frosken Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Nei det har jeg ikke. Takk for tips, skal sjekke det ut. Men må si jeg blir overrasket om de har ett slikt tilbud her, vi har knapt nok hjemmehjelp her dessverre. Mange kommuner har bedre tilbud på hjemmesykepleie enn hjemmehjelp. Dette har sammenheng med at man prioriterer "medisinsk" hjelp høyere enn hjelp av mer praktisk karakter.Men dere må sikkert fremheve den belastningen det er for henne å møte opp på legekontoret i slike sammenhenger. Et annet alternativ er å be legen komme på hjemmebesøk for å utføre slike ting. Dersom belastningen for pasienten er stor i forbindelse med oppmøte på kontoret, så er det meningen at legene skal dra hjem. 0 Siter
petter smart Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Takk for innspill Det må være en koselig jobb. Tenk alle eldre foreksempel en kan prate noen minutter ekstra med under besøket. Eller de deprimerte som også trenger en liten kaffe og prat. Det kan nok gi mye og slå ann på mange måter dette her. Det er jo ikke mange dagene siden det stod en artikkel i avisen om en hjemmehjelp som fikk refs fordi hun hadde tatt en kaffe og pratet litt med en gammel dame. Slikt skal en ikke "kaste bort" tiden på. De stakkars hjemmehjelpene må løpe fra person til person ok kun gjøre det helt nødvendige. Så noe kaffe eller prat må du ikke regne med. Dessverre. For det kan hjelpe like mye som medisin. 0 Siter
flisa Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Det er jo ikke mange dagene siden det stod en artikkel i avisen om en hjemmehjelp som fikk refs fordi hun hadde tatt en kaffe og pratet litt med en gammel dame. Slikt skal en ikke "kaste bort" tiden på. De stakkars hjemmehjelpene må løpe fra person til person ok kun gjøre det helt nødvendige. Så noe kaffe eller prat må du ikke regne med. Dessverre. For det kan hjelpe like mye som medisin. ....eller pusse vinduene blanke... Hørte om en dame som IKKE ville ha rullator - hun ville heller ha nypussede vinduer -for det var hun vant til fra da hun var frisk -for tenk hva nabodamene tenkte når det vas sjuskete hos henne - men hun fikk rullator - og ikk enoen til å holde vinduene blanke. Er det ikke jævlig at de ikek skal få den hjelpen de selv vil ha? 0 Siter
frosken Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 ....eller pusse vinduene blanke... Hørte om en dame som IKKE ville ha rullator - hun ville heller ha nypussede vinduer -for det var hun vant til fra da hun var frisk -for tenk hva nabodamene tenkte når det vas sjuskete hos henne - men hun fikk rullator - og ikk enoen til å holde vinduene blanke. Er det ikke jævlig at de ikek skal få den hjelpen de selv vil ha? To helt forskjellige budsjetter for hhv. rullatorer og vinduspuss. Rullatorer belastes ikke kommunens budsjett. 0 Siter
Gjest lurer jeg på Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Det er jo ikke mange dagene siden det stod en artikkel i avisen om en hjemmehjelp som fikk refs fordi hun hadde tatt en kaffe og pratet litt med en gammel dame. Slikt skal en ikke "kaste bort" tiden på. De stakkars hjemmehjelpene må løpe fra person til person ok kun gjøre det helt nødvendige. Så noe kaffe eller prat må du ikke regne med. Dessverre. For det kan hjelpe like mye som medisin. Jeg snakker ikke om hjemmehjelp, de har x ant. personer å besøke pr x ant. timer. Jeg snakker om en form for "frilance" helsesekretær. Da kan man selv sette opp "timeplan" Når jeg snakker om å samarbeide med legekontorene så er det fordi det er der prøvene må leveres, prøvesvarene kommer til, der de er bestilt til å begynne med osv. 0 Siter
flisa Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 To helt forskjellige budsjetter for hhv. rullatorer og vinduspuss. Rullatorer belastes ikke kommunens budsjett. Men det "driter" jo, unnskyld uttrykket, den gamle damen i. :-) 0 Siter
frosken Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Men det "driter" jo, unnskyld uttrykket, den gamle damen i. :-) Nettopp:-) Men ikke kommunen som er de som tildeler hjemmehjelpstjenester... 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Mange kommuner har bedre tilbud på hjemmesykepleie enn hjemmehjelp. Dette har sammenheng med at man prioriterer "medisinsk" hjelp høyere enn hjelp av mer praktisk karakter.Men dere må sikkert fremheve den belastningen det er for henne å møte opp på legekontoret i slike sammenhenger. Et annet alternativ er å be legen komme på hjemmebesøk for å utføre slike ting. Dersom belastningen for pasienten er stor i forbindelse med oppmøte på kontoret, så er det meningen at legene skal dra hjem. Skal høre om det finnes et tilbud her. Hjemmebesøk av legen er svært sjelden en får her. Da må en være SKIKKELIG syk. Dessverre er det blitt slik at vi må komme på legesenteret. Jeg har prøvd og få lege hjem da jeg hadde ett skikkelig sykt barn, men det var ikke hjelp i. Men jeg vet det er oppe til diskusjon og bedre både legetilbud, hjemmehjelp og hjemmesykepleie. Dette er jo viktige ting, og jeg håper at det blir sett fokus på at vi alle skal ha ett bra tilbud! 0 Siter
frosken Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Skal høre om det finnes et tilbud her. Hjemmebesøk av legen er svært sjelden en får her. Da må en være SKIKKELIG syk. Dessverre er det blitt slik at vi må komme på legesenteret. Jeg har prøvd og få lege hjem da jeg hadde ett skikkelig sykt barn, men det var ikke hjelp i. Men jeg vet det er oppe til diskusjon og bedre både legetilbud, hjemmehjelp og hjemmesykepleie. Dette er jo viktige ting, og jeg håper at det blir sett fokus på at vi alle skal ha ett bra tilbud! Jeg tror utgangspunktet de fleste steder er at det forventes at pasientene kommer til legen og ikke omvendt. Men sannsynligvis er alvorlig syke pasienter litt for greie på dette området (men da mener jeg virkelig de som er alvorlig syke...), for jeg har oppdaget at dersom man direkte ber om hjemmebesøk og lar legen få bestemme tidspunktet, så er de ikke så uvillige som man først kunne få inntrykk av. Diskuterte dette en gang med Norsk pasientforening, og deres standpunkt var at dersom belastningen for pasienten langt overgikk ubeleiligheten for legen, så var det rimelig at legen foretok hjemmebesøk. Personer med langtkommen alzheimer som blir ekstra urolige av besøk på legekontoret, bør etter min oppfatning kunne få hjemmebesøk av legen. Sannsynligvis får legen også et mer dekkende inntrykk av pasientens tilstand ved besøk i hjemmet. 0 Siter
Gjest hadde vært flott! Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Kanskje ikke for blodprøver, det trenger jeg ikke så ofte. Men for B12 - ja takk! Er så grundig lei av å måtte reise til legesenteret bare for den sprøyta, sitte i bilkø inn om morran, stå i kø og vente ved luka, sitte på venterommet på vonde stoler (ja, de er dritvonde!) og vente i opptil en time... En gang hadde de til og med glemt meg, så jeg måtte komme igjen senere! En abonnementsløsning med en helseskretør/sykepleier som kunne komme hjem til meg og sette sprøyta, hadde vært ideelt! Det hadde jeg vært villig til å betale for. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.