Gå til innhold

Typisk norsk.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette dreier seg IKKE om forsvar; det var ingen ytterligere trussel fra tyven.

Du har lov til å bruke nødvendig makt for å holde på en kriminell.

Spørsmålet er hva som er nødvendig makt, og det å gripe til hagla i dette tilfellet var å gå over streken - uten at vi kjenner detaljene her.

Han ble tross alt dømt for det, men fikk en mild dom pga omstendighetene.

Men mitt poeng ved det jeg skrev dreide seg om noe helt annet.

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

21

• Sør

9

• flisa

5

• red

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nosferatü
Skrevet

Politiet sliter nok også med rettsvesenet fra tid til annen :-)

Siden tidenes morgen har notoriske biltyver fått juling av politiet. Men en gang ble de filmet på Storo, og det var ikke noe pent skue.

Skrevet

Så fordømmer du mannen som tok frem haglen, eller unnskylder du ham?

Jeg synes det var galt at han gjorde det, fordi det synes unødvendig i denne konkrete situasjonen.

Men jeg har forståelse (vilket også retten hadde) for at man kan overreagere når man handler ut i fra "berettiget harme" (rettes ord).

Det jeg forsøker å sette fingeren på er at slike episoder som dette (når tyven ikke blir straffet) kun vil medføre at "folk flest" raskere vil ty til selvtekt - hvis de føler at politiet (og rettsvesenet) likevel ikke er der for dem når de trenger det.

Skrevet

Siden tidenes morgen har notoriske biltyver fått juling av politiet. Men en gang ble de filmet på Storo, og det var ikke noe pent skue.

Ikke bare lett å være politi heller.

De har jo følelser som alle andre - og ikke minst rettferdighetsfølese...som nok får "gjennomgå" fra tid til annen....

Det betyr ikke at alt de gjør er "rett" når de ikke følger "boka".

Men det behøver ikke være så "galt" heller.....

Gjest Nosferatü
Skrevet

Ikke bare lett å være politi heller.

De har jo følelser som alle andre - og ikke minst rettferdighetsfølese...som nok får "gjennomgå" fra tid til annen....

Det betyr ikke at alt de gjør er "rett" når de ikke følger "boka".

Men det behøver ikke være så "galt" heller.....

Mye lite hyggelig, særlig i Oslo. "Fort Apasje" som de kaller det.

petter smart
Skrevet

Det hadde neppe hjulpet stort om politiet hadde kommet. Saken hadde nok blitt henlagt uansett.

Det blir for dumt når politiet ikke gidder kommer, evt ikke gidder tiltale den kriminelle selv om en har bildebevis/videobevis/tilståelse osv, og de skylder på manglende ressurser, når de i neste øyeblikk har både tid til å komme å arrestere offeret og bruke av rettsapparets tid for å dømme han. Da mangler de plutselig ikke ressurser lenger.

De får ingen sympati for manglende ressurser før de prioriterer bedre enn i dag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...