Gå til innhold

Flytte til varmere strøk - hvordan?

Anbefalte innlegg

Gjest Flytte sørover?
Skrevet

Jeg er en kvinne midt i 30-årene, gift med to små barn.

Minstejenta er plaget med astma, og her vi bor er klimaet veldig ugunstig for henne. Å flytte et annet sted i Norge vil ikke hjelpe henne nevneverdig. Vi har derfor syslet litt med tanken om å leie ut huset og flytte langt sørover.

MEN - hvordan gjør man det, da?

Vi har begge stabile og gode jobber her hjemme som ikke kan "tas med", så vi må finne på noe annet. Hvordan er det å få jobb i et annet land, og ikke minst - hva kan man finne på? Vi har rimelig spesifikke utdanninger begge to, samtidig som vi har - spesielt jeg - veldig allsidig yrkeserfaring.

Hvor kan man flytte, da?

Noen som har gjort noe slik?

Skrevet

Jeg tenker også på dette hver vinter når vinterkulda trigger revmatismen. Man skulle vært forfatter, da kan man jo jobbe overalt med en bærbar PC......

Skrevet

Jeg tenker også på dette hver vinter når vinterkulda trigger revmatismen. Man skulle vært forfatter, da kan man jo jobbe overalt med en bærbar PC......

*nikker wiplash på meg*

Jada, så neida så..
Skrevet

Den norske ambasaden i landet er nok kanskje der jeg først ville tatt kontakt... Finn et land dere kunne tenke dere å bo i, også ringer dere ambasaden.. De vet nok hvor dere henvender dere for å søke jobb. Evt skaffe dere jobb i norge hvor dere kan jobbe i utlandet før dere flytter..

Skulle jeg flyttet måtte det blitt Italia eller Brazil.

Gjest Flytte sørover?
Skrevet

Den norske ambasaden i landet er nok kanskje der jeg først ville tatt kontakt... Finn et land dere kunne tenke dere å bo i, også ringer dere ambasaden.. De vet nok hvor dere henvender dere for å søke jobb. Evt skaffe dere jobb i norge hvor dere kan jobbe i utlandet før dere flytter..

Skulle jeg flyttet måtte det blitt Italia eller Brazil.

Hvorfor Italia eller Brazil?

Vi har ingen spesielle ønsker om land, akkurat, men jeg antar at det begrenser seg litt sjøl i og med at ingen av oss snakker noe særlig annet enn engelsk i tillegg til norsk. Jeg kan egentlig spansk, men neimen om jeg reklamerer med det etter 20 år uten å ha sagt ei glose!

Jada, så neida så..
Skrevet

Vi har ingen spesielle ønsker om land, akkurat, men jeg antar at det begrenser seg litt sjøl i og med at ingen av oss snakker noe særlig annet enn engelsk i tillegg til norsk. Jeg kan egentlig spansk, men neimen om jeg reklamerer med det etter 20 år uten å ha sagt ei glose!

Italia har jeg vært.. God mat, flotte mennesker, og flott land! Så det tiltrekker meg stort.. Brasil har jeg enda ikke opplevd, men det facinerer meg... Da ikke midt i kidnappingsstrøket, men i de siviliserte områdene. Billig er det der også.. Kan 2 fnugg italiens, og 0 spansk, så språket må jeg jobbe med.. Men det lærer man jo uansett fort om man må... Gidder man ikke det kan man jo velge malta eller lignende.

Skrevet

På Gran Canaria er det i alle fall norsk skole og ganske stabilt varmt klima.

Skrevet

Hei,

Jeg har bodd i Brasil, Sør Afrika, og andre steder.

Det første du kan gjøre er å sjekke for jobber i utlandet på www.finn.no og på www.aetat.no.

Du må nok belage deg på å lære deg språk - det er utrolig viktig. Enda viktigere hvis du vil ha noe igjen for oppholdet.

Hvis du ikke er vant med utlandet ville jeg anbefale Europa først. Det er ikke bare-bare å bo i Rio eller Joburg. (Vi hadde bandekrig i bakhagen i 3 måneder.)

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...