Elbereth Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 Jeg laga sukkerbrød med fruktose (ikke noe politikk, det var tomt for vanlig sukker) - og kaka ble brun og rar... ikke lysegul og spretten som den vanligvis blir. Brukte Dansukker sin variant. Senka temperaturen også en del (det står noe om det på pakka) - kanskje ikke tilstrekkelig? Har noen lignende erfaringer? Er det bare dumt å bake med fruktose? *slankebløtkake liksom* 0 Siter
flisa Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 du må ha i bare litt.....? bruk ca 1/2-2/3 av angitt sukkermengde, for fruktose er søtere enn sukker 0 Siter
Osiris Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 Du må bruke mye mindre, omlag en tredjedel mindre enn vanlig sukker. 0 Siter
Elbereth Skrevet 1. august 2005 Forfatter Skrevet 1. august 2005 Du må bruke mye mindre, omlag en tredjedel mindre enn vanlig sukker. Sjekka det med mengde; det står på pakka: "Bakning: samma mängd, sänk temperaturen i ugnen med 25 grader, förläng gräddningstiden efter behov" Kaka ble i alle fall ikke søt, snarere besk... (huff! ) 0 Siter
flisa Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 Sjekka det med mengde; det står på pakka: "Bakning: samma mängd, sänk temperaturen i ugnen med 25 grader, förläng gräddningstiden efter behov" Kaka ble i alle fall ikke søt, snarere besk... (huff! ) Fruktose karamelliseres fortere. 0 Siter
Osiris Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 Sjekka det med mengde; det står på pakka: "Bakning: samma mängd, sänk temperaturen i ugnen med 25 grader, förläng gräddningstiden efter behov" Kaka ble i alle fall ikke søt, snarere besk... (huff! ) Står det samme mengde på pakken? Er dette ren fruktose da? På de pakkene jeg har hatt i huset har det alltid stått at man skal bruke mindre. 0 Siter
Gemini Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 Sjekka det med mengde; det står på pakka: "Bakning: samma mängd, sänk temperaturen i ugnen med 25 grader, förläng gräddningstiden efter behov" Kaka ble i alle fall ikke søt, snarere besk... (huff! ) Fra Fedons sider - om fruktose og baking: "Fruktose og bruksområder Fruktose kan erstatte sukker i alle sammenhenger. Den kan f.eks. strøs over frokostblandingen, søte kaffe/te eller yoghurt. Den kan brukes til å lage desserter, bakst eller kaker og til å sylte og konservere. Vanlige oppskrifter med sukker kan anvendes. I alle sammenhenger kan sukkermengden reduseres med ca 1/3. Fruktose og baking Spesielt i bakst og kaker, kan man imidlertid oppnå best konsistens på sluttproduktet ved å anvende samme mengde fruktose som sukker. I bakst bør ovnstemperaturen senkes med ca 20 grader og steketiden evt. forlenges i forhold til vanlige oppskrifter, for å oppnå best resultat. Kaker som består av mer enn 1/3 sukker (marengs, makroner, florentiner med mer), blir ikke like vellykket med fruktose. Fruktose bruner fortere enn vanlig sukker (karamelliserer ved 100 grader)." http://www.drlindbergs.no/page/index.php?structid=21&joinid=-1 0 Siter
Elbereth Skrevet 1. august 2005 Forfatter Skrevet 1. august 2005 Står det samme mengde på pakken? Er dette ren fruktose da? På de pakkene jeg har hatt i huset har det alltid stått at man skal bruke mindre. Ja, det er ren fruktose - Dansukker - kjøpt på Rema tusen.. Det står en tabell bakpå - man skal gjennomgående bruke mindre mengde, _unntatt_ for "varma drycker och bakning". Det er vel helst som Flisa sier, at det har karamellisert seg for meg... (for varm ovn). 0 Siter
Elbereth Skrevet 1. august 2005 Forfatter Skrevet 1. august 2005 Fruktose karamelliseres fortere. Ja i grunnen, når du sier det, kaka ble litt sånn "karamellbrun". Har sikkert hatt litt for varm ovn likevel. 0 Siter
Elbereth Skrevet 1. august 2005 Forfatter Skrevet 1. august 2005 Fra Fedons sider - om fruktose og baking: "Fruktose og bruksområder Fruktose kan erstatte sukker i alle sammenhenger. Den kan f.eks. strøs over frokostblandingen, søte kaffe/te eller yoghurt. Den kan brukes til å lage desserter, bakst eller kaker og til å sylte og konservere. Vanlige oppskrifter med sukker kan anvendes. I alle sammenhenger kan sukkermengden reduseres med ca 1/3. Fruktose og baking Spesielt i bakst og kaker, kan man imidlertid oppnå best konsistens på sluttproduktet ved å anvende samme mengde fruktose som sukker. I bakst bør ovnstemperaturen senkes med ca 20 grader og steketiden evt. forlenges i forhold til vanlige oppskrifter, for å oppnå best resultat. Kaker som består av mer enn 1/3 sukker (marengs, makroner, florentiner med mer), blir ikke like vellykket med fruktose. Fruktose bruner fortere enn vanlig sukker (karamelliserer ved 100 grader)." http://www.drlindbergs.no/page/index.php?structid=21&joinid=-1 Oj - alt dere vet midt i natta! :imponert: Jeg har nok hatt litt for varm ovn, ja. 0 Siter
fyrlykt Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 Det går fint å bake med fruktose, har gjort det flere ganger med godt resultat. Bare man husker å senke temperaturen i ovnen. Jeg lager også pannekaker og vafler med fruktose, og stekinga går myye fortere fordi de blir fortere brun. Det er jeg fornøyd med! ;-)) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.