Gå til innhold

Hva synes dere om dette?

Anbefalte innlegg

Gjest Marese
Skrevet

En jeg kjenner i en pasientforening har sendt meg en sms hvor hun opplyser om en person hun har møtt som muligens sliter med det samme som meg. Hun sier navnet , alderen hennes og at hun har oppgitt mobil og mailadressen min så vi kan prate sammen

jeg har i utgangspunktet ikke noe i mot å snakke med denne personen, men jeg stusser over at hun ikke spør om det er greit for meg før hun oppgir navnet mitt osv.

jeg har engang spurt henne om hun ville prate med en person som hadde samme sykdom som henne. Men jeg spurte om det var ok først(før jeg sa noens navn) i tilfelle hun følte at hun var lei av prate om problemene sine

Selv om man gjerne vil være kontaktperson så kan det være perioder hvor man ikke orker å prate så mye sykdom heller. Og det bør respekteres!!

Nå vil jeg ikke svikte denne personen som trenger hjelp men jeg kunne ønske at hun gikk frem på en annen måte

Hva synes dere om dette?

Skrevet

Sånt gjør man bare ikke, verken overfor deg eller den andre - har hun dessuten ikke taushetsplikt??

Jeg ville blitt skikkelig forbanna!

Skrevet

I nesten alle sammenhenger syns jeg det er ugreit å gi bort navn og nr og si at man skal ta kontakt, uten å ha avklart det med vedkommende først.

Gjest Marese
Skrevet

Sånt gjør man bare ikke, verken overfor deg eller den andre - har hun dessuten ikke taushetsplikt??

Vet faktisk ikke om hun har taushetsplikt overfor andre medlemmer i foreningen. Det må jeg finne ut. Men jeg er mest forundret eller sur over at hun ikke spør meg om det er greit om hun formidler kontakt

Skrevet

Svaret er vel enkelt:

Sånt gjør man bare ikke. Det må da være en selvfølge at man klarerer med begge parter før man setter i gang med slike "koblinger".

Skrevet

"ei jeg kjenner" har vel sjelden taushetsplikt?

Skrevet

Meeeen, ser ut som jeg misforstod, jeg trodde bare hun var et annet vanlig medlem.

Skrevet

"ei jeg kjenner" har vel sjelden taushetsplikt?

"i en pasientforening" - altså om hun jobber for en pasientforening, så har man vel taushetsplikt. Og om ikke etter lovens bokstav, så i alle fall moralsk sett.

Skrevet

Enig i at det var fullstendig uakseptabel fremgangsmåte. Og det bør du si ifra om, i klare ordelag.

Til slik kontakt bør pasientforeningen oppnevne "likemenn" som på forhånd har tatt på seg å drive sånt arbeide/kontakt i foreningen.

Men - ovenfor den uskyldige tredjepart kan du jo allikevel være hyggelig, ta kontakt om du føler for det (og kun da).

Skrevet

"i en pasientforening" - altså om hun jobber for en pasientforening, så har man vel taushetsplikt. Og om ikke etter lovens bokstav, så i alle fall moralsk sett.

Ja, jeg bare forstod det som det var ei annen i foreninga, ikke en som jobbet i foreninga.

Gjest Marese
Skrevet

jeg er "bare" medlem i en pasientforening og den personen som hun har forsøkt å koble meg med er utenfor foreningen. Er usikker på taushetsreglene her

Skrevet

jeg er "bare" medlem i en pasientforening og den personen som hun har forsøkt å koble meg med er utenfor foreningen. Er usikker på taushetsreglene her

Uansett er ikke medlemsskap i en forening en blanko-fullmakt for å formidle kontakt.

Det hadde vært noe annet om du sto på en medlemsliste som var "offentlig kjent" innen foreningen, og vedkommende person som ville ha kontakt hadde vært litt "frempå" og tatt kontakt med deg på den måten.

Her er det formidlingen som er uakseptabel, helt uavhengig av om det faktisk er skjedd noe ulovlig.

Gjest Moliza
Skrevet

Jeg synes det er helt på trynet! Mao jeg støtter deg fullt ut!

Tootsieroll1365380854
Skrevet

Det ville ikke falt meg inn gi noen ditt navn og nr uten å ha klarert det med deg.

Gjest Ramina
Skrevet

Jeg gir iallefall ikke ut noens navn og tlf. nr uten samtykke.

Da er det greiere å ta imot vedkommendes og bringe det videre slik at den parten kan kontakte om og når en vil.

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...