Gjest håper på hjelp med dette Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 Jeg har trådløs bredbåndsforbindelse (via radiomast) så jeg plugger ikke noe inn i telefonkontakten. Nå ønsker jeg et trådløst nettverk hjemme fra etasje til etasje med 3-4 pc`er koblet til. Hva trenger jeg? Kan jeg installere dette selv, og eventuelt hvordan? 0 Siter
Gjest Ramina Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 Du trenger en router som plasseres i kontakt med telfonutak. Så trenger hver pc sin trådløse tilkobling. Det er mye å velge mellom : antenner utvendig, trådløse kort innvendig osv. Trådløse kort anbefales til stasjonære, jeg har dog erfaring med at både utvendig antennesak og slike "kort" til bærbare har like god dekning/fungerer like bra. Av merke ble jeg anbefalt D-link når jeg skulle ha, og det fungerer bra her hjemme. (vi har router i midterste etg. en stasjonær i etg. under og en stasjonær og en bærbar i etg. over.) Routeren må settes opp, lettest gjøres det ved å bruke kabel fra router til pc denne første gangen. Jeg klarte det uten kabel men dette var visst en promille sjangse på å få til. Husk å lage nettverksnøkkel. Dette hindrer andre i å kunne bruke deres nett. Når routeren er satt opp så skal alle de andre trådløse duppedingsene innstalleres. Følg beskrivelse. Med litt jobb, tenking, svette og ymse supporttelefoner så er det ikke noe i vegen for at du skal klare dette helt greit selv. Jeg satte opp alt her og det var første gang med trådløst for meg også. 0 Siter
Prozak Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 Du trenger en router som plasseres i kontakt med telfonutak. Så trenger hver pc sin trådløse tilkobling. Det er mye å velge mellom : antenner utvendig, trådløse kort innvendig osv. Trådløse kort anbefales til stasjonære, jeg har dog erfaring med at både utvendig antennesak og slike "kort" til bærbare har like god dekning/fungerer like bra. Av merke ble jeg anbefalt D-link når jeg skulle ha, og det fungerer bra her hjemme. (vi har router i midterste etg. en stasjonær i etg. under og en stasjonær og en bærbar i etg. over.) Routeren må settes opp, lettest gjøres det ved å bruke kabel fra router til pc denne første gangen. Jeg klarte det uten kabel men dette var visst en promille sjangse på å få til. Husk å lage nettverksnøkkel. Dette hindrer andre i å kunne bruke deres nett. Når routeren er satt opp så skal alle de andre trådløse duppedingsene innstalleres. Følg beskrivelse. Med litt jobb, tenking, svette og ymse supporttelefoner så er det ikke noe i vegen for at du skal klare dette helt greit selv. Jeg satte opp alt her og det var første gang med trådløst for meg også. "Du trenger en router som plasseres i kontakt med telfonutak." Ikke når hun har bredbåndsforbindelse via radiomast. "......................................" 0 Siter
Prozak Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 Du har vel en ruter som får signal fra radioantennen? Til denne kan du sannsynligvis koble et trådløst accesspunkt, eller du kan bytte den ut med en trådløs ruter. I tillegg trenger du wlan kort til maskinene. "...................................." 0 Siter
citoyen Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 Se bort fra første del av svaret til Ramina, det stemmer ikke helt overens med din situasjon. Jeg går ut fra at du har en mottakerboks til radiolinken din, og kabel videre fra denne mottakerboksen til din PC. Hvilket utstyr du trenger avhenger litt av hvordan denne mottakerboksen fungerer. Det er tre mulige scenarioer: 1. Mottakerboksen fungerer som en ruter, slik at alt innenfor boksen er på lokalt nettverk. Boksen har ekstern IP-adresse, tilkoblede PCer har lokale IP-adresser (begynner med 192.168.* eller 10.*) 2. Mottakerboksen fungerer som et modem. PC du kobler på får ekstern IP-adresse direkte, og du har et ubegrenset (eller stort nok) antall eksterne IP-adresser du får bruke. I disse to tilfellene trenger du et trådløst aksesspunkt som du plugger i mottakerboksen i stedet for PCen du har der nå. Det kan være greit å velge et aksesspunkt som har noen vanlige kabelporter i tillegg til trådløs, så kan du koble til PCer både med kabel og trådløs. Merk at med scenario 2 vil denne løsningen IKKE skape et lokalnettverk - hver PC vil være koblet direkte til internett. Denne løsningen er sannsynligvis ikke å foretrekke, men det er uansett lite sannsynlig at dette er den tekniske løsningen din internettleverandør har valgt. Scenario 3 er at mottakerboksen fungerer som et modem, men at du *ikke* har tilgang på ubegrenset med eksterne IPer. I så fall trenger du en trådløs ruter. Den settes opp på samme måte som aksesspunktet i scenario 1 og 2, men fungerer som et mellomledd som skaper et lokalnettverk. I tillegg til aksesspunkt/ruter trenger du selvsagt trådløse nettverkskort i hver maskin som skal kobles til. For å velge riktig løsning er nok det enkleste å kontakte din internettleverandør for å høre hvordan mottakerboksen fungerer og hva de anbefaler. 0 Siter
Gjest Ramina Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 "Du trenger en router som plasseres i kontakt med telfonutak." Ikke når hun har bredbåndsforbindelse via radiomast. "......................................" Ok...fikk nok ikke med meg hele poenget jeg da. Gikk nok litt fort, trodde vedkommende hadde hatt slikt tidligere og at vedkommende nå lystet på trådløst igjen. Vel, sånn kan det gå 0 Siter
Prozak Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 Ok...fikk nok ikke med meg hele poenget jeg da. Gikk nok litt fort, trodde vedkommende hadde hatt slikt tidligere og at vedkommende nå lystet på trådløst igjen. Vel, sånn kan det gå "Vel, sånn kan det gå :)" Det kan det :-) "................................" 0 Siter
Gjest Ramina Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 "Vel, sånn kan det gå :)" Det kan det :-) "................................" Men så har jo vedkommende fått så gode svar av dere andre at det gjør jo liksom ikke no 0 Siter
Gjest håper på hjelp med dette Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 Se bort fra første del av svaret til Ramina, det stemmer ikke helt overens med din situasjon. Jeg går ut fra at du har en mottakerboks til radiolinken din, og kabel videre fra denne mottakerboksen til din PC. Hvilket utstyr du trenger avhenger litt av hvordan denne mottakerboksen fungerer. Det er tre mulige scenarioer: 1. Mottakerboksen fungerer som en ruter, slik at alt innenfor boksen er på lokalt nettverk. Boksen har ekstern IP-adresse, tilkoblede PCer har lokale IP-adresser (begynner med 192.168.* eller 10.*) 2. Mottakerboksen fungerer som et modem. PC du kobler på får ekstern IP-adresse direkte, og du har et ubegrenset (eller stort nok) antall eksterne IP-adresser du får bruke. I disse to tilfellene trenger du et trådløst aksesspunkt som du plugger i mottakerboksen i stedet for PCen du har der nå. Det kan være greit å velge et aksesspunkt som har noen vanlige kabelporter i tillegg til trådløs, så kan du koble til PCer både med kabel og trådløs. Merk at med scenario 2 vil denne løsningen IKKE skape et lokalnettverk - hver PC vil være koblet direkte til internett. Denne løsningen er sannsynligvis ikke å foretrekke, men det er uansett lite sannsynlig at dette er den tekniske løsningen din internettleverandør har valgt. Scenario 3 er at mottakerboksen fungerer som et modem, men at du *ikke* har tilgang på ubegrenset med eksterne IPer. I så fall trenger du en trådløs ruter. Den settes opp på samme måte som aksesspunktet i scenario 1 og 2, men fungerer som et mellomledd som skaper et lokalnettverk. I tillegg til aksesspunkt/ruter trenger du selvsagt trådløse nettverkskort i hver maskin som skal kobles til. For å velge riktig løsning er nok det enkleste å kontakte din internettleverandør for å høre hvordan mottakerboksen fungerer og hva de anbefaler. Hm, det var mye jeg måtte vite, har sendt mail til leverandøren min. Jeg har en mottaker på husveggen ute, en kabel fra den til en boks her inne. Tusen takk for svar i allefall! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.