Gjest slutt på tålmodigheten Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 Gjelder oppsigelsestiden min når jeg ikke får lønna mi, eller kan jeg gå på dagen? Og hva gjør jeg får å få sjefen til å betale meg det h*n skylder? 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 Alt dette kommer jo an på årasken til at du ikke får lønn da? Om det er fordi du ikke gjør jobben din f.eks - så er det ikke så rart... Om det er fordi det ikke finnes penger i firmaet - så har man lønnsgarantifondet. Men nei, oppsigelsestiden din gjelder ikke. Og om du lar være å møte på jobben regnes det som skulk, og du mister retten til lønn. 0 Siter
Gjest slutt på tålmodigheten Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 Alt dette kommer jo an på årasken til at du ikke får lønn da? Om det er fordi du ikke gjør jobben din f.eks - så er det ikke så rart... Om det er fordi det ikke finnes penger i firmaet - så har man lønnsgarantifondet. Men nei, oppsigelsestiden din gjelder ikke. Og om du lar være å møte på jobben regnes det som skulk, og du mister retten til lønn. Takk for svar. Jeg har gjort jobben min og vel så det, thank you very much. Har jobbet netter og helger med overtid, helt gratis. Sjefen har lovet og lovet - men etter et halvt år med rot og tull, skylder sjefen meg titallstusener - og til tross for edle løfter om at det kommer "før helga", har helgene kommet og gått uten at det kommer penger. Hvordan kan du si at oppsigelsestiden ikke gjelder, samtidig som du sier at hvis jeg ikke møter på jobb, regnes det som skulk? ??? Og hva er lønnsgarantifondet? 0 Siter
Gjest Må jo ha lønn da.... Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 Hvis du er organisert tar du snarest kontakt med forbundet ditt og får hjelp derfra. Har dere et verneombud på arbeidsplassen? Er det flere arbeidstakere i firmaet som ikke har fått lønn? I så fall kan dere evt. slå dere sammen og kontakte advokat? 0 Siter
Sør Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 Du begjærer firmaet konkurs, rett og slett. Lønnsgarantifondet er et statlig tiltak som utbetaler maks de fire siste måneders lønn hvis det ikke er penger i konkursboet til å utbetale lønnen din. Men først kan du sende innkassovarsel til firmaet. Gjør ALT dette skriftlig. Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest slutt på tålmodigheten Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 Du begjærer firmaet konkurs, rett og slett. Lønnsgarantifondet er et statlig tiltak som utbetaler maks de fire siste måneders lønn hvis det ikke er penger i konkursboet til å utbetale lønnen din. Men først kan du sende innkassovarsel til firmaet. Gjør ALT dette skriftlig. Med vennlig hilsen Takk for presist svar! Følger det med litt is til å ha i magen med innlegget ditt? *skjelve* 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 Ring Arbeidstilsynet, telefonnummeret står nederst, de hjelper deg :-) http://www.arbeidstilsynet.no/info/tema/konkurs.html 0 Siter
Gjest slutt på tålmodigheten Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 Hvis du er organisert tar du snarest kontakt med forbundet ditt og får hjelp derfra. Har dere et verneombud på arbeidsplassen? Er det flere arbeidstakere i firmaet som ikke har fått lønn? I så fall kan dere evt. slå dere sammen og kontakte advokat? Takk for gode tips. Det ser ut til at jeg blir nødt til å slå sjefen konkurs, slik at jeg kan få utbetalt det firmaet skylder meg, fra lønnsgarantifondet. 0 Siter
Gjest slutt på tålmodigheten Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 Ring Arbeidstilsynet, telefonnummeret står nederst, de hjelper deg :-) http://www.arbeidstilsynet.no/info/tema/konkurs.html Takk - dette var nyttig 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 Takk for svar. Jeg har gjort jobben min og vel så det, thank you very much. Har jobbet netter og helger med overtid, helt gratis. Sjefen har lovet og lovet - men etter et halvt år med rot og tull, skylder sjefen meg titallstusener - og til tross for edle løfter om at det kommer "før helga", har helgene kommet og gått uten at det kommer penger. Hvordan kan du si at oppsigelsestiden ikke gjelder, samtidig som du sier at hvis jeg ikke møter på jobb, regnes det som skulk? ??? Og hva er lønnsgarantifondet? Oppsigelstiden gjelder ikke før du formelt har sagt opp, eller han har sagt opp deg. Skriftlig. Dersom du bare lar være å møte på jobb, uten noe mer om og men, så har du ikke krav på lønn for de dagene du har vært fraværende. Lønnsgarantifondet er en "forsikringsordning" for lønnstakere, slik at de skal få lønn selv om bedrifter f.eks går konkurs el. Hadde jeg vært deg hadde jeg levert en oppsigelse, skrevet at du går på dagen og dermed fraskriver deg lønn for kommende perioder. Når du leverer den sier du også at dersom du ikke har pengene de skylder deg på konto innen kl 24 i natt, så kommer du til å kontakte advokat for forfølge dem rettslig. Det er ikke under noen omstendigheter lov til å ikke utbetale lønn - uansett årsak. Men det forutsetter at du kan dokumentere at du har jobbet de timene du mener du har krav på lønn for. Alternativt - ring en advokat med en gang, hør hva de råder deg til. Og så bør du kanskje se an litt hva slags firma dette er, om det finnes noen penger der i det hele tatt - eller om dette bare er bortkastet tid. Og ikke minst, hva er ditt forhold til denne personen? Er det en kompis eller familie - så ville jeg vært mer varsom i fremgangsmåten enn om det er en "hvem som helst" som har ansatt deg. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 Vær 100% sikker på at du har rent mel i posen - og baser alt du gjør på saklig dokumentasjon, ikke hevn - det kommer du mye lenger med. 0 Siter
flisa Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 Vær 100% sikker på at du har rent mel i posen - og baser alt du gjør på saklig dokumentasjon, ikke hevn - det kommer du mye lenger med. *s* 0 Siter
Sør Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 Takk for presist svar! Følger det med litt is til å ha i magen med innlegget ditt? *skjelve* Nåja - det er da betydelig snillere enn et par røffe typer med balltre, eller leiemordere! *veldig snill* ;-) Med vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 Takk for gode tips. Det ser ut til at jeg blir nødt til å slå sjefen konkurs, slik at jeg kan få utbetalt det firmaet skylder meg, fra lønnsgarantifondet. Hei, Du bør gjøre dette riktig, og på en måte som synes rimelig for en evt. rettsinnstans. Skriv et brev til sjefen, hvor du påpeker at du ikke har fått lønn. Ta en kopi av all korrespondanse. Så sender du innkasso-varsel, og varsel om at du vil slå firmaet konkurs. Med vennlig hilsen 0 Siter
nomen_necio Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 Takk for svar. Jeg har gjort jobben min og vel så det, thank you very much. Har jobbet netter og helger med overtid, helt gratis. Sjefen har lovet og lovet - men etter et halvt år med rot og tull, skylder sjefen meg titallstusener - og til tross for edle løfter om at det kommer "før helga", har helgene kommet og gått uten at det kommer penger. Hvordan kan du si at oppsigelsestiden ikke gjelder, samtidig som du sier at hvis jeg ikke møter på jobb, regnes det som skulk? ??? Og hva er lønnsgarantifondet? "Gjelder oppsigelsestiden min når jeg ikke får lønna mi, " Ja, 1 mnd om annet ikke følger av avtale, aml.§58.1. "eller kan jeg gå på dagen?" Formellt: Nei (ikke helt sikker, konferer med bedre rådgiver.) Men i din situasjon bør du ikke ta dette alvorlig. "Og hva gjør jeg får å få sjefen til å betale meg det h*n skylder?" Arbeidsgiver er sannsynligvis insolvent. Du må regne med muligheten av arbeidsledighet og ta dine forholdsregler tidlig. En venn av meg var i akkurat samme situasjon som deg. Han var ettergivende og bare forsatte som deg, tapte mange kroner. En kollega av ham gikk hardere til verks og brukte press for å få pengene sine og fikk det (truet med politianmeldelse osv.). Deretter gikk han på dagen. Kort tid etterpå gikk firmaet konkurs. Han fikk ikke trøbbel for å ha gått på dagen. 1. IKKE stol på forsikringer om utbetalinger senere. 2. Sørg for å skaffe deg skriftlige beviser for dine tilgodehavender. Spør f.eks. regnskapsfører om skriftlig bekreftelse. 3. Skaff deg attest for arbeidet du har utført hittil. 4. Si til arbeidsgiver at du ikke har mulighet til å komme på jobb, f.eks. du mangler penger til reiseutgifter osv. Be om skriftlig permisjon for en tid. 5. Meld deg arbeidledig hos Aetat. Med permisjonsbekreftelse har du mulighet til å får arbeidsledighetstrygd. Får du ikke permisjonsbevis, så gå til Aetat likevel. 6. Dersom Lønnsgarantifondet ikke vil dekke dine tilgodehavender, kan du sørge for rettslig inndrivelse selv eller kan du selge fordringen din til et factoringsselskap (da får du f.eks. 70 % av fordringen med en gang og eventuelt resten senere når arbeidsgiver betaler til factoringsselskap. 2-3 % av fordringen kan gå med til å dekke factoringsselskapets kostnader. Ikke beste løsning altså.) Ikke vent med å forsøke å få inn penger. Penger fra lønnsgarantifondet kan ta lang tid før du får. 7. Rådfør deg med fagforening om du er med der. Fagforeninger gir vanligvis juridisk veiledning til sine medlemmer i slike saker. 8. Lønnsgarantifondet: http://www.dinside.no/php/art.php?id=27161 http://www.arbeidstilsynet.no/info/tema/lgaranti.html 0 Siter
Nikki Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 Vær 100% sikker på at du har rent mel i posen - og baser alt du gjør på saklig dokumentasjon, ikke hevn - det kommer du mye lenger med. Hvordan har det gått med din sak? 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Hvordan har det gått med din sak? Venter i spenning... Vi meldte inn vitner før ferien - men jeg har ikke fått vite hvem h*n har meldt inn ennå, og det er vel det jeg er mest spent på. Min liste er bra, de andre ansatte, tre foreldre og den forrige arb.giveren. Skal holde dere oppdatert Nå har det blitt en prinsippsak for meg - jeg nekter å bli straffet eller slått konkurs for at noen ikke har gjort jobben sin! 0 Siter
Freya Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Venter i spenning... Vi meldte inn vitner før ferien - men jeg har ikke fått vite hvem h*n har meldt inn ennå, og det er vel det jeg er mest spent på. Min liste er bra, de andre ansatte, tre foreldre og den forrige arb.giveren. Skal holde dere oppdatert Nå har det blitt en prinsippsak for meg - jeg nekter å bli straffet eller slått konkurs for at noen ikke har gjort jobben sin! You go girl! 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 3. august 2005 Skrevet 3. august 2005 You go girl! Når jeg skal i retten skal jeg si at alle dere er enige med meg, og det bør være til min fordel, for her inne er det _mange_ kritiske røster! 0 Siter
Freya Skrevet 3. august 2005 Skrevet 3. august 2005 Når jeg skal i retten skal jeg si at alle dere er enige med meg, og det bør være til min fordel, for her inne er det _mange_ kritiske røster! Ja, DOL-majoriteten skal man ikke spøke med! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.