Gå til innhold

Kjøkkenkjemi: Fruktose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg laga sukkerbrød med fruktose (ikke noe politikk, det var tomt for vanlig sukker) - og kaka ble brun og rar... ikke lysegul og spretten som den vanligvis blir.

Brukte Dansukker sin variant.

Senka temperaturen også en del (det står noe om det på pakka) - kanskje ikke tilstrekkelig?

Har noen lignende erfaringer? Er det bare dumt å bake med fruktose?

*slankebløtkake liksom*

Skrevet

du må ha i bare litt.....? bruk ca 1/2-2/3 av angitt sukkermengde, for fruktose er søtere enn sukker

Skrevet

Du må bruke mye mindre, omlag en tredjedel mindre enn vanlig sukker.

Skrevet

Du må bruke mye mindre, omlag en tredjedel mindre enn vanlig sukker.

Sjekka det med mengde; det står på pakka: "Bakning: samma mängd, sänk temperaturen i ugnen med 25 grader, förläng gräddningstiden efter behov"

Kaka ble i alle fall ikke søt, snarere besk... (huff! :D)

Skrevet

Sjekka det med mengde; det står på pakka: "Bakning: samma mängd, sänk temperaturen i ugnen med 25 grader, förläng gräddningstiden efter behov"

Fruktose karamelliseres fortere.

Skrevet

Står det samme mengde på pakken? Er dette ren fruktose da? På de pakkene jeg har hatt i huset har det alltid stått at man skal bruke mindre.

Skrevet

Fra Fedons sider - om fruktose og baking:

"Fruktose og bruksområder

Fruktose kan erstatte sukker i alle sammenhenger. Den kan f.eks. strøs over frokostblandingen, søte kaffe/te eller yoghurt. Den kan brukes til å lage desserter, bakst eller kaker og til å sylte og konservere. Vanlige oppskrifter med sukker kan anvendes. I alle sammenhenger kan sukkermengden reduseres med ca 1/3.

Fruktose og baking

Spesielt i bakst og kaker, kan man imidlertid oppnå best konsistens på sluttproduktet ved å anvende samme mengde fruktose som sukker. I bakst bør ovnstemperaturen senkes med ca 20 grader og steketiden evt. forlenges i forhold til vanlige oppskrifter, for å oppnå best resultat. Kaker som består av mer enn 1/3 sukker (marengs, makroner, florentiner med mer), blir ikke like vellykket med fruktose.

Fruktose bruner fortere enn vanlig sukker (karamelliserer ved 100 grader)."

http://www.drlindbergs.no/page/index.php?structid=21&joinid=-1

Skrevet

Står det samme mengde på pakken? Er dette ren fruktose da? På de pakkene jeg har hatt i huset har det alltid stått at man skal bruke mindre.

Ja, det er ren fruktose - Dansukker - kjøpt på Rema tusen.. Det står en tabell bakpå - man skal gjennomgående bruke mindre mengde, _unntatt_ for "varma drycker och bakning".

Det er vel helst som Flisa sier, at det har karamellisert seg for meg... (for varm ovn).

:)

Skrevet

Fruktose karamelliseres fortere.

Ja i grunnen, når du sier det, kaka ble litt sånn "karamellbrun". Har sikkert hatt litt for varm ovn likevel.

Skrevet

Fra Fedons sider - om fruktose og baking:

"Fruktose og bruksområder

Fruktose kan erstatte sukker i alle sammenhenger. Den kan f.eks. strøs over frokostblandingen, søte kaffe/te eller yoghurt. Den kan brukes til å lage desserter, bakst eller kaker og til å sylte og konservere. Vanlige oppskrifter med sukker kan anvendes. I alle sammenhenger kan sukkermengden reduseres med ca 1/3.

Fruktose og baking

Spesielt i bakst og kaker, kan man imidlertid oppnå best konsistens på sluttproduktet ved å anvende samme mengde fruktose som sukker. I bakst bør ovnstemperaturen senkes med ca 20 grader og steketiden evt. forlenges i forhold til vanlige oppskrifter, for å oppnå best resultat. Kaker som består av mer enn 1/3 sukker (marengs, makroner, florentiner med mer), blir ikke like vellykket med fruktose.

Fruktose bruner fortere enn vanlig sukker (karamelliserer ved 100 grader)."

http://www.drlindbergs.no/page/index.php?structid=21&joinid=-1

Oj - alt dere vet midt i natta!

:imponert:

Jeg har nok hatt litt for varm ovn, ja.

Skrevet

Det går fint å bake med fruktose, har gjort det flere ganger med godt resultat. Bare man husker å senke temperaturen i ovnen.

Jeg lager også pannekaker og vafler med fruktose, og stekinga går myye fortere fordi de blir fortere brun. Det er jeg fornøyd med!

;-))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...