Gjest gomle Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Jeg har hørt at brus gir syreskader på tennene. Er det kullsyren som gjør dette? Isåfall vil vel også farris gi syreskader på tennene, eller er det feil? 0 Siter
fuji1365380447 Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Farris og flere andre "vannlignende" drikker er tilsatt karbondioksyd for friskhetens skyld. Disse drikker har så høy pH (lite syre) at de ikke kan skade emaljen selv ved hyppig drikking i små slurker. Rent vann (Imsdal, Olden og mange flere er som vanlig vann. Drikker som bare er tilsatt litt karbondioksyd ev. en dråpe sitronsaft e.l. (Farris og flere), er ikke tannskadelige. 0 Siter
cecily Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Farris og flere andre "vannlignende" drikker er tilsatt karbondioksyd for friskhetens skyld. Disse drikker har så høy pH (lite syre) at de ikke kan skade emaljen selv ved hyppig drikking i små slurker. Rent vann (Imsdal, Olden og mange flere er som vanlig vann. Drikker som bare er tilsatt litt karbondioksyd ev. en dråpe sitronsaft e.l. (Farris og flere), er ikke tannskadelige. Jeg har hørt fra ernæringsfysiolog at all kullsyre er skadelig for tennene. Nå er jeg ikke tannlege selv, så bombesikker skal jeg ikke være. 0 Siter
fuji1365380447 Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Jeg har hørt fra ernæringsfysiolog at all kullsyre er skadelig for tennene. Nå er jeg ikke tannlege selv, så bombesikker skal jeg ikke være. Jeg klippet mitt svar fra en tannlege som uttalte seg i Aftenposten... Så jeg tror det stemmer at Farris ikke er noe problem fordi PHen er så høy. 0 Siter
Gjest Tannpleier Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Det er ikke skadelig for tennene! 0 Siter
amber sun Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Farris og flere andre "vannlignende" drikker er tilsatt karbondioksyd for friskhetens skyld. Disse drikker har så høy pH (lite syre) at de ikke kan skade emaljen selv ved hyppig drikking i små slurker. Rent vann (Imsdal, Olden og mange flere er som vanlig vann. Drikker som bare er tilsatt litt karbondioksyd ev. en dråpe sitronsaft e.l. (Farris og flere), er ikke tannskadelige. Så bra! Jeg drikker nemlig sykt mye farris.... :-D Drikker omtrent ikke brus lenger, men farris går det mye av her i huset. 0 Siter
cecily Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Jeg klippet mitt svar fra en tannlege som uttalte seg i Aftenposten... Så jeg tror det stemmer at Farris ikke er noe problem fordi PHen er så høy. Det er vel så at de lærde strides om dette også. 0 Siter
flisa Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Det er vel så at de lærde strides om dette også. Phverdien i Farris er 5,2 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.