Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er ei pyse, det er ingen hemmelighet.

Men nå har jeg endelig kvinnet meg opp, og er i full gang med å ta førerkortet, i en alder av 34 år.

Mye gjenstår, imidlertid. Glattkjøring er første hinder.

Har noen noen gode tips til hva man skal gjøre/ absolutt ikke skal gjøre på glattkjøringsbanen?

Jeg kommer til å tisse på meg av nervøsitet... Og enda er det noen uker igjen sånn at jeg kan grue meg skikkelig. Hjelp!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/192592-glattkj%C3%B8ring-oh-my-god/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Shira12

Ikke kvi deg!

Du kan ikke gjøre så mye galt på glattkjøringsbanen som går utover deg eller bilen ;-)

Prøv og tenk at du skal ha det moro, og få testet hvordan det er, og hvordan bilen reagerer på en bane.

Jeg hadde ikke peiling på hva jeg drev med da jeg tok glattkjøring.

Sladda avgårde, og havna langt ut av banen og bortpå en grusbane, der det var meningen at vi ikke skulle kjøre...

Men jeg overlevde ;-)

Kjørelæreren forteller deg hva du skal gjøre, så ikke bekymre deg.

Lykke til da :-)

Det jeg husker fra glattkjøringa er at vi skulle kjøre mot en sak som hang i lufta og svinge unna når kjørelæreren sa fra. problemet var at han ikke sa hvilken vei man skulle svinge... Så jeg svingte til høyre jeg.

Han satt lenge og så på meg uten å si et ord etter at bilen var stanset og til slutt kom det:"Svingte du til høyre?" "Jaaa?" "Jeg har vært kjørelærer i mange år og du er den første eleven jeg har som kjører til høyre! Hvorfor gjorde du det? Du ville jo havnet i grøfta?" Jeg forklarte lattermildt (og til latterkramper fra de to i baksetet!) at jeg ikke kunne svinge til venstre for om jeg hadde vært på veien kunne det jo kommet en bil imot! Til høyre derimot var det i mitt tenkte tilfelle bare et jorde og det ble ingen skade verken på bil eller folk. :o)

Han måtte gi seg på den!

Annonse

Gjest hva koster det

Glattkjøring var ikke påbudt da jeg tok lappen, men måtte ta det igjen et par år senere.

Da startet jeg med å glemme håndbrekket..på is. Trenger vel ikke si noe mer ; )

Det har jeg også lurt på å gjøre - ta eget glattkjøringskurs (tok lappen for leeenge siden, men lærte aldri dette). Hva koster det i dag for kun glattkjøringskurs?

Glattkjøring er kjempegøy! Det er ingenting å kræsje med, så det spiller ingen rolle om du sklir ut. Og det går ikke an å stryke på glattkjøring, så det er ingenting å være nervøs for. Poenget er at du skal få oppleve hvordan bilen oppfører seg på glatt føre på en trygg måte.

Annonse

Glattkjøring er det mosomste og mest lærerike med hele kjøreopplæringen spør du meg. Kjørelæreren din kommer nok til å gå gjennom hva du skal gjøre og ikke gjøre. Det kommer til å gå kjempefint!

Hvis det kan være en trøst for deg, så må jeg til Kristiansand om ikke så alt for lenge for å ta glattkjøring med BUSS ;-)

Slapp av, det går fint skal du se, det er jo ikke akkurat en fødsel det er snakk om. Kommer du over den verste frykten, kan faktisk glattkjøring skikkelig morro. Jeg har selv vært på glattkjøring to ganger med personbil (kjørte opp på det gamle systemet) og en gang med lastebil. Jeg storkoste meg alle tre gangene.

Jeg skjønner at det kan virke skremmende, men det finnes ikke farlig. Du får deg helt sikkert et par karusellturer, men sånn skal det også være. Si fra til læreren at du er redd, de har vært borti sånt før vet du. Prøv å se på det som lek, da lærer du mer og raskere.

Ikke at du trenger det, men lykke til, i alle fall med å få has på frykten :)

Gjest Ramina

Gratulere :) Det er tøft gjort å ta lappen i dag, er rimelig mye tøffere enn for noe år tilbake.

Slapp av. Meningen med glattkjøringa er det at du skal "drite deg ut".

Det fordi du skal kjenne og forstå hva som kan skje når situasjonen er der in real.

Kjør som vanlig, ikke forbered deg, og de skliturene du tar vil garantert gi deg litt kramper i magen, latter og masse lærdom.

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...