrota..:-o

En bør ALDRI hinte til noe seksuelt, det blir flaut, Alt MÅ rime, versene kan IKKE halte, og sangen bør være personlig, morsom og relevant.

Jeg synes også det hjelper når fremførerne har en viss selvironi på selve den valgte formen, liksom.

Holder man seg innenfor her, synes jeg sanger er koselige jeg. Jeg smokket dessuten inn en liten og fyndig tale, så¨da syntes jeg det meste var dekket.

Selvsagt .)

laguna1365380434
Skrevet

Men det her høres jo noe spesielt ut. Disse kjipe sangene som går igjen i det som er av konfirmasjoner og brulluper, til kjente og kjipe melodier, er grusomme.

Ja, det er mye som bare er jævlig pinlig..:-o

Men sang kan gå an det, om en har litt språkøre og teft.

Litt selvironi skader heller ikke..;-)

Se gjerne svar til flisa, om hva jeg mener er absolutte does&donts når det kommer til synging på festlige arrangementer av denne typen..;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...